Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snart åker 40d ut genom..

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej !

Även jag skulle vilja ha en eller flera Raw-bilder att kolla på, lite mera bestämt:

iso: 100 ELLER 200.
bländare: 5,6, oftast objektivets skarpaste
tid, egentligen ointressant : helst 250-500 del på stativ.
fokusering: Livewiev.

( Meny, kvaitet RAW eller Raw+jpeg) obs EJ sRAW.

//MW

Tack för att ni hjälper! Jag ska ta lite bilder så får ni titta. Har fotot ytterst lite i RAW, bara närbilder vilket jag tycker är så mycket enklare än inredning. Får se vilket obj jag tar, har inget std längre då jag sålde Tamron. Ska köpa ett nytt, bättre, tänkte mig då Canon 24-70 f2.8 men bara om det visar sig att 40d funkar perfekt, annars får det bli ett nytt kamerahus ist.
Återkommer med bilder inom kort!

Återigen, tack!

Får tyvärr vara motvallskäring och säga att RAW inte gör så mycket för skärpan. RAW-programmet som man använder efteråt lägger ju på skärpa liksom kameran gör direkt för en jpg-fil. Du kan tala om för kameran att skärpa jpg-filerna hårdare om du önskar.

För ca 4 år sedan köpte jag en 40d begagnad för 4000 kr och sedan ett Tamron nytt objektiv samt ett fast 50 mm (1,8). Jag har inte haft några större problem med 50 mm men har aldrig fått till skärpan med Tamron. Har inget annat std-objektiv som jag testat med.
Iaf. För ett år sedan lämnade jag in 40d på reparation, kände att jag inte kunde förstå vad det var fel, jag må vara amatör men detta verkade skumt. Killen i kameraaffären höll med om att det var dålig skärpa och det slutade med att kameran lämnades in och kostade 2000 kr och tog 3 v att fixa. Väl klar sa killen i kamerabutiken att detta var en bra kamera, en 40d var helt ok. Jaja, tänkte jag, det var ju bra då får vi testa med mitt Tamron nu. Fortfarande suddigt. Men bra och väldigt bra med macro-obj och 50 mm (nu hade jag köpt en 1,4 ist). Tamron såldes illa snabbt och jag klarade mig fint på mina andra obj ett bra tag.
Idag skulle jag fota en lgh inför visning och skulle då låna min pappas helt vanliga 18-55 obj som han fick till sin 600d. Samma skit med skärpan på min 40d men så bytte jag och simsalabim! Skärpa! Alla bilder togs sedan med pappas "vanliga" kamerahus och objektiv, min låg kvar i väskan. När jag satte 50 mm blev jag nästan överväldigad av skillnaden. Så snygga bilder!

Ja, vad gör jag nu? Min 40d är uppenbarligen kass men jag vill inte lämna in den och betala ännu mer pengar. Är jag helt väck, är det någon inställning som jag göra detta?? Jag ska än en gång ställa om till fabriksinställningar men jag tror inte det hjälper. Ni får väldans gärna komma med tips!

Här ser ni bild med min 40d och sedan pappas 600d. Båda tagna med samma obj (Canon 18-55).

Råd?

Tack!

jag tittar på dom två jämförelsebilderna och tycker dom är ungefär lika bra eller dåliga. Jag tycker skärpan ligger inte rätt i någon av dom.

Får tyvärr vara motvallskäring och säga att RAW inte gör så mycket för skärpan. RAW-programmet som man använder efteråt lägger ju på skärpa liksom kameran gör direkt för en jpg-fil. Du kan tala om för kameran att skärpa jpg-filerna hårdare om du önskar.

Hej !

Iof har du rätt, men för att komma bort ifrån alla ev kamerainställningar, ev övriga
programs inblandning osv, så är RAW alldeles utmärkt.

Jag tror också att en hårdare sättning av uppskärpningen i K är önskvärd,
sen verkar skärpan hamna på någon annan punkt än önskat.

Men, tro är saligt, att få en liten bit av sanningen uppenbarad är saligare,
att däremot förvänta att Raw är det alena saliggörande är nog ett bra sätt att bli besviken.

//MW

Hej !
Drog en av bilderna genom Gimp,
- advance ton mapping + unsharpmask.

Blev ju bättre. Kan inte Gimp men får väl lära mig om man kan fixa allt i efterhand. Är bättre på Photoshop men antar att man kan göra samma sak där om man bara lär sig :)

Tack!

Här kommer en bild jag tog nyss med mitt 50mm f1,4. Bländare 5.6, ISO 100, slutartid 0,3 s. Taget på stativ med Live view, en helt ny grej för mig. Går det att fokusera automatiskt eller man måste lita på att linserna sitter rätt i ögonen? ;)

https://www.dropbox.com/s/elgu7c1jlf4xym9/IMG_3569.jpg

Tack!
Vet inte om skärpan är så väldig dålig. Men kontrasten verkar lite låg. Har du något dammigt UV-filter (skyddsfilter eller skylight-filter) på?

Har du hittat parametrarna i kameran där du kan ändra kontrast och skärpa?

