Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lådfynd: Beroflex

Produkter
(logga in för att koppla)

borovnica

Aktiv medlem
I en låda med prylar efter min morfar hittade jag det här objektivet. Dammigt på utsidan, men verkar fint inuti.

Funderar lite på hur gammalt det kan vara och vad jag ska göra med det.
Vilka kameramodeller kan det passa till?
Det är säkert inget toppobjektiv, det hade morfar inte råd med, men det vore så sorgligt om lilla Beroflex fick sluta sina dagar i en kartong utan att användas.

Bilagor

• DSC_7884.jpg
    DSC_7884.jpg
    12.1 KB · Visningar: 447
  • DSC_7883.jpg
    DSC_7883.jpg
    19.8 KB · Visningar: 443
Ingen aning om hur gammalt objektivet kan vara, sent 60-tal ellet tidigt 70-tal kanke? Jag har ett likadant själv med m42-gänga, är det bara enkla gängor och inga utstickande flänsar är det oftast m42. Passar då med rätt adapter till de flesta av dagens system. Som jag minns var det ett helt ok objektiv, klart värt att slösa några hundralappar på en adapter.

Fattningen är inte M42, det är ju en bajonett-fattning. Vågar inte gissa på vilken. Du morfar borde ju haft ett passande kamerahus.

Bajonett minsann. Jag kan inget alls om fattningar och grejer, och tyvärr var den enda kamera jag fick efter morfar min Yashica J och jag misstänker att resten har sålts eller slängts.

Det måste finnas ett stift för nedbländningen vid bajonetten, det är möjligen en ledtråd om vi kan få en närbild på hur den ser ut, och sitter i förhållande till bajonetten. Jag kan inte se det på bilderna. En beskrivning med ord är inte så lätt att ge, ibland kan det också finnas en instansad bokstavskombination, t ex MD = Minolta eller Y/C = Yashica/Contax, etc.

Senast ändrad:
För mig ser det där ut som om objektivet har M42-gänga, men med en Pentax K-adapter monterad för att passa mot Pentax bajonettfattning. Prova att skruva av den blanka metallringen längst bak med bajonettklackarna på så kommer M42-gängen fram under denna.

Edit: Hela den blanka metallringen skall vridas som en enda stor mutter, då skruvar den av sig från objektivets gänga.

Nix, jag hittar inte något stift alls vid bajonetten. Det enda som finns är den lilla svarta "flärpen".

Bilagor

• DSC_7891.jpg
    DSC_7891.jpg
    15.1 KB · Visningar: 331
Eftersom det står auto på objektivet men inget stift är synligt, misstänker jag att stiftet är gömt under en bajonettadapter, och då är det troligtvis Pentax K ovanpå M42.

Den lilla svarta flärpen är ett fjäderstift som sitter där för att låsa fast adaptern i kamerahuset. Då man vill byta objektiv får man gänga av detta från kamerahuset/adaptern. Vill man sedan ta bort adaptern ur kamerahuset får man lätta på det lilla fjäderstiftet, "flärpen", och plocka ur adaptern. Som din bild nu visar sitter alltså adaptern monterad på objektivet. Sätter du nu på detta på en kamera med pentax K-bajonett blir altså adaptern kvar i kameran tills man monterar bort denna.

Fredrik: Hur fasiken får man loss den?
:)

Det finns ett speciellt verktyg för detta. Men man tar i princip bara tag om den blanka metallringen och så vrider man tills den lossnar som en vanlig mutter. Kanske har den kärvat fast och själv skulle jag nog prova försiktigt med en polygriptång LÖST greppande om ringen. Klämmer man åt med tången kinkar ringen fast av trycket och vill nog inte vrida sig så lätt då. Ett annat sätt kan vara att medelst någont lämpligt verktyg försöka knacka på bajonettklackarna i gängens riktning. Kanske har någon annan något annat bra trick.

Edit: Du kanske också kan prova att lägga en vanlig lite tillplattad lampsladd i en ögla runt adaptern och medelst denna få ett bättre grepp om adaptern utan att göra illa fingrarna på de vassa klackarna.

Nu har jag nog slut på tips.

Senast ändrad:
Jag ger upp! Sitter som berget! Testade polygrip och sladd och stark vaktmästare osv osv. Fast i och för sig kan det väl få vara som det är, det lär väl ändå inte passa på min D90. Kanske passar det på iPhone? Med lite silvertejp...

Tack för alla goda råd, det här är verkligen Fotosidan när den är som bäst. Kunniga och hjälpsamma svar på nolltid.

Märkligt. Om ingen har ett bättre förslag är mitt sista tips att använda ett skruvstycke. Ställ in detta så att det absolut inte klämmer det minsta lilla om adaptern, men så att adapterns låsklackar inte kan vridas fritt mellan skruvstyckets käftar, utan låser mot dem då man vrider objektivet. Lossar inte ringen då är den kanske fastlimmad i gängen.

Som objektivet är nu med adaptern monterad kan du absolut inte montera objektivet på en kamera, då kommer låsflärpen att snäppa fast adaptern i kamerahuset och då sitter objektivet monterat på kameran för gott. Detta eftersom man inte kommer åt att lätta på låsflärpen med objektivet monterat i adaptern.

Vill du ändå fotografera med objektivet kan du montera bort låsflärpen genom att skruva bort den lilla skruv som håller denna. Nackdelen är då att adaptern inte kommer att låsas fast på kamerahuset, utan kan vrida ur sig själv så objektivet ramlar av. För att undvika detta kan du borra en liten försänkning baktill i objektivets fläns mot kameran, mitt för där kamerans lilla låsstift som låser objektivet mot kamerahuset skall greppa in i en försänkning i objektivet. Studera ett annat objektiv med bajonett så ser du hur det skall fungera och var försänkningen skall borras.

Nu är det förvisso många kockar i denna soppa men... jag har haft adapters som suttit med låsskruvar. Kan vara värt att kika efter sådana.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar