Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

långa brinntider

Produkter
(logga in för att koppla)

sörja

Medlem
tror att jag klantade till blixtfotot lite. om brinntiden är 1/300 och exponeringstiden är 1/500, blir det trubbel då? hur mycket underexponerad blir bilden, är det inget att bry sig om eller bör jag överframkalla?
 
Bildens exponering påverkas inte alls av slutartiden. Däremot kanske inte hela bilden blir blixtbelyst eftersom vid tider snabbare än synktiden så är filmen/sensorn inte helt öppen över hela ytan någongång under exponeringen på grund av de två ridåerna i slutaren följer varandra så tätt att det bara blir en glipa som rör sig över bildytan.
 
froderberg skrev:
Bildens exponering påverkas inte alls av slutartiden. Däremot kanske inte hela bilden blir blixtbelyst eftersom vid tider snabbare än synktiden så är filmen/sensorn inte helt öppen över hela ytan någongång under exponeringen på grund av de två ridåerna i slutaren följer varandra så tätt att det bara blir en glipa som rör sig över bildytan.

Håller inte med här. I krogmiljöer med mycket discoljus och dylikt kan man utnyttja det befintliga ljuset under en kort tid för att sedan braka loss med blixt i slutändan på "andra ridån" (2nd curtain). Väldigt effektfullt.
 
Har ett par profotoblixtar med brintiden ca 300ms. Skillnaden i exponering mellan 1/250s och 1/500s är ca 1/3 steg enligt min exponeringsmätare.
Med min D70 kan jag utnyttja den långa brintiden när jag vill ha mindre ljus än vad blixtarna ger som minst. Använder då slutartider ner till 1/2000s. Vid 1/4000s och snabbare blir det problem med rutmönter som följd. Antagligen har inte blixten hunnit tändas helt när censoravläsningen påbörjas.
 
Joel Höglund skrev:
Håller inte med här. I krogmiljöer med mycket discoljus och dylikt kan man utnyttja det befintliga ljuset under en kort tid för att sedan braka loss med blixt i slutändan på "andra ridån" (2nd curtain). Väldigt effektfullt.

Nu har du inte läst eller förstått vad jag skrivit.

Jag skrev att slutartiden inte påverkar blixtexponeringen, vilket är helt sant. I ett mörkt rum kan du inte se skillnad på 1/125s och 20 timmars exponeringstid.

Vad du pratar om är något annat, exponeringen av det befintliga ljuset. Och precis som jag skrev så perverkas den av det av slutartiden. En kort tid ger mörkomgivning och lång en ljusare - men den delen som lyses uppp av blixten blir lika ljus på alla bilder.

Det behövs för övrigt inte synk på andra ridån för att blixtexponera med långa tider. Problemet med synk på andra ridån är att du förlorar timingen. Jag kör ofta med långa slutartider och blixt, men nästan alltid på första ridån.

/magnus
 
Håller med magnus, blixtexponeringen påverkas inte av slutartiden, man får ju naturligtvis inte använda snabbar slutartid än kamerans blixtsynktid, i mitt fall 250/sek. Blixtens brinntid är mycket snabbare än alla slutartider kameran har. Det som påverkar bilden är hur ljust motivet är, coh det har inget med blixten att göra. Jag brukar köra med slow synk (heter så på Nikon) och då blandas det omgivande ljuset med blixtljuset. Det ser då ut som blixten lyser ut bättre.

/ Leif
 
Men Magnus och Leif, i det aktuella fallet är ju blixtens brinntid längre än kamerans slutartid. Man borde då kunna betrakta blixten som en jättestark lampa och slutartiden på kameran kommer då att påverka exponeringen precis som den gör på en exponering utan blixt. I detta fall verkar det då som om Olle missat ungefär hälften av ljuset (under förutsättning att Olles kamera klarar blixtsynk i dessa hastigheter) vilket ger ett stegs underexponering?

Eller?

//Dan
 
Men blixtens mängd styrs väl av t.ex TTL mätning om man kör Auto. den doserar ut den mängd som behövs för motivets ljushet. Om man ställern in en längre slutartid, så blir ju bilden ljusare av omgivningsljuset, ej av blixten. Jag tror vi talar om två skilda ljuskällor (infallande ljus, och blixtljus)

/Leif
 
Jag är ingen expert på blixtljus. Men jag har fått för mig att blixtens brinntid avgörs av hur mycket ljus motivet behöver. Om jag har en slutartid på 500/sek, och blixtens brinntid är på 300/sek,så betyder det väl att blixten knappt räcker till, alltså bör omgivningen bli för mörk utanför blixtens räckvidd.
Men det finns säkert någon här som förstår sig på detta bättre.

/Leif
 
Senast ändrad:
På min SB 80 blixt är kortaste brinntiden 1/1050sek, så om jag använder 1/250sek eller 1 timme i blixtsynktid har ingen betydelse för bildens ljushet, frånsett det omgivande ljuset. Men jag ser att Olle har en 1/300sek, och då kanske bilden blir ljusare om han ökar på slutartiden till 1/250sek. Vet je vad det är för blixt som har så lång brinntid som Olles.

/Leif
 
dan har fattat, lyssna på honom. jag har en stor fet 80-talsblixt och en kamera med centralslutare. ingen ttl och hokuspokus.

och leif har lite rätt också. kör man blixten på lägre effekt får man oftast en kortare brinntid.

räknar jag rätt så har jag bara fått 3/5 av ljuset att hamna på filmen. det är nästan ett stegs underexponering. eftersom det är svartvit film så behöver jag nog inte trycka på så där jättemycket i framkallningen. det ordnar sig nog. tack allihop.

och ja, synkar man på långa tider så får man in det omgivande ljuset, om det finns sådant. blixtexponeringen i sin tur styr man med bländaren.
 
Snabb slutartid och blixtljus

Precis som någon skrev i ett inlägg tidigare i tråden, så fungerar det itne så vid snabbare slutartider. Systemkameror har har två ridåer och vid snabba tider så sker följande...
1. Första ridån börjar öppna upp för att släppa in ljus
2. då ridån har hunnit 1/X-del av vägen (sträckan=beroende på slutartid) så startar andra ridån ("slutridån"), som mörklägger sensor/film igen.

Dessa följs alltså åt, precis som beskrivits tidigare. För att ändå belysa ett motiv med kortare slutartid krävs en funktion som kallas "high-speed-sync", HSS (eller motsvarade, beroende på vilket märke det gäller)

Denna teknik går ut på att helt enkelt skjuta en synkad "strob" med ljus, tex 8ggr (1/8-del av sträckan som slutaren färdas).
Den exakta siffran varierar beroende på slutartid (och gissar jag, även beroende på märke/modell på blixt & kamera).
Genom att belysa varje "åttondel" med en åttondel av det totala ljuset så får du en bild med korrekt mängd blixtljus vid snabba tider.

Prova att fyra av en blixt som inte stödjer snabb blixtsync på tex 1/1000-del sekund (genom att använda Manuellt läge på kameran), så kommer du att se att en del av bilden blir mörk. Hur stor del av bilden som är mörk beror på slutartiden. Ju snabbare tid, desto större del av bilden blir mörk.

Nu vet jag inte hur just Nikon's SB80 fungerar i default läge, om den automatiskt byter till snabbsynk läge om du drar upp slutartiden, isf märker du såklart ingen skillnad mellan en långsammare synktid och en snabbare.
Det borde dock gå att se fenomenet även på denna genom att köra kamera & blixt i manuellt läge, med 1/1000-dels sekund el. snabbare som tid och blixten i manuellt "standardläge" (dvs utan höghastighets synk).

"Problemet" med snabba slutartider är alltså inte att ljuset i första hand skulle bli för mörkt och dämed aningen underexponerat, utan att kamerornas konstruktion är sådan att slutarna "följs åt" och att endast en smal "strimma" med ljus träffar sensor/film åt gången. Lösningen är alltså en form av "strobljus".

Bilden blir således inte underexponerad (av blixten) utan helt enkelt mörk i ena kanten av bilden. Ju snabbare tid, desto större blir den mörka delen av bilden.

