Annons

Lämpligt objektiv till 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Påli

Medlem
Hejsan.

Är en nybörjare som nu införskaffat mig en Canon 400d.

Jag kommer mest fota motocross och annan motorsport.

Nån som vet ett bra objektiv för detta bruket?

Tack på förhand.

Mvh
 
Tack för svaret.

Glömde skriva ut min objektiv budget tyvärr.

Kan tänka mig 2000 nytt eller begagnat. Frågan är om man kan hitta nåt med relativ bra skärpa och snabbhet för det priset?
 
Förvänta dig bara inte att ett sådant objektiv är lika bra på att hänga med i fokuseringen som ett för 10000 kronor.
 
Nä det är jag med på. Men är ute efter något att börja med som funkar ganska bra till lagom prisnivå. Det som Erland tipsa om verkar rätt intressant ändå.
 
För pengarna är det säkert fantastiskt.
Själv funderar jag på att uppgradera från EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM till kanske ett EF 70-200 mm f/4L IS USM, på grund av att man på det senare kan fokusera manuellt, direkt, utan att slå över till MF. Jag får ofta buskar och annat i förgrunden, när jag idrottsfotograferar. Sånt lurar autofokus och då hinner jag inte fixa det med de billigare varianterna på optik.
 
apersson850 skrev:
För pengarna är det säkert fantastiskt.
Själv funderar jag på att uppgradera från EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM till kanske ett EF 70-200 mm f/4L IS USM, på grund av att man på det senare kan fokusera manuellt, direkt, utan att slå över till MF. Jag får ofta buskar och annat i förgrunden, när jag idrottsfotograferar. Sånt lurar autofokus och då hinner jag inte fixa det med de billigare varianterna på optik.

Välj fokuspunkt manuellt så slipper du oroa dig över störande objekt i förgrunden.
 
Jag har själv ett 55-250/4-5,6 IS objektiv som fungerar alldeles utmärkt. För det priset är det en mycket bra glugg.
 
MikaelKreutz skrev:
Välj fokuspunkt manuellt så slipper du oroa dig över störande objekt i förgrunden.
Trodde du, ja, men så enkelt är det inte. De störande grenarna är ju ofta som en tunn ridå framför motivet. Med rätt fokus och/eller med hjälp av att panorera, så att allt stillastående blir suddigt, kan jag få fram motivet i alla fall. Men inte om fokuseringen hittar grenarna istället för huvudmotivet. Det hjälper inte att bara ha en punkt, den kan lika gärna hitta en gren, den också.

Dessutom kan jag ofta behöva alla punkterna om jag i nästa ögonblick ska följa någon som rör sig hyfsat raskt på tvären, för att Servo AF ska ha en punkt på målet hela tiden. Då under förutsättning att det inte är grenar där.

Under alla förhållanden är det bra om man direkt kan gå från auto till manuell fokus, utan omkopplingar, i sådana lägen.

Men detta förringar inte att EF-S 55-250 är mycket objektiv för pengarna. Mina behov är något speciella, åtminstone för en amatör, har jag förstått.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.