För ca 4 år sedan köpte jag en 40d begagnad för 4000 kr och sedan ett Tamron nytt objektiv samt ett fast 50 mm (1,8). Jag har inte haft några större problem med 50 mm men har aldrig fått till skärpan med Tamron. Har inget annat std-objektiv som jag testat med.
Iaf. För ett år sedan lämnade jag in 40d på reparation, kände att jag inte kunde förstå vad det var fel, jag må vara amatör men detta verkade skumt. Killen i kameraaffären höll med om att det var dålig skärpa och det slutade med att kameran lämnades in och kostade 2000 kr och tog 3 v att fixa. Väl klar sa killen i kamerabutiken att detta var en bra kamera, en 40d var helt ok. Jaja, tänkte jag, det var ju bra då får vi testa med mitt Tamron nu. Fortfarande suddigt. Men bra och väldigt bra med macro-obj och 50 mm (nu hade jag köpt en 1,4 ist). Tamron såldes illa snabbt och jag klarade mig fint på mina andra obj ett bra tag.
Idag skulle jag fota en lgh inför visning och skulle då låna min pappas helt vanliga 18-55 obj som han fick till sin 600d. Samma skit med skärpan på min 40d men så bytte jag och simsalabim! Skärpa! Alla bilder togs sedan med pappas "vanliga" kamerahus och objektiv, min låg kvar i väskan. När jag satte 50 mm blev jag nästan överväldigad av skillnaden. Så snygga bilder!
Ja, vad gör jag nu? Min 40d är uppenbarligen kass men jag vill inte lämna in den och betala ännu mer pengar. Är jag helt väck, är det någon inställning som jag göra detta?? Jag ska än en gång ställa om till fabriksinställningar men jag tror inte det hjälper. Ni får väldans gärna komma med tips!
Här ser ni bild med min 40d och sedan pappas 600d. Båda tagna med samma obj (Canon 18-55).
Råd?
Tack!