Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Lätta stativ?
- Trådstartare Ripper
- Start datum
majortom
Aktiv medlem
Har du funderat över enbenstativ? För mig är det en bra kompromiss, i varje fall sommartid.
Vintertid och fjälltur så har jag hitintills släpat med ettmanfrotto 190 CLB som för det mesta blivit liggande i pulkan...men det var innan jag gick över till digitalt.
Idag har jag både ett manfrotto 190 CLB och ett manfrotto 714 SHB som jag turas om att använda. 190 CLB tycker jag är ett bra stativ att ta med på vandring, inte för stort och tungt och klarar i varje fall 5-6 kg vikt och går att fälla ut benen så att minsta höjd blir ca 8 cm + kulled och kamera, det duger bra till macrofotografering. Fast oftast är det enbenstativet som följer med tillsammans med en rispåse.
Vintertid och fjälltur så har jag hitintills släpat med ettmanfrotto 190 CLB som för det mesta blivit liggande i pulkan...men det var innan jag gick över till digitalt.
Idag har jag både ett manfrotto 190 CLB och ett manfrotto 714 SHB som jag turas om att använda. 190 CLB tycker jag är ett bra stativ att ta med på vandring, inte för stort och tungt och klarar i varje fall 5-6 kg vikt och går att fälla ut benen så att minsta höjd blir ca 8 cm + kulled och kamera, det duger bra till macrofotografering. Fast oftast är det enbenstativet som följer med tillsammans med en rispåse.
Håkan-S
Aktiv medlem
Jag använder ett Velbon kolfiber 630 och det väger 1,5 kg och klarar 6kg last. Mycket stabilt och lättanvänt. Det finns också mod 530/540 som väger 1,26/1,23kg men de har jag ingen erfarenhet av. Men jag vet att Clas Grundsten har införskaffat ett sådant för fjällvandringar
/Håkan
/Håkan
EleyT
Aktiv medlem
Kanske ett "ministativ" som t.ex. cyberphoto - Velbon CX Mini vara något. Det är ju inte speciellt högt, max 64 cm. Men det borde ju kunna fungera i många situationer, om inte annat så finns det ju många stora stenar i fjällen att ställa stativet på.
Det är 30 cm hopfällt och väger bara 0,8kg.
fotosidan - recension
Och det är riktigt billigt, kostar bara 195:- på webbhallen.se
Det är 30 cm hopfällt och väger bara 0,8kg.
fotosidan - recension
Och det är riktigt billigt, kostar bara 195:- på webbhallen.se