Det snabba förloppet (X antal blixtar inom 1/1000-dels sekund eller ännu snabbare) gör det omöjligt för vårt långsamma mänskliga öga att uppfatta vad som händer. Ögat uppfattar det som EN blixt. *poff* Trots att det i själva verket är flera.


Hoppas att det blev tydligare.

/Kjelle



leffep skrev:
Jag är ingen expert på blixtljus. Men jag har fått för mig att blixtens brinntid avgörs av hur mycket ljus motivet behöver. Om jag har en slutartid på 500/sek, och blixtens brinntid är på 300/sek,så betyder det väl att blixten knappt räcker till, alltså bör omgivningen bli för mörk utanför blixtens räckvidd.
Men det finns säkert någon här som förstår sig på detta bättre.

/Leif
 
froderberg skrev:
Nu har du inte läst eller förstått vad jag skrivit.

Jag skrev att slutartiden inte påverkar blixtexponeringen, vilket är helt sant. I ett mörkt rum kan du inte se skillnad på 1/125s och 20 timmars exponeringstid.

Vad du pratar om är något annat, exponeringen av det befintliga ljuset. Och precis som jag skrev så perverkas den av det av slutartiden. En kort tid ger mörkomgivning och lång en ljusare - men den delen som lyses uppp av blixten blir lika ljus på alla bilder.

Det behövs för övrigt inte synk på andra ridån för att blixtexponera med långa tider. Problemet med synk på andra ridån är att du förlorar timingen. Jag kör ofta med långa slutartider och blixt, men nästan alltid på första ridån.

/magnus

Problemet var inte den att jag missuppfattade vad du skrev utan att jag ordagrant tolkade det du skrev (och som du tydligen inte menade).

"Bildens exponering påverkas inte alls av slutartiden" är inte samma sak som att säga att "Slutartiden inte påverkar blixtexponeringen".

Vi gick med andra ord om varandra där så vi behöver kanske inte diskutera det vidare :)

Jag bara tog ett exempel på motiv som passar att köra på andra ridån. Och visst kan man förlora tajmingen ibland men inte på denna typ av bilder.

Sedan är det väl så att om man kör på första ridån så ser en person ut att "backa".
 
sörja skrev:
dan har fattat, lyssna på honom. jag har en stor fet 80-talsblixt och en kamera med centralslutare. ingen ttl och hokuspokus.

och leif har lite rätt också. kör man blixten på lägre effekt får man oftast en kortare brinntid.

räknar jag rätt så har jag bara fått 3/5 av ljuset att hamna på filmen. det är nästan ett stegs underexponering. eftersom det är svartvit film så behöver jag nog inte trycka på så där jättemycket i framkallningen. det ordnar sig nog. tack allihop.

och ja, synkar man på långa tider så får man in det omgivande ljuset, om det finns sådant. blixtexponeringen i sin tur styr man med bländaren.

Blixtljuset har inte samma intesitet under hela brinntiden. De lyser upp till max ganska snabbt men sedan avtar ljuset under en längre tid. Se skiss.
Alltså mätning med blixtmätare av mina blixtar ger att den sista 1/500s (som du missade) endast bidrar med 1/3 steg. Dina blixtar kan vara anorlunda förståss.

/Johan
 

Bilagor

  • brinntid.jpg
    brinntid.jpg
    10.1 KB · Visningar: 78
johanu skrev:
Blixtljuset har inte samma intesitet under hela brinntiden. De lyser upp till max ganska snabbt men sedan avtar ljuset under en längre tid. Se skiss.
Alltså mätning med blixtmätare av mina blixtar ger att den sista 1/500s (som du missade) endast bidrar med 1/3 steg. Dina blixtar kan vara anorlunda förståss.

/Johan

smart. min blixt är en metz 45. jag har inte tänkt på att man kan blixtmäta med olika tider och få olika värden. gör jag det kan jag ju ta reda på om brinntiden verkligen är så lång som tillverkaren vill mena, och hur stor den eventuella skillnaden är. tack.
 
Okej, jag uppfattade inte att det var en kamera med centralslutare, och blixt som klarade så lång brinntid.

/Leif
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.