Annons

Lämna kameran i safetybox?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag ska åka till södra Thailand och luffa runt i januari. Är det någon som har erfarenhet av att lämna kameran i safetybox i bungalowen? Vågar man lämna kameran kvar i båten när man snorklar eller måste en stanna kvar i båten och passa?

Förr gjorde jag alltid det, men numera har jag en dyrare kamera och fler objektiv så nu känns det väldigt osäkert.

Helst skulle jag inte vilja ta med mig kameran när jag snorklar men var lämnar man in den utan att den försvinner? Är safetyboxarna tillräckligt stora för objektiv och kameror?

Tacksam för tips inför resan. Har du även något bra tips på platser med rikt djurliv?

//Bee

Jag har rest runt i Thailand med hus, 2 objektiv och blixt. Inspirerande miljö. Oftast fick jag inte in allt i safetyboxen. Dels är boxarna inte så stora och dels har man ju annat som också skall in. Lås in det dyraste och är du väldigt orolig så har hotellen ofta ett kassaskåp du kan få låsa in i om du är snäll.

Jag lämnade mina grejer på rummet när vi var ute och jag inte ville fota. Låste in det dyraste i safetyboxen och lade blixt och så i ryggsäcken så det inte stack ut. När vi reste runt hade jag allt i kameraväskan som jag bar med mig (man vill ju gärna fota också). Det kan bli lite bökigt att bära på allt men så är det ju. Så det kräver lite planering. Thailändarna känns väldigt ärliga men det finns ju tjuvar överallt så det gäller att använda sitt sunda förnuft som vanligt.

Jag hade inte tagit med kameran ut och snorkla. Det är ingen kul miljö för en kamera.

Övriga tips är väl att tänka igenom vilken utrustning du verkligen känner att du måste ha med när du packar och tänk på att låta kameran ligga i väskan nån timme när du kommer in i ACn lfrån det varma och fuktiga utomhusklimatet.

Trevlig resa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar