ANNONS
Annons

Lång Batteritid - Olympus OM-D E-M10

Produkter
(logga in för att koppla)

Andereri

Ny medlem
Hej
Var ute idag och fotade med mitt nya 45 - 150 mm Zuiko objektiv på min Olympus OM-D E-10
(med M-4/3 adapter).
Det var ca: 10 grader ute och regn, men paraplyet var med :)

Jag fotade för första gången en actionsport (Baseboll) vilket var rätt kul.
Istället för att köra med autofokus så valde jag manuellt läge hela tiden eftersom min Olympus har så bra fokuspeaking är det inga problem.
Jag gick runt och fotade i ca: 2 timmar och hade inställt på sekvenstagning för att hinna få med dom bilder jag ville ha.
Jag tog mellan 3-5 bilder varje gång jag fotade.

Till min stora förvåning när jag kom hem och laddade upp mina bilder så såg jag att jag hade tagit 1090 bilder (545 RAW och 545 JPG - 2 kopior av varje bild) och min batteri indikator visar fortfarande på 100%.
Batteriet var fulladdat när jag åkte hemifrån.
Rekommendationerna är ca: 320 bilder på ett batteri som antagligen fotograferas med Autofokus.

Mitt tips är:
Slå över till manuellt läge om du kan och i dom flesta fallen så får du bättre kontroll och du kan ta massor av flera bilder.
 
Uppdatering av Lång Batteritid - Olympus OM-D E-M10

Först idag 7 dagar senare med totalt 669 st bilder x 2 (RAW och JPG) så tog batteriet slut.
Dubbelt så många bilder än vad Olympus rekommenderar för detta batteri - Modell BLS-5

Så, ska jag ut och fotografera landskap så är det bara att slå av autofokus och man vet att 1 st batteri kommer att hålla i flera dagar.

/Anders
 
Uppdatering på Lång Batteritid - Olympus OM-D E-M10

Var ute och fotade idag på färgglada löpare, gångare m.m
The Color Run var i Stockholm och det var ca 10 000 personer som blev väldigt färgglada av
den färg som sprutades på dom när dom sprang.

Jag gjorde ytterligare en test med att få ut maximal batteri tid på min Olympus OM-D E-10
och här kommer mitt nya tips.

Starta kameran så att du ser Olympus Superkontrollpanelen.
Klicka 2 ggr på "Info" knappen.
Nu släcks både skärmen och sökaren, men om du tar upp kameran mot ögat så tänds sökaren
och du kan välja vilken meny du vill se genom att klicka på "Info" knappen flera ggr.

Jag använde detta läge i stort sett hela dagen och jobbade med mitt 12-42mm + 42 - 150 mm objektiv.
Jag fotade mestadels med manuellt fokus på det stora zoom objektivet.
Hade sekvenstagning på samt Manuellt fokus till ca: 75 % av bilderna.
Välde även att ta monokrom bilder för JPG då jag ändå fotar i RAW för att sedan kunna redigera ihop dom.
JPG upplösningen är ställd på Normal.

När dagen var slut hade jag 1680 bilder (840 st JPG-N + 840 RAW)
Jag filmade även några minuter med HD kvalitet.

Och, batteri indikatorn visar fortfarande på 100%
(Olympus rekommenderar ca: 320 bilder för detta batteri)

Med vänlig hälsning
Anders
 
Tar nästan alltid med mig två extra batterier när jag fotar med min E-M5. No problems :)
 
De uppgifter som står i specifikationerna är vanligen uppmätta enligt CIPA-standarden. Den specificerade mätproceduren skiljer sig tyvärr högst väsentligt från hur en systemkamera används i praktiken.

Standarden fastställdes runt år 2003. Då var digitala systemkameror sällsynta, men det vimlade av digitala kompaktkameror. Och det var för den tidens kompaktkameror som standarden utvecklades, och testproceduren anpassades därför också efter hur en typisk turist ansågs använda sin kamera...

