Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägsta effekt på blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats.J

Aktiv medlem
Finns det någon lägsta effekt på blixt? Jag har nämligen upptäckt att jag inte kan använda blixt på korta avstånd i kombination med stor bländare. Nedanstående bild är tagen med ISO 1600, men även på ISO 100 blir motivet överexponerat dock inte lika mycket. Min tanke var att jag skulle använda blixten som upplättningsljus i denna situation. Jag har även provat att ställa blixten manuellt på lägsta effekt (1/128) men motivet blir fortfarande kraftigt överexponerat, som om blixten går på full effekt.

Nedanstående bild har följande "exif" (blixten jag har använt är en 580 II):

  • Camera Model: Canon EOS-1D Mark III
  • Shutter speed: 1/100 sec
  • Aperture: 1,4
  • Exposure mode: Av
  • Flash: External E-TTL
  • Flash exposure compensation: -2/3
  • Metering mode: Evaluative
  • Drive mode: Single frame shooting
  • ISO: 1600
  • Lens: EF50mm f/1.2L USM
  • Subject distance: 0,830 m
  • AF mode: One-shot AF
  • Image quality: Raw
  • White balance: Auto
 

Bilagor

  • 6262.jpg
    6262.jpg
    11.6 KB · Visningar: 743
Det finns en lägsta effekt och svagare än så kan blixten inte slå. Lösningen är att om du vill använda stor bländare och hög iso så får du studsa blixten bakom dig i något eller ta av den från kameran och ställa den längre bak eller hålla den snett bakom dig.
 
Eller dämpa ljuset från blixten med något. Det funkar att sätta en bit hushållspapper framför blixten, finns riktiga gråfilter att köpa om du tycker vitbalansen blir konstig.
 
Jag tackar för svaren. Då har jag fått svar på min fråga.
Hur jag skall lösa detta har jag inte bestämt mig för än. Hushållspapper kommer inte att fungera för mig. Jag är alldeles för slarvig med min utrustning så det skulle säkert trilla av i tid och otid för mig. Jag behöver något mer robust och då är filter på blixten ett alternativ. Ett annat är någon form av softbox.

Mvh
Mats
 
Nu är jag ute på djupt vatten men jag tror att Canons automatik i läge AV prioriterar bakgrundens ljus inte motivet. Hur blir det om du ställer kameran i ett manuellt läge? Testa med att fyra av en provblixt med hjälp av stjärn-knappen.
 
Nu är jag ute på djupt vatten men jag tror att Canons automatik i läge AV prioriterar bakgrundens ljus inte motivet. Hur blir det om du ställer kameran i ett manuellt läge? Testa med att fyra av en provblixt med hjälp av stjärn-knappen.

Jag får tyvärr göra dig besviken. Jag har provat både i manuellt-läge och TV-läget. Jag har även provat med "FEL-knappen", som ibland kan "rädda" exponeringen. Men utan något positivt resultat, så det måste vara som Przemek skriver, att blixten har ett lägsta intensitetsvärde som den inte kan understiga.

Mvh
Mats
 
Finns i exifen som kameran lägger upp. Avståndet är väl inte direkt några konstigheter för den att ta reda på, de talar ju objektivet om
 
Men om du vill visa bakgrunden så ska du ha mindre bländaröppnig d.v.s större bländartal.
Har du testat med iso 100 och bländare 11 eller liknade?
 
Mja blev det rätt? Jag kör oftast med ISO 400 och lite högre (max 800) för inomhusbilder och bl runt 5,6 till 8 med en ganska lång tid. Tider runt 1/60 - 1/40 tycker jag fungerar med kameran i manuellt läge. Då får jag med omgivningens ljus. Blixten slår jag väldigt sällan rakt på utan låter den studsa på något sätt. Nu vet jag inte vilken blixt du har men 580 blixten har en liten vit skiva som du kan dra fram och på så sätt få enbart en liten del av blixtljuset till att gå framåt mot motivet. Ett alternativ för dig?
 
Mja blev det rätt? Jag kör oftast med ISO 400 och lite högre (max 800) för inomhusbilder och bl runt 5,6 till 8 med en ganska lång tid. Tider runt 1/60 - 1/40 tycker jag fungerar med kameran i manuellt läge. Då får jag med omgivningens ljus. Blixten slår jag väldigt sällan rakt på utan låter den studsa på något sätt. Nu vet jag inte vilken blixt du har men 580 blixten har en liten vit skiva som du kan dra fram och på så sätt få enbart en liten del av blixtljuset till att gå framåt mot motivet. Ett alternativ för dig?



Vidvinkelskivan räcker inte. Tyvärr!



[*] ISO: 1600

ISO 1600...då är det väl inte så konstigt. Ställ ner ISOt så mkt det går.

Mitt problem är att när jag har sänkt ISO:t tillräckligt för att få rätt exponering på motivet blir bakgrunden för mörk och stämningen är därmed borta.

I denna lokal behöver jag minst ISO 800 om bakgrunden skall bli tillräckligt ljus med bibehållen stämning. Jag vill bara att blixten lättar upp motivet. Men tyvärr så är lägsta effekt på blixten för mycket med de bländartal och ISO som jag använder här.

Lösningen är då någon form av gråfilter på blixten alternativt en softbox med ett antal "dukar" som får ner ljusintensiteten.


Är det någon som vet om blixten i E-TTL-läget kan lysa med lägre effekt än 1/128 i manuellt läge?

Mvh
Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.