Graylingman
Aktiv medlem
Om tiden är så lång att motivet blir lite suddigt blir det helt enkelt snyggare.
Säger inte emot dig men skulle gärna vilja förstå varför.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om tiden är så lång att motivet blir lite suddigt blir det helt enkelt snyggare.
Varför bakre ridån?
Smaksak. MEst ifall det skulle förekomma rörelser i bakgrunden då kanske det blir mer tilltalande med bakre, men som sagt smaksak.
Instämmer om inlägget men ditt problem är inte blixtens egenskaper. Please, läs om mitt förra inlägg.Jo, blixten är mitt bekymmer i detta fall. Se nedan.
Ja, jag har förstått att 1/128 är blixtens absolut lägsta effekt oavsett om blixten kör på E-TTL eller manuellt läge vilket skapar mitt problem. Och manuellt läge blir knepigt, precis som du säger, eftersom man är beroende av avståndet. Ett mycket informativt inlägg i övrigt. Tack för det.
Va? Nej nu tänker du fel. Ställ om kameran! Blixtljus är den dominerande ljuskällan. Ställ efter den och anpassa exponeringstiden efter bakgrundsljuset. Enligt ovan. Rörelseoskärpan; använder du blixt fryser du alla rörelser eftersom blixtljuset är typ 1/10 000s. Du kan inte utgå från befintligt ljus, blixtljus är helt annorlunda.Precis! Mitt utgångsläge är att jag har kameran inställd för att fotografera i befintligt ljus utan blixt och då behöver jag en relativt kort slutartid för att motverka rörlseoskärpa hos motiven. Men ibland vill jag komplettera med blixten som ett upplättningsljus på grund av att det finns små spotlights i taket som skapar tråkiga skuggor i ansiktena och det är de som jag vill försöka att åtminstone dämpa. Och det är här som det blir problematiskt.
ABSOLUT!!! Det är kul att passera gränsen för tekniken och se om man kan bemästra problemet.
Mvh
Mats
Min blixt och jag har tydligen olika åsikter.Blixten är kapabel till betydligt lägre effekt än vad du får ut på 1/128 i manuellt läge. Kör man E-TTL kan den blixtra med lägre effekt. Men det vill ju till att kameran tycker att den ska göra det, förstås.
Jag förmodar då att blixten kör endast med den effekten vilket då kommer att ställa till det för mig då fotograferingsavståndet varierar. Men jag skall prova det och se hur det blir.Kör man blixten som master i Canons trådlösa system, med huvudlblixten avstängd, kommer den att blixtra med ungefär 1/1024 av full effekt. Du skulle kanske prova det? Masterblixt utan slavar.
Eftersom bakgrunden är rätt exponerad och blixten överexponerar motivet så framhärdar jag fortfarande att det är blixten som är mitt problem. Med andra ord hade jag kunnat få blixten att endast lysa med sådan intensitet så den endast lättat upp motivet hade jag varit nöjd. Därav min fråga i mitt inledande inlägg. Jag använder blixten uteslutande till när-/porträttbilder.Instämmer om inlägget men ditt problem är inte blixtens egenskaper. Please, läs om mitt förra inlägg.
Va? Nej nu tänker du fel. Ställ om kameran! Blixtljus är den dominerande ljuskällan. Ställ efter den och anpassa exponeringstiden efter bakgrundsljuset. Enligt ovan. Rörelseoskärpan; använder du blixt fryser du alla rörelser eftersom blixtljuset är typ 1/10 000s. Du kan inte utgå från befintligt ljus, blixtljus är helt annorlunda.
Är detta en Canon vs Nikon-grej?
Min blixt och jag har tydligen olika åsikter.
Jag förmodar då att blixten kör endast med den effekten vilket då kommer att ställa till det för mig då fotograferingsavståndet varierar. Men jag skall prova det och se hur det blir.
Eftersom bakgrunden är rätt exponerad och blixten överexponerar motivet så framhärdar jag fortfarande att det är blixten som är mitt problem. Med andra ord hade jag kunnat få blixten att endast lysa med sådan intensitet så den endast lättat upp motivet hade jag varit nöjd. Därav min fråga i mitt inledande inlägg. Jag använder blixten uteslutande till när-/porträttbilder.
Min tanke bakom exponeringsinställningarna är att jag kör manuell tid/bländare och slår på blixten vid när-/porträttbilder utan att ändra exponeringsinställningar. Blixten är inställd på E-TTL (jag har provat att kompensera blixten ner till -3 steg) och borde då lysa med korrekt intensitet alternativt minus exponeringskompensationen som jag eventuellt har ställt i blixten.
Denna fråga vet jag inte hur jag skall tolka???
Mvh
Mats
Har du provat att dra ner ISO och förlängt slutartiden? Jag förstår inte varför du vill ha bakgrunden exponerad med så kort slutartid. Är bakgrunden så jätteviktig att den måste vara jätteskarp map rörelseoskärpa?
Som jag skrev redan den 12/4:
Med bländare 1,4 lär det inte bli mycket skärpa på bakgrunden oavsett slutartid.
Du har använt ISO 1600, 1/100 sek och bländare 1,4. Och blixt.
För att få bakgrunden likvärdigt exponerad kan du istället använda ISO 100, 1/6 sek och bländare 1,4. Om du sen lägger på minsta möjliga blixt på det, hur blir bilden då?
Om du är orolig för rörelseoskärpa p.g.a. av den relativt långa slutartiden på 1/6 sek så är det nog så att med ISO 100 så blir huvudmotivet relativt mörkt vad gäller exponeringen av det befintliga ljuset. Blixtljuset hjälper dig med frysningen.
Som jag skrev här ovan så är jag lat av mig och tänkte att om jag kan ha en inställning på kameran och endast slå på blixten när jag tar när-/porträttbilder skulle jag vinna lite tid. För när jag tar översiktsbilder försöker jag att undvika att använda blixten.
Med ditt förslag så blir exponeringen korrekt. Men då måste jag ändra ISO:t och tiden när jag skall använda blixten och det är det som jag hade tänkt att slippa. Men det verkar som att jag får gör det för att det skall fungera.
Mvh
Mats
Blixtinställningen kan väl stå på slow eller rear och kör du bländarstyrd tidsautomatik är den enda inställning du behöver göra när du sätter på blixten ISO. En knapp...
Tyvärr så kan jag inget om Nikons system och Canon har ingen inställning som benämns "slow". Med inställningen "rear" menar du då synkning på andra ridån? Om så är fallet så har det väl ingen betydelse för blixtens intensitet. Eller är jag ute och cyklar?
Oavsett om jag kör på halvautomatik eller manuellt på kameran så skall blixtautomatiken ge rätt mängd ljus. Överexponering skall jag normalt sett endast kunna få om jag ställer blixten manuellt och den inställningen är fel. Eller har jag missat något?
Mvh
Mats