Här kommer en bild jag tog nyss med mitt 50mm f1,4. Bländare 5.6, ISO 100, slutartid 0,3 s. Taget på stativ med Live view, en helt ny grej för mig. Går det att fokusera automatiskt eller man måste lita på att linserna sitter rätt i ögonen? ;)

https://www.dropbox.com/s/elgu7c1jlf4xym9/IMG_3569.jpg

Tack!

Hej !

Fokusknappen finns vid högertummen, brevid "minska".

Jag tycker inte den är skarp, vilken bildstil, vilken uppskärpning ?
Går det att få en Raw ?

Det allra mesta som går att göra i Gimp går givetvis i PS, och tväer om,
det allra mesta i PS går att göra i Gimp.

Dock inte allt, på båda hållen. Gimp har den lilla poängen att den är fri, även
tilläggen som det finns nästintill oändligt av.

¨//MW

Vet inte om skärpan är så väldig dålig. Men kontrasten verkar lite låg. Har du något dammigt UV-filter (skyddsfilter eller skylight-filter) på?

Har du hittat parametrarna i kameran där du kan ändra kontrast och skärpa?

Innan jag tog bilderna återställde jag alla inställningar. Har ändrat så jag fotar i RAW+jpg och ISO. Nu har jag tagit bort min helt nya skylight, denna bild är tagen utan annars med samma inställningar som den innan.

https://www.dropbox.com/s/nvqccslq4yo3vcb/IMG_3571.JPG?m

Kontrast och skärpa kan jag nog ändra men det är svårt att veta hur mkt, kom gärna med tips! Det jag fotar mest är bebisar men jag skulle som sagt vilja bli bättre på inredning, det är helt olika inställningar på dessa motiv :)

Sjukt glad för all hjälp!!! KRAMAR!!!

Det allra mesta som går att göra i Gimp går givetvis i PS, och tväer om,
det allra mesta i PS går att göra i Gimp.

Dock inte allt, på båda hållen. Gimp har den lilla poängen att den är fri, även
tilläggen som det finns nästintill oändligt av.

Jag kan vara felinformerad men nog saknar väl Gimp 16 för att inte tala om 32-bitar per kanal och CYMK stöd? Så man kan säga att Gimp inte klarar nånting medan jag skulle drista mig att säga att PS klarar allt Gimp kan.

En blir oskarp av två anledningar, antigen rörelseoskärpa eller felfokusering. Så enkelt är det.
Sen kan dålig optik göra bilden oskarp med, men då pratar vi rätt små skillnader.

Försäkra dig om att du fokuserat rätt. Har du servo-AF inställt ändras fokus när du flyttar kameran. Den försöker hålla mittrutan skarp, vanligtvis.

Försök plåta med 1/100 sekund eller kortare slutartid, och håll kameran så stilla du bara kan.

Vips! Nu bör du få skarpa bilder åtminstone.

Jag håller med om att denna bild är skarp. Måste testa med pappa std-obj bara, men jag har inte kört Live-view innan så detta kan helt klart hjälpa.
Rörelseoskärpa bör försvinna med stativ och fjärrutlösare, väl?

Bilderna är manuellt fokuserade, hur fokuserar man med auto?? Jag trycker på +förstoringsglaset och ställer in skärpan i 10x. Sen tar jag bilden. Tack för att du fixade i Lightroom, antar att det kan räddas en del bilder om man lär sig lite mer om efterbehandlingen.

Tackar!!

Jag håller med om att denna bild är skarp. Måste testa med pappa std-obj bara, men jag har inte kört Live-view innan så detta kan helt klart hjälpa.
Rörelseoskärpa bör försvinna med stativ och fjärrutlösare, väl?

Bilderna är manuellt fokuserade, hur fokuserar man med auto?? Jag trycker på +förstoringsglaset och ställer in skärpan i 10x. Sen tar jag bilden. Tack för att du fixade i Lightroom, antar att det kan räddas en del bilder om man lär sig lite mer om efterbehandlingen.

Tackar!!

Autofokus är ju så du säkert fotar normalt då du håller ner avtryckaren till hälften så kameran låser fokus och sedan trycker av. OM det blir oskarpt med AF men inte manuellt med det objektiv du använder så har du troligtvis bak eller framfokus, dvs fokus hamnar lite framför eller bakom där du valt att lägga fokus. Då behöver huset och objektivet kalibreras för att fokus skall hamna rätt.

Importerade till iPhoto, verkar som det blir jpg oavsett då. Här kommer RAW, utan skylight.

https://www.dropbox.com/s/eypf250yi2rm0zf/2013-06-10 19.04.07-411.cr2

Hej !
Lite otur att den är rörelseoskarp, men det verkar vara ok, ( om man blundar för det ).
Kontrast mm verkar ok, lite svårt att veta på en innomhusbild, det bör gå få bra skärpa.

Kolla att baklinsen är ren, den är väldigt mycket mera käslig för
kladd än frontlinsen.

En raw utan rörelseoskärpa vore bra, gärna utomhus.

---------

Livewie vs Af, kolla om Af sätter skärpan där den ska.
Snabbt och enkelt att testa.

K på stativ.
Välj en af punkt.
Fokusera med af.
Kom ihåg hur avståndet visas på objektivets avstånddskala.
Man fokus.
Livewiw, fokusera.
-- Blir det samma inställnning så är allt bra.
gör om med "Af Tumfokus", är allt ok så ska det bli samma inställning.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar