Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägsta effekt på blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja - då är det enda att diffusera blixtens ljus. Till att börja med använder du omnibouncern? Den lilla svindyra plastbiten i mjölkig plast? Testa med stoppa in bomull(?) eller vitt tyg runt blixten eller så köper du en softbox för hotshoe blixtar. Har för mig att Lastolite har en för knappa 1 000-lappen.
 
verkar skumt..

Jag har plåtat 20-30 cm från grejer med jättebländare och blixt och det har funkat bra. Hmm...

Om du ställer in kameran på:
- spotmätning
- väljer manuellt läge
- ställer in den bländare du vill ha
- spotmäter på den del av bakbrunden du vill ska komma med ordentligt

Då har du ett värde för slutartiden. Ställ in den.
Blir tiden för lång för att hålla (lär den nog inte bli med din fina lins... så reglera det hela genom att öka på ISO-inställningen.

Nu ska du säga till blixten att INTE lysa ut mer än fram till ansiktet.
Det gör du genom att rikta kamerans fokuspunkt (som sagt var - spotmätning ska vara vald) på ansiktets del som du vill ska vara "rätt" exponerad och trycka på FEL-knappen.

En grej att tänka på... OM du kör med den stora bländaren kanske du kan få för snabb tid för blixten men då kan du lika gärna välja HIGH-speed synch på en gång så slipper du tänka på det.

Nu måste det funka! Men som någon sa... ISO 1600 bör ge en alldeles för överexponerad bild med den bländaren och en blixt.
 
Rätta mig om jag har fel men om man kör med e-ttl på en 580 och har nåt framför blixten, typ plast eller papper så kommer ju bara blixten slå lite hårdare för att vara nöjd. Det kommer ju två blixtar varav den första "kommer märka" att det är nåt i vägen o göra den andra betydligt starkare. När jag plåtat bröllop i liknande miljöer med 5dmkii, 1.4 och 580 har jag ibland kört blixten helt manuellt på någon trevlig styrka och det har funkat finfint. just ja, iso800 brukar det bli för mig.
 
Vidvinkelskivan räcker inte. Tyvärr!





Mitt problem är att när jag har sänkt ISO:t tillräckligt för att få rätt exponering på motivet blir bakgrunden för mörk och stämningen är därmed borta.

I denna lokal behöver jag minst ISO 800 om bakgrunden skall bli tillräckligt ljus med bibehållen stämning. Jag vill bara att blixten lättar upp motivet. Men tyvärr så är lägsta effekt på blixten för mycket med de bländartal och ISO som jag använder här.

Lösningen är då någon form av gråfilter på blixten alternativt en softbox med ett antal "dukar" som får ner ljusintensiteten.


Är det någon som vet om blixten i E-TTL-läget kan lysa med lägre effekt än 1/128 i manuellt läge?

Mvh
Mats

Kör blixten manuellt, ställ ner effekten max, vänd blixten uppåt/bakåt, dra upp vinkelskivan bara en aning. Eller fyll omnibouncern med vitt papper. Eller håll några A4 framför blixten. Eller...

Känns som du krånglar till det.

Skulle jag kört fast så där skulle jag nog tagit två bilder och lagt ihop dem efterråt.
 
Kör blixten manuellt, ställ ner effekten max, vänd blixten uppåt/bakåt, dra upp vinkelskivan bara en aning. Eller fyll omnibouncern med vitt papper. Eller håll några A4 framför blixten. Eller...

Känns som du krånglar till det.

Skulle jag kört fast så där skulle jag nog tagit två bilder och lagt ihop dem efterråt.

Med vinkelskivan ovan menar jag alltså inte vidvilkeldiffussern utan den vita skivan man drar upp för att få en aning direktljus för tex ögonblänk.
 
Alla är ute och cyklar.
Tänk så här, det som mestadels blir belyst av blixtljus blir fryst tack vare den korta brinntiden. Det ger dig tillgång till mycket längre slutartider (eftersom bakgrunden inte behöver vara skarp). Vid mingelfoto använder man ofta slutartider på ca 1/20 sek.
När du förlänger slutartiden kan du sänka iso och minska bländaröppningen. Då släpps mindre blixtljus fram till sensorn.

Testa med blixten på auto (med kanske kompensation -0,7)
1/20 sek
Iso 800
Bländare 2,8

Bakgrundens ljushet reglerar du nu med slutartiden.
Motivets ljushet reglerar du med blixtkompensation.
Ska både motiv och bakgrund vara ljussre/mörkare kan du reglera det med bländaren.
 
Alla är ute och cyklar.
Tänk så här, det som mestadels blir belyst av blixtljus blir fryst tack vare den korta brinntiden. Det ger dig tillgång till mycket längre slutartider (eftersom bakgrunden inte behöver vara skarp). Vid mingelfoto använder man ofta slutartider på ca 1/20 sek.
När du förlänger slutartiden kan du sänka iso och minska bländaröppningen. Då släpps mindre blixtljus fram till sensorn.

