Annons

Lägsta brännvidd på fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

spufuz

Avslutat medlemskap
Har en fundering angående vinjettering som jag förstått uppkommer om man har t.ex ett 18mm objektiv på en 5D.

Ett 18mm på min 350D blir ju som 28mm på en 5D och man får ju hyfsad vidvinkel på den brännvidden.

Men hur lågt kan jag gå på en 5D?
Om man vill ha rejäl vidvinkel utan vinjettering?

Är rätt så nöjd med mitt EF 28-135 IS, så jag hade väl tänkt att använda det om jag köper en 5D. Till att börja med.
 
Men hur lågt kan jag gå på en 5D?
Om man vill ha rejäl vidvinkel utan vinjettering?
Du kan få mer vidvinkel med fullformat än med APS-C, men det beror bara på att det finns vidvinkligare objektiv. Sigma 12-24/4,5-5,6 är vansinnigt vidvinkligt, och fungerar på 5D.
Att 18 mm vinjetterar är bara sant om det rör sig om ett objektiv som inte är avsett för fullformat.
 
Är nöjd med mitt Sigma 12-24mm på 5D. Blir väldigt mycket vidvinkel (122 grader) och inte så farligt med vijettering.

När du skriver att 18mm objektiv ger kraftig vinjettering på 5D gissar jag att du menar kitobjektivet som ju har mindre bildcirkel, anpassad för det mindre ytan som 350D har. På en 5D får man naturligtvis svarta hörn med ett sånt objektiv eftersom bildcirkeln inte täcker hela 24x36mm ytan.

Sigmas 12-24 kompletterar ju din 28-135 väldigt bra.
Tyvärr har väl priserna skjutit i höjden nu med fallande kronkurs.

Edit: Du hann visst posta medans jag skrev, Martin. Men kan bara hålla med om att Sigmas ger väldigt mycket vidvinkel på en 5D. Annars finns också tex Canons fasta 20mm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.