ANNONS
Annons

Snart åker 40d ut genom..

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilderna är manuellt fokuserade, hur fokuserar man med auto?? Jag trycker på +förstoringsglaset

Tackar!!

Knappen brevid "förminska" , ev behövs någon inställning ändras , minns inte nu.

K. fäller ner spegeln, gör en Af, fäller upp igen, dvs bilden blir svart en stund.

//MW
 
Hej !
Lite otur att den är rörelseoskarp, men det verkar vara ok, ( om man blundar för det ).
Kontrast mm verkar ok, lite svårt att veta på en innomhusbild, det bör gå få bra skärpa.

Kolla att baklinsen är ren, den är väldigt mycket mera käslig för
kladd än frontlinsen.

En raw utan rörelseoskärpa vore bra, gärna utomhus.

---------

Livewie vs Af, kolla om Af sätter skärpan där den ska.
Snabbt och enkelt att testa.

K på stativ.
Välj en af punkt.
Fokusera med af.
Kom ihåg hur avståndet visas på objektivets avstånddskala.
Man fokus.
Livewiw, fokusera.
-- Blir det samma inställnning så är allt bra.
gör om med "Af Tumfokus", är allt ok så ska det bli samma inställning.


//MW

Oj, det får jag göra nån gång när jag är klar i huvudet... ;)
Jag la upp en bild till tagen m fjärrutlösare på stativ, den slutar på 412.

Tack!
 
Här kommer en bild jag tog nyss med mitt 50mm f1,4. Bländare 5.6, ISO 100, slutartid 0,3 s. Taget på stativ med Live view, en helt ny grej för mig. Går det att fokusera automatiskt eller man måste lita på att linserna sitter rätt i ögonen? ;)

https://www.dropbox.com/s/elgu7c1jlf4xym9/IMG_3569.jpg

Tack!
Lita på ögonen. när du fotar med Live view och en 40D, men fota i RAW, och Jpg, Ser Jpg-fotot bra så är allt ok, annars tar du RAW-fotot och justerar det, fungerar bra med DPP (Canons egna program). DPP, kan justera skärpan på Jpg-bilder också, men fungerar bäst med RAW. Photoshop, är ett, kanske, bättre program, men kostar mycket..
 
Innan jag tog bilderna återställde jag alla inställningar. Har ändrat så jag fotar i RAW+jpg och ISO. Nu har jag tagit bort min helt nya skylight, denna bild är tagen utan annars med samma inställningar som den innan.

https://www.dropbox.com/s/nvqccslq4yo3vcb/IMG_3571.JPG?m

Kontrast och skärpa kan jag nog ändra men det är svårt att veta hur mkt, kom gärna med tips! Det jag fotar mest är bebisar men jag skulle som sagt vilja bli bättre på inredning, det är helt olika inställningar på dessa motiv :)

Sjukt glad för all hjälp!!! KRAMAR!!!

En hel del skakoskärpa där, men nu är du i alla fall av med den disiga hinnan sen du tog av filtret. Filter är ett gissel. Dels så blir det ytterligare en yta som sprider ljuset, dels så sitter det längst ut så motljusskyddet har svårare att skugga det. Jag kan tänka mig att du inte har något motljusskydd alls till ditt 50mm-obektiv, brukar kunna vara så.

Din kamera är ju begåvad med spegeluppfällning. Använd den så att den inte skakar onödigt mycket när du tar korten. Jag har haft min kamera + ett tele på 1.5 kg monterat på ett billigt skitstativ för kompaktkameror och det har gått bra att få skarpa bilder med det. Men då är det ett måste med spegeluppfällning! (och fjärrutlösare)

ISO 100, bländare 11 och liten brännvidd för brusfritt och skärpa överallt. Fokus satt på 1/3 in i rummet. Rengjord frontlins och gärna skugga den med handen om du inte har motljusskydd. RAW.
Nu borde du få skarpa och kontrastrika bilder att jobba med i datorn.