Testa med blixten på auto (med kanske kompensation -0,7)
1/20 sek
Iso 800
Bländare 2,8

Bakgrundens ljushet reglerar du nu med slutartiden.
Motivets ljushet reglerar du med blixtkompensation.
Ska både motiv och bakgrund vara ljussre/mörkare kan du reglera det med bländaren.

Läs ovan, han vill av någon anledning inte ställa ner ISOn (som jag redan föreslagit) eller minska bländaren.

Då återstår att reducera blixtljuset.
 
Kör blixten manuellt, ställ ner effekten max, vänd blixten uppåt/bakåt, dra upp vinkelskivan bara en aning. Eller fyll omnibouncern med vitt papper. Eller håll några A4 framför blixten. Eller...

Känns som du krånglar till det.

Skulle jag kört fast så där skulle jag nog tagit två bilder och lagt ihop dem efterråt.

Jag har provat med att ställa blixten manuellt på 1/128. Men tyvärr räcker det inte, jag behöver lägre effekt. Jag har väldigt sällan en vägg bakom mig dessutom har väggarna ingen bra färg och där hänger diverse tavlor och dekorationer som gör det oförutsägbart hur ljuset blir. De övervägande bilderna jag tar är ögonblicksbilder så man har inte direkt någon "studiotid" på sig. :)

Papper i omnibouncern skall jag prova med. Om det fungerar så är det den klart smidigaste lösningen.

Mvh
Mats
 
Alla är ute och cyklar.
Tänk så här, det som mestadels blir belyst av blixtljus blir fryst tack vare den korta brinntiden. Det ger dig tillgång till mycket längre slutartider (eftersom bakgrunden inte behöver vara skarp). Vid mingelfoto använder man ofta slutartider på ca 1/20 sek.
När du förlänger slutartiden kan du sänka iso och minska bländaröppningen. Då släpps mindre blixtljus fram till sensorn.

Testa med blixten på auto (med kanske kompensation -0,7)
1/20 sek
Iso 800
Bländare 2,8

Bakgrundens ljushet reglerar du nu med slutartiden.
Motivets ljushet reglerar du med blixtkompensation.
Ska både motiv och bakgrund vara ljussre/mörkare kan du reglera det med bländaren.

Om du tittar på bilden jag bifogat (se ovan) så är mitt problem här endast att motivet är överexponerat. Bakgrunden vill jag inte förändra. Alltså, jag måste på något sätt minska intensiteten på blixtljuset, precis som iSolen.se skriver här ovan.

Mvh
Mats
 
Om du tittar på bilden jag bifogat (se ovan) så är mitt problem här endast att motivet är överexponerat. Bakgrunden vill jag inte förändra. Alltså, jag måste på något sätt minska intensiteten på blixtljuset, precis som iSolen.se skriver här ovan.

Mvh
Mats

Fast det lumor skriver i sitt inlägg ger just det resultat du är ute efter eftersom det leder till att automatiken minskar intensiteteten på blixten. Nu jhar jag inte Canon utan Nikon men i samma exponering som du eftersträvar skulle jag köra med långsam synk på bakre ridån, lång slutartid, samt Balanced Fill (vad det nu kan heta hos Canon). Då blir allt exponerat som jag vill ha det såväl för- som bakgrund. Ev över-underexp kan man justera med bländare resp blixt.
 
Jag förstår att du vill ha bakgrunden oförändrat ljus. Det får du om du ger samma mängd omgivande ljus till den. Då gäller det alltså att hitta en kamerainställning som ger samma mängd omgivande ljus men som minskar mängden blixtljus. Receptet är det ovan föreslagna. Testa så ser du att det funkar, det är gratis, eller så väljer du en krånglig väg med filter på blixten och onödigt högt iso.
 
Om du tittar på bilden jag bifogat (se ovan) så är mitt problem här endast att motivet är överexponerat. Bakgrunden vill jag inte förändra. Alltså, jag måste på något sätt minska intensiteten på blixtljuset, precis som iSolen.se skriver här ovan.

Mvh
Mats

Nejdå, du behöver bara minska effekten om du envisas med kort slutartid, stor bländare och hög ISO. Prova rekommendationerna ovan.

Jag, precis som många här ovan skulle välja låg ISO (100-640), mellanlång slutartid 1/4 - 1/20 och låta bländaren vara mindre ( f/4 - f/11) och bakgrunden skulle bli fint exponerad och modellen skulle klara sig från att bli utfrätt.

Det är den stora bländaren och det höga ISO-t som är ditt problem, inte blixten.
 
Tiden är problemet (och blixten)

Eftersom det är frågan om förhållande befintligtljus/blixtljus
så har i det avseendet iso och bländare ingen inverkan.

Bländar du upp blir det mer befintligtljus och mer blixtljus,
samma sak med ökat iso.

Inte heller spelar det för exponeringen någon roll
ifall man synkar på första eller andra ridån.

Det är bara exponeringstiden som ändrar förhållandet.
Så alla som förspråkar en längre exponerings är på rätt väg.

(Sedan gör begränsningen på 1/128dels effekt i och för sig
att bara vissa iso bländarekombinationer blir möjliga)


Vi utgår från att blixten inte kan leverera mindre än /128 dels effekt.
Vad ger det för bländare på 1 meter iso 100?

En typisk kamerblixt har ett ledtal på
32. (och det har ingen betydelse ifall det skulle vara ledtal 28 eller 36)

ledatal 32 (iso 100), avstånd 1 meter

effekt bländare
full 32
1/4 16
1/16 8
1/64 4
1/128 2.8
1/256 2
1/512 1


Med 1/128 effekt så är f2,8 det minsta du kan välja
för att få motivet helt belyst med blixten.

Med din bländare/iso avstånd (1,4 1600 0,8) så skulle
du behöva 1/4000dels effekt för full belysning (1/8000 upplättning)



Vad du kan göra är att ändra exponeringstiden
Om du dubblar den så får du
dubbelt så mycket befintligt ljus men fortfarande
samma blixtljus.




--
Hur lång tid?

(minsta bländare med 1/128 effekt iso 100 blev 2,8).

Om du jämför det med dina siffror
så behöver du 4 gr mer tid (bländare 2,8 / 1,4) och 16 gr mer tid (iso 100 / 1600)

Alltså 0,64 sec exponeringstid bländare f2,8
blixten på 1/128 så har du lika mycket blixtljus som
befintligt.

Om du bara vill lätta upp med blixten
så får du ta bländare 4 och 1,5 sekunders exponering.

.
Vad du kan göra (som många föreslår) är att köra manuell blixt
1/128del och dämpa den med något lagom.
Du får själv testa vad är lagom.
Tyvär blir det knepigt med manuell blixt
eftersom du är så himla beroende på avståndet.

0,75 m lagom blixt
1,5 m blixten bara 1/4 av lagom.
 
Eftersom det är frågan om förhållande befintligtljus/blixtljus
så har i det avseendet iso och bländare ingen inverkan.

Så enkelt är det inte, blixten går ju i botten.

Bländar du upp blir det mer befintligtljus och mer blixtljus,
samma sak med ökat iso.

Inte heller spelar det för exponeringen någon roll
ifall man synkar på första eller andra ridån.

Det är bara exponeringstiden som ändrar förhållandet.
Så alla som förspråkar en längre exponerings är på rätt väg.

Stämmer om inte någon annan parameter slår i taket/botten vilket ju blixten gjorde.

(Sedan gör begränsningen på 1/128dels effekt i och för sig
att bara vissa iso bländarekombinationer blir möjliga)

Du nämner det själv :)

Men kontentan är rätt, 1/100s slutartid är uppåt väggarna för kort och han försöker motverka det dåliga bakgrundsljuset genom att brassa på med ISO och får då problem med att blixten blir för stark som han sen försöker dämpa...

Kul kedjereaktion och säkert lärorikt.
 
Det är den stora bländaren och det höga ISO-t som är ditt problem, inte blixten.

Jo, blixten är mitt bekymmer i detta fall. :) Se nedan.


Eftersom det är frågan om förhållande befintligtljus/blixtljus
så har i det avseendet iso och bländare ingen inverkan.

Bländar du upp blir det mer befintligtljus och mer blixtljus,
samma sak med ökat iso.

..........

Vad du kan göra (som många föreslår) är att köra manuell blixt
1/128del och dämpa den med något lagom.
Du får själv testa vad är lagom.
Tyvär blir det knepigt med manuell blixt
eftersom du är så himla beroende på avståndet.

0,75 m lagom blixt
1,5 m blixten bara 1/4 av lagom.


Ja, jag har förstått att 1/128 är blixtens absolut lägsta effekt oavsett om blixten kör på E-TTL eller manuellt läge vilket skapar mitt problem. Och manuellt läge blir knepigt, precis som du säger, eftersom man är beroende av avståndet. Ett mycket informativt inlägg i övrigt. Tack för det.


Men kontentan är rätt, 1/100s slutartid är uppåt väggarna för kort och han försöker motverka det dåliga bakgrundsljuset genom att brassa på med ISO och får då problem med att blixten blir för stark som han sen försöker dämpa...
Precis! Mitt utgångsläge är att jag har kameran inställd för att fotografera i befintligt ljus utan blixt och då behöver jag en relativt kort slutartid för att motverka rörlseoskärpa hos motiven. Men ibland vill jag komplettera med blixten som ett upplättningsljus på grund av att det finns små spotlights i taket som skapar tråkiga skuggor i ansiktena och det är de som jag vill försöka att åtminstone dämpa. Och det är här som det blir problematiskt. :)


Kul kedjereaktion och säkert lärorikt.
ABSOLUT!!! :) Det är kul att passera gränsen för tekniken och se om man kan bemästra problemet.

Mvh
Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.