1) Man ska exponera en bild var 30.e sekund.
2) Efter varje bild ska man köra powerzoomen (som kompaktkamerorna vanligen är försedda med) från det ena ändläget och till det andra, samt tillbaka igen.
3) För varannan bild ska den inbyggda blixten utlösas.
4) Skärmen ska vara påslagen hela tiden.
5) Efter 10 bilder ska kameran stangas av, och sedan efter en "lagom" stund sättas på igen. Ingen tid är specificerad.

{Detta är vad jag kommer ihåg direkt ur minnet - den som vill söka ytterligare detaljer får leta upp CIPA-dokumentet i fråga.}


Detta innebär att man VANLIGEN kan räkna med att få ut fler bilder per batteriladdning vid "normal" fotografering. Finns dock inga garantier för detta, de olika tillverkarna verkar tolka standarden ganska olika (dvs att jämföra uppgivna batterilivslängder mellan olika tillverkare kan innebära betydande osäkerheter).


Skärmen drar definitivt en hel del ström ur batteriet, så kan man stänga av denna kommer drifttiden att öka märkbart.

Men vad jag själv har märkt är att störst inverkan har antalet bilder man tar per tidsenhet. Kör man ett antal seriebildstagninngar, som du gjorde, får man ut avsevärt fler bilder totalt.


Jag har en gång gjort detta (i och för sig inte för att testa batterikapaciteten, utan för att testa kamerans seriebildstagningsresultat vid 12 bild/sek). Jag tog mellan 3 och 30 bilder per burst (normalt tar jag annars bara 3-5 bilder). EVF:en var påslagen hela tiden.

Först körde jag under en kvart. Sedan stängde jag av kameran under en kvart, medan jag åkte spårvagn till en annan "testplats". Därefter körde jag bursts under ytterligare en kvart.

Jag tog ca 1.000 bilder vid detta tillfälle. Då visade batterimätaren att det var 81% kapacitet kvar! Det specade CIPA-värdet är ca 450 bilder per laddning för kameran jag använde (Sony A77 II). Extrapolerar man det resultat jag fick skulle det vara möjligt att få ut bortåt 5.000 bilder per laddning.

Mätaren för återstående batterikapacitet i denna kamera mäts med två siffrors noggrannhet (anges i procent). Den har en riktig mätare, inte bara en indikator. Det finns ett elektroniksystem inbyggt i varje batteri, och detta mäter, integrerar och lagrar i varje ögonblick precis hur mycket som trycks in vid varje laddning, och hur mycket som kameran drar ur vid varierande användning.

Nu ska man ändå aldrig extrapolera, och absolut inte ifall man inte har någon ordentlig batterikapacitetsmätare, utan endast en sedvanlig 3-4 stegs batteriindikator. Indikatorn du har på din OM-D E-M10 är, liksom flertalet av dessa indikatorer, rejält onoggranna. Den i E-M10 är uppenbarligen överoptimistisk...
.
 
Mitt tips är:
Slå över till manuellt läge om du kan och i dom flesta fallen så får du bättre kontroll och du kan ta massor av flera bilder.

Tror inte att förklaringen är så enkel som att du bara bytte till manuell fokus. Att autofokusen drar ström är ju självklart. Men om du fotograferar med Micro Four Thirds-objektiv så används motorn även vid manuell fokus. Med andra ord är energivinsten om kopplar ur AF nog inte särskilt stor...


Det är högst sannolikt serietagningen som gjorde att du lyckades få ut så många bilder på en laddning. De flesta som plåtar sport upplever samma sak, att batteriet verkar räcka ovanligt länge.

När man fotograferar många bilder i snabb följd går det åt betydligt mindre ström för alla olika funktioner (som fokusering, ljusmätning, sökare, bildprocessning osv), procentuellt sett per bild alltså, än då man knäpper enstaka bilder.
I det sistnämnda fallet ska kameran starta från viloläge gång på gång, med allt vad det innebär i olika processer som aktiveras. Betydligt mer energikrävande, räknat per enskild exponering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.