En hel del skakoskärpa där, men nu är du i alla fall av med den disiga hinnan sen du tog av filtret. Filter är ett gissel. Dels så blir det ytterligare en yta som sprider ljuset, dels så sitter det längst ut så motljusskyddet har svårare att skugga det. Jag kan tänka mig att du inte har något motljusskydd alls till ditt 50mm-obektiv, brukar kunna vara så.
Din kamera är ju begåvad med spegeluppfällning. Använd den så att den inte skakar onödigt mycket när du tar korten. Jag har haft min kamera + ett tele på 1.5 kg monterat på ett billigt skitstativ för kompaktkameror och det har gått bra att få skarpa bilder med det. Men då är det ett måste med spegeluppfällning! (och fjärrutlösare)
ISO 100, bländare 11 och liten brännvidd för brusfritt och skärpa överallt. Fokus satt på 1/3 in i rummet. Rengjord frontlins och gärna skugga den med handen om du inte har motljusskydd. RAW.
Nu borde du få skarpa och kontrastrika bilder att jobba med i datorn.
Några av fördelarna med RAW är att du kan skärpa bilden med liten radie så att det inte blir fula halosar runt stora kontrastövergångar. Tillverkarens egna medföljande programvara brukar vara ungefär lika (tråkig/dålig) som den i kameran så använd helst någon annan. (Jag använder den i PhotoShop.) En annan är att du lättare kan justera ljuset på olika delar av bilden, lätta upp skuggor och dämpa utbrända fönster. En tredje är att du lättare kan få bort bruset som ändå blir. Även mycket lättare att ställa vitbalansen rätt.
Sen när det gäller arkitektfoto så är det brukligt att man har kameran ganska lågt så att inte alla väggar lutar så mycket. Det sista lilla rätar man ut i datorn.
Exempel på hur halo ser ut