Annons

Länk till bild från en annan hemsida.

Produkter
(logga in för att koppla)
Men snälla, byt ut bilden till nåt bizarrt galet och skicka sen länken till sidan där din bild visas, det här kan ju bli hur kul som helst =D

Att länka till upphovsrättsskyddat material är tillåtet. Men länkningen ska ske på ett sådant sätt att sammanhanget framgår.

Att länka till Wikipedia är i mitt tycke lite självmål. Ska jag gissa; ganska litet företag, VDs son "kan datorer" och har fixat sidan, men han har ingen susning. Prata med dom.

Att länka till upphovsrättsskyddat material är tillåtet. Men länkningen ska ske på ett sådant sätt att sammanhanget framgår.

Av beskrivningen uppfattar jag det som att bilden visas genom att hemsidans ägare har lagt in en sökväg till den ursprungliga bilden på en annan hemsida. Funderar på om det är den tekniken som kallas för djuplänkning. Jag är väldigt övertygad om att djuplänkning absolut inte är tillåtet.

Om bilden är länkad på ett sådant sätt att det ser ut som om den är en del av den andra firmans webbsida är det förstås inte tillåtet, då är det en ren bildstöld.

Det jag menar är tillåtet är en länk som man måste klicka på och som sen öppnas så att man ser i vilket sammanhang bilden publicerades från början.

Det jag menar är tillåtet är en länk som man måste klicka på och som sen öppnas så att man ser i vilket sammanhang bilden publicerades från början.

Anade att det var så du menade, men man kunde också tolka inlägget som att bildlån var tillåtet bara det skedde genom länkning. Skönt att vi benat ut detta ;-)

Om bilden är länkad på ett sådant sätt att det ser ut som om den är en del av den andra firmans webbsida är det förstås inte tillåtet, då är det en ren bildstöld.

Nja...

Jag håller med dig Erland, men så är det inte i praktiken. Ingen har väl kommit åt http://images.google.se/images?q=fotosidan?

Det är samma sak fast med referens. Eller värre. Bilderna på Google finns kvar hos dem även om du tar bort originalet.

HAHA, Det var den töntigaste sida jag sett på 10 år!

"Här lär det stå vilka som ingår i styrelsen, med lite vackra flashiga bilder.. "
"Denna sidan ska möjligen handla om vilka mål vi har satt upp."

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Salix_viminalis_008.jpg

Du har iofs publicerat bilden under följande villkor på Wikimedia, så i princip kan firman ha kvar bilden om dom skriver till ditt namn:

"I, the copyright holder of this work, hereby publish it under the following licenses:

1. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation; with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. A copy of the license is included in the section entitled "GNU Free Documentation License.

2. This file is licensed under Creative Commons Attribution 2.5 License

In short: you are free to distribute and modify the file as long as you attribute its author(s) or licensor(s)."

Senast ändrad:
Behövs inte, tycker din byline kompletterar hemsidan rätt väl i övrigt. De kan inte stava "farmarenergi" rätt två gånger i rad. Och de verkar inte heller ha koll på begreppen när det gäller ekonomin, åtminstone inte stavningen. "Teckningsbidrag", ja, ja...

Kan man inte stava rätt till företagets namn så skall man nog sluta göra hemsidor.
Teckningsbidrag måste vara något som fattiga konstnärer får av staten.

Du har iofs publicerat bilden under följande villkor på Wikimedia, så i princip kan firman ha kvar bilden om dom skriver till ditt namn:
...

Med risk för att jag inte hänger med i svängarna här, men diskussionen handlar väl främst om bilden på Västerås kraftvärmeverk? Och den är/var väl länkad till larjos hemsida.

Med risk för att jag inte hänger med i svängarna här, men diskussionen handlar väl främst om bilden på Västerås kraftvärmeverk? Och den är/var väl länkad till larjos hemsida.

Jo den är bilden på Västerås kraftvärmeverk som det gäller. Just nu testar jag lite olika inställningar i .htaccess. med mindre framgång. Verkar blockera hela siten eller det går inte att visa bilderna alls om man skriver lite fel :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar