ANNONS
Annons

Lägsta effekt på blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, betyder det att du vill ha bakgrunden (de dansande människorna) skarp också?
I så fall har vi en ny parameter som du inte nämnt tidigare att ta hänsyn till.

Ifall de dansande människorna utgör motivet i förgrunden behöver du inte kort slutartid eftersom det enklaste sättet att få dem rörelseskarpa är att låta blixtljuset frysa dem.
 
Med bländare 1,4 lär det inte bli mycket skärpa på bakgrunden oavsett slutartid.

Du har använt ISO 1600, 1/100 sek och bländare 1,4. Och blixt.

För att få bakgrunden likvärdigt exponerad kan du istället använda ISO 100, 1/6 sek och bländare 1,4. Om du sen lägger på minsta möjliga blixt på det, hur blir bilden då?

Om du är orolig för rörelseoskärpa p.g.a. av den relativt långa slutartiden på 1/6 sek så är det nog så att med ISO 100 så blir huvudmotivet relativt mörkt vad gäller exponeringen av det befintliga ljuset. Blixtljuset hjälper dig med frysningen.
 
Blixten är kapabel till betydligt lägre effekt än vad du får ut på 1/128 i manuellt läge. Kör man E-TTL kan den blixtra med lägre effekt. Men det vill ju till att kameran tycker att den ska göra det, förstås.

Kör man blixten som master i Canons trådlösa system, med huvudlblixten avstängd, kommer den att blixtra med ungefär 1/1024 av full effekt. Du skulle kanske prova det? Masterblixt utan slavar.
 
Smaksak. MEst ifall det skulle förekomma rörelser i bakgrunden då kanske det blir mer tilltalande med bakre, men som sagt smaksak.

Fördelarna med att köra på första ridån överväger i de flesta fall. Det är riktigt svårt att tajma ögonblicksbilder med andraridå när slutartiderna blir lite längre. Det är endast då det finns med en rörelse som har en specifik riktning som andraridå är att föredra (vanligaste är någon som går/springer) När det gäller dans eller andra mer oregelbundna rörelser har det ingen betydelse. Då föredrar i alla fall jag att fånga rörelsen när jag trycker på knappen, inte att gissa vad som händer om 1/4 sekund. Vid stillastående motiv och stationär kamera har första eller andra ingen som helst betydelse.

Till trådskaparen kan jag rekomendera att söka på "mingelfoto" här i forumet. Du är inte ensam om att försöka få till bra bilder i situationen du beskriver men frågan har lösts flera gånger tidigare. Det är inte jag som har hittat på att man får skarpa bilder även med lång slutartid när motivet belyses med blixt. Ska ladda upp några exempel när jag kommer hem från min resa.

Extra effekter vid längre slutartider kan uppnås genom att zooma under exponeringstiden, röra eller vrida kameran. Blixtens korta brinntid (betydligt kortare än 1/100) gör motivet skarpt medan bakgrunden blir effektfullt oskarp i det mönster man valt att röra kameran under resten av exponeringstiden. Det blir bäst om motivet i fögrunden är svagare upplyst än bakgrunden. Det kan kräva lite övning och experimenterande men det är kul att testa och kan ge riktigt häftiga resultat.
 
Jag kommer säkert överlappa andras kommentarer eftersom jag varit borta i en evighet (=flera timmar, tappade min iPhone i klinkergolvet och det blev bara grus kvar av glaset)

Jo, blixten är mitt bekymmer i detta fall. :) Se nedan.

Ja, jag har förstått att 1/128 är blixtens absolut lägsta effekt oavsett om blixten kör på E-TTL eller manuellt läge vilket skapar mitt problem. Och manuellt läge blir knepigt, precis som du säger, eftersom man är beroende av avståndet. Ett mycket informativt inlägg i övrigt. Tack för det.
Instämmer om inlägget men ditt problem är inte blixtens egenskaper. Please, läs om mitt förra inlägg.
Precis! Mitt utgångsläge är att jag har kameran inställd för att fotografera i befintligt ljus utan blixt och då behöver jag en relativt kort slutartid för att motverka rörlseoskärpa hos motiven. Men ibland vill jag komplettera med blixten som ett upplättningsljus på grund av att det finns små spotlights i taket som skapar tråkiga skuggor i ansiktena och det är de som jag vill försöka att åtminstone dämpa. Och det är här som det blir problematiskt. :)
Va? Nej nu tänker du fel. Ställ om kameran! Blixtljus är den dominerande ljuskällan. Ställ efter den och anpassa exponeringstiden efter bakgrundsljuset. Enligt ovan. Rörelseoskärpan; använder du blixt fryser du alla rörelser eftersom blixtljuset är typ 1/10 000s. Du kan inte utgå från befintligt ljus, blixtljus är helt annorlunda.
ABSOLUT!!! :) Det är kul att passera gränsen för tekniken och se om man kan bemästra problemet.

Mvh
Mats

Är detta en Canon vs Nikon-grej?
 
blixtproblem

Om problemet är balansen mellan blixtljus och befintligt ljus så är det
ett blixteffekt exponerigstids-problem. Inget annat!
Inget annat påverkar balansen!
Du kan vrida på bländare och iso hur mycket du vill, balansen ändras inte.

Exponering kan ju se förskräcklig ut men om du rattar på iso /bländare tills du har
en hygglig exponering så har du just balansfelet.

Sen kan man ju välja iso/bländare så att både befintligt och och blixtljus var och en för sig
ger totalt utfrätt vitt och mena att då påverkar iso/bländare balansen men det känns larvigt!


Om det gick att köra blixten i 1/4000 effekt så hade ju alla problem varit lösta.
Du kan helt enkelt inte ta en bild som fotografen önskar
med mindre än att du har en sån blixt. Inget annat funkar!

----
Om man tummar lite på fotografens avsikter (hyfsat skarpa dansare i bakgrunden).

Kan man delvis avhjälpa problemet genom att förlänga
exponeringstiden. Bakgrunden kommer att bli (mer)
rörelseoskarp. Sen får man avgöra om det betyder något.

En kamerablixt (som är en liten ljuskälla) kommer bara att kunna ge korrekt exponering
på ett mycket specifikt avstånd. Allting närmre blir hopplöst överexponerat
och det behövs inte speciellt långt avstånd bakom för att det blir rejält underexponerat.
(med avseende på blixtljuset)

Du plåtar mingelgäster på 1 meters avstånd, andra gäster dansar 3meter bort.
Befintligt ljus blir samma på båda motiven.
Om blixten + befintligt ljus är OK på mingelgästen
så blir det bara kvar 1/9 blixtljus på dansarna. 8/9 ofruset ljus + 1/9 fruset ljus.
Väljer man "lagom" tid kan det bli effektfullt, men (rörelse)skarp blir det inte.
Som redan påpekats så blir det ju inte speciellt skarp ändå med så stor bländare
och dansarna rejält ur fokus!
 
Blixten är kapabel till betydligt lägre effekt än vad du får ut på 1/128 i manuellt läge. Kör man E-TTL kan den blixtra med lägre effekt. Men det vill ju till att kameran tycker att den ska göra det, förstås.
Min blixt och jag har tydligen olika åsikter. :)

Kör man blixten som master i Canons trådlösa system, med huvudlblixten avstängd, kommer den att blixtra med ungefär 1/1024 av full effekt. Du skulle kanske prova det? Masterblixt utan slavar.
Jag förmodar då att blixten kör endast med den effekten vilket då kommer att ställa till det för mig då fotograferingsavståndet varierar. Men jag skall prova det och se hur det blir.

Instämmer om inlägget men ditt problem är inte blixtens egenskaper. Please, läs om mitt förra inlägg.

Va? Nej nu tänker du fel. Ställ om kameran! Blixtljus är den dominerande ljuskällan. Ställ efter den och anpassa exponeringstiden efter bakgrundsljuset. Enligt ovan. Rörelseoskärpan; använder du blixt fryser du alla rörelser eftersom blixtljuset är typ 1/10 000s. Du kan inte utgå från befintligt ljus, blixtljus är helt annorlunda.
Eftersom bakgrunden är rätt exponerad och blixten överexponerar motivet så framhärdar jag fortfarande att det är blixten som är mitt problem. Med andra ord hade jag kunnat få blixten att endast lysa med sådan intensitet så den endast lättat upp motivet hade jag varit nöjd. Därav min fråga i mitt inledande inlägg. Jag använder blixten uteslutande till när-/porträttbilder.
Min tanke bakom exponeringsinställningarna är att jag kör manuell tid/bländare och slår på blixten vid när-/porträttbilder utan att ändra exponeringsinställningar. Blixten är inställd på E-TTL (jag har provat att kompensera blixten ner till -3 steg) och borde då lysa med korrekt intensitet alternativt minus exponeringskompensationen som jag eventuellt har ställt i blixten.


Är detta en Canon vs Nikon-grej?

Denna fråga vet jag inte hur jag skall tolka???

Mvh
Mats
 
Min blixt och jag har tydligen olika åsikter. :)


Jag förmodar då att blixten kör endast med den effekten vilket då kommer att ställa till det för mig då fotograferingsavståndet varierar. Men jag skall prova det och se hur det blir.


Eftersom bakgrunden är rätt exponerad och blixten överexponerar motivet så framhärdar jag fortfarande att det är blixten som är mitt problem. Med andra ord hade jag kunnat få blixten att endast lysa med sådan intensitet så den endast lättat upp motivet hade jag varit nöjd. Därav min fråga i mitt inledande inlägg. Jag använder blixten uteslutande till när-/porträttbilder.
Min tanke bakom exponeringsinställningarna är att jag kör manuell tid/bländare och slår på blixten vid när-/porträttbilder utan att ändra exponeringsinställningar. Blixten är inställd på E-TTL (jag har provat att kompensera blixten ner till -3 steg) och borde då lysa med korrekt intensitet alternativt minus exponeringskompensationen som jag eventuellt har ställt i blixten.




Denna fråga vet jag inte hur jag skall tolka???

Mvh
Mats

Har du provat att dra ner ISO och förlängt slutartiden? Jag förstår inte varför du vill ha bakgrunden exponerad med så kort slutartid. Är bakgrunden så jätteviktig att den måste vara jätteskarp map rörelseoskärpa?
 
Har du provat att dra ner ISO och förlängt slutartiden? Jag förstår inte varför du vill ha bakgrunden exponerad med så kort slutartid. Är bakgrunden så jätteviktig att den måste vara jätteskarp map rörelseoskärpa?

Drar jag ner ISO:t så löser det sig. Är det så att blixtens lägsta effekt är för stor (så att inte ens E-TTL kan fixa det) vid dessa inställningarna så får jag naturligtvis ändra mitt fotobeteende.

Min tanke var med detta att jag skulle kunna köra med endast en inställning, latmasken i mig vill det :), och slå på blixten vid behov. Men om det inte fungerar vid höga ISO så får jag "krypa till korset" och arbeta mer aktivt med exponeringsinställningarna.

Mvh
Mats
 
Som jag skrev redan den 12/4:

Med bländare 1,4 lär det inte bli mycket skärpa på bakgrunden oavsett slutartid.

Du har använt ISO 1600, 1/100 sek och bländare 1,4. Och blixt.

För att få bakgrunden likvärdigt exponerad kan du istället använda ISO 100, 1/6 sek och bländare 1,4. Om du sen lägger på minsta möjliga blixt på det, hur blir bilden då?

Om du är orolig för rörelseoskärpa p.g.a. av den relativt långa slutartiden på 1/6 sek så är det nog så att med ISO 100 så blir huvudmotivet relativt mörkt vad gäller exponeringen av det befintliga ljuset. Blixtljuset hjälper dig med frysningen.
 
Som jag skrev redan den 12/4:

Med bländare 1,4 lär det inte bli mycket skärpa på bakgrunden oavsett slutartid.

Du har använt ISO 1600, 1/100 sek och bländare 1,4. Och blixt.

För att få bakgrunden likvärdigt exponerad kan du istället använda ISO 100, 1/6 sek och bländare 1,4. Om du sen lägger på minsta möjliga blixt på det, hur blir bilden då?

Om du är orolig för rörelseoskärpa p.g.a. av den relativt långa slutartiden på 1/6 sek så är det nog så att med ISO 100 så blir huvudmotivet relativt mörkt vad gäller exponeringen av det befintliga ljuset. Blixtljuset hjälper dig med frysningen.

Som jag skrev här ovan så är jag lat av mig och tänkte att om jag kan ha en inställning på kameran och endast slå på blixten när jag tar när-/porträttbilder skulle jag vinna lite tid. För när jag tar översiktsbilder försöker jag att undvika att använda blixten.

Med ditt förslag så blir exponeringen korrekt. Men då måste jag ändra ISO:t och tiden när jag skall använda blixten och det är det som jag hade tänkt att slippa. Men det verkar som att jag får gör det för att det skall fungera.

Mvh
Mats
 
På kameror som exempelvis 40D eller 7D kan man lagra de två inställningarna på C2 resp. C3. Lätt att ändra i så fall.
 
Som jag skrev här ovan så är jag lat av mig och tänkte att om jag kan ha en inställning på kameran och endast slå på blixten när jag tar när-/porträttbilder skulle jag vinna lite tid. För när jag tar översiktsbilder försöker jag att undvika att använda blixten.

Med ditt förslag så blir exponeringen korrekt. Men då måste jag ändra ISO:t och tiden när jag skall använda blixten och det är det som jag hade tänkt att slippa. Men det verkar som att jag får gör det för att det skall fungera.

Mvh
Mats

Blixtinställningen kan väl stå på slow eller rear och kör du bländarstyrd tidsautomatik är den enda inställning du behöver göra när du sätter på blixten ISO. En knapp...
 
Blixtinställningen kan väl stå på slow eller rear och kör du bländarstyrd tidsautomatik är den enda inställning du behöver göra när du sätter på blixten ISO. En knapp...

Tyvärr så kan jag inget om Nikons system och Canon har ingen inställning som benämns "slow". Med inställningen "rear" menar du då synkning på andra ridån? Om så är fallet så har det väl ingen betydelse för blixtens intensitet. Eller är jag ute och cyklar?

Oavsett om jag kör på halvautomatik eller manuellt på kameran så skall blixtautomatiken ge rätt mängd ljus. Överexponering skall jag normalt sett endast kunna få om jag ställer blixten manuellt och den inställningen är fel. Eller har jag missat något?

Mvh
Mats
 
Tyvärr så kan jag inget om Nikons system och Canon har ingen inställning som benämns "slow". Med inställningen "rear" menar du då synkning på andra ridån? Om så är fallet så har det väl ingen betydelse för blixtens intensitet. Eller är jag ute och cyklar?

Oavsett om jag kör på halvautomatik eller manuellt på kameran så skall blixtautomatiken ge rätt mängd ljus. Överexponering skall jag normalt sett endast kunna få om jag ställer blixten manuellt och den inställningen är fel. Eller har jag missat något?

Mvh
Mats

Jag kan inte Canon men som du säkert kan gissa betyder slow att man får slutartid efter bakgrundsljuset istället för att använda blixtsynktiden. Slow på Nikon är underförstått första ridån, och rear, den andra. Spelar för detta resonemang ingen roll, påverkar inte intensiteten.

Över (och under) får man förstås även när man fotar utanför kamerans/blixtens arbetsområde.
 
Ok! Då hänger jag med. Det är inte lätt med de differenser i terminologierna som skiljer sig åt mellan Nikon och Canon.

Mvh
Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.