Några av fördelarna med RAW är att du kan skärpa bilden med liten radie så att det inte blir fula halosar runt stora kontrastövergångar. Tillverkarens egna medföljande programvara brukar vara ungefär lika (tråkig/dålig) som den i kameran så använd helst någon annan. (Jag använder den i PhotoShop.) En annan är att du lättare kan justera ljuset på olika delar av bilden, lätta upp skuggor och dämpa utbrända fönster. En tredje är att du lättare kan få bort bruset som ändå blir. Även mycket lättare att ställa vitbalansen rätt.
Sen när det gäller arkitektfoto så är det brukligt att man har kameran ganska lågt så att inte alla väggar lutar så mycket. Det sista lilla rätar man ut i datorn.

Exempel på hur halo ser ut
 
En hel del skakoskärpa där, men nu är du i alla fall av med den disiga hinnan sen du tog av filtret. Filter är ett gissel. Dels så blir det ytterligare en yta som sprider ljuset, dels så sitter det längst ut så motljusskyddet har svårare att skugga det. Jag kan tänka mig att du inte har något motljusskydd alls till ditt 50mm-obektiv, brukar kunna vara så.

Din kamera är ju begåvad med spegeluppfällning. Använd den så att den inte skakar onödigt mycket när du tar korten. Jag har haft min kamera + ett tele på 1.5 kg monterat på ett billigt skitstativ för kompaktkameror och det har gått bra att få skarpa bilder med det. Men då är det ett måste med spegeluppfällning! (och fjärrutlösare)

ISO 100, bländare 11 och liten brännvidd för brusfritt och skärpa överallt. Fokus satt på 1/3 in i rummet. Rengjord frontlins och gärna skugga den med handen om du inte har motljusskydd. RAW.
Nu borde du få skarpa och kontrastrika bilder att jobba med i datorn.

Några av fördelarna med RAW är att du kan skärpa bilden med liten radie så att det inte blir fula halosar runt stora kontrastövergångar. Tillverkarens egna medföljande programvara brukar vara ungefär lika (tråkig/dålig) som den i kameran så använd helst någon annan. (Jag använder den i PhotoShop.) En annan är att du lättare kan justera ljuset på olika delar av bilden, lätta upp skuggor och dämpa utbrända fönster. En tredje är att du lättare kan få bort bruset som ändå blir. Även mycket lättare att ställa vitbalansen rätt.
Sen när det gäller arkitektfoto så är det brukligt att man har kameran ganska lågt så att inte alla väggar lutar så mycket. Det sista lilla rätar man ut i datorn.

Exempel på hur halo ser ut

Tack för ditt uttömmande svar, mycket att ta till mig där, bra.
Jag köpte en skylight alldeles nyss eftersom jag fick höra hur oerhört viktigt det var att skydda objektivet, vet att det kan bli hinnor men tänkte att, ja, då är det väl bättre att skydda.
Vad är spegeluppfällning..? Är det när den tar bilder med AF i Live view..?
 
Spegeluppfällning är en metod som fanns innan liveview. Med det aktiverat fäller du först upp spegeln med avtryckaren och på andra trycket tas bilden. Det här funkar bäst om man har fjärrutlösare. Men faktiskt når man samma resultat genom att fota i liveview, då fälls spegeln upp för att visa bilden på skärmen.
 
Men faktiskt når man samma resultat genom att fota i liveview, då fälls spegeln upp för att visa bilden på skärmen.

Nja, även om du använder LiveView så när bilden tas så kommer spegeln att slå ändå. Såvida du inte kör med heltyst läge i LiveView, men det finns väl inte på 40D, eller?

Annars kan man säga att du bör göra så här:
1. Fokusera manuellt med LiveView, zooma in med + knappen för att se att du får skärpan precis där du vill ha den.
2. Välj spegeluppfällning
3. Använd din fjärrutlösare för att först fälla upp spegeln med klick på utlösarknappen, (nu stängs även LiveView)
4. ... vänta ett par sekunder så att kamera och stativ slutar skaka (inget du märker själv) ...
5. klicka en andra gång med din fjärrutlösare så tas bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.