Annons

Lägga ut foton på personer

Produkter
(logga in för att koppla)

sanla73

Aktiv medlem
Jag har läst lite gamla inlägg men en del verkar lite luddigt. Om jag tar foton på personer (nu snackar vi vanliga foton, inga halvporriga bilder) får jag då lägga ut dem här på fotosidan utan att fråga om lov? Om det är personer under 18, måste jag ha tillstånd av målsman då eller är det bara att lägga ut dem?

Sandra
 
Nej, du får inte lägga ut bilder på personer som är identifierbara på fotosidan eller på något annat sätt publicera dem utan tillstånd. PUL gäller.

Hur det är med omyndiga personer är jag inte säker på men jag kan mycket väl tänka mig att det behövs målsmans tillstånd för det.
 
Sök på andra trådar om PUL, det är inte så enkelt som Boris gör det. Publicering av journalistiska och konstnärliga bilder har skydd i lagen (vilket HD verkar ha tolkat som ganska brett skydd i Ramsbo-fallet), och det verkar dessutom finnas praxis som säger att harmlösa bilder är ok.
 
Att säga att man ska söka i gamla trådar i detta fall är lite jobbigt, för det finns hur mycket som helst och ingen säger nåt säkert.
Men vad jag har läst i många av de trådarna så tycker de att fotosidan räknas som konstnärlig verksamhet, vilket gör att man får lägga ut utan tillstånd.
 
Jag vill be alla som hänvisar till PUL att läsa datainspektionens informationsmaterial.

Så länge det klassas som "harmlösa" uppgift så finns inget hinder att lägga upp det. Dvs. alla normala bilder är helt okej i vettigt sammanhang.
 
wsaar skrev:
Sök på andra trådar om PUL, det är inte så enkelt som Boris gör det. Publicering av journalistiska och konstnärliga bilder har skydd i lagen (vilket HD verkar ha tolkat som ganska brett skydd i Ramsbo-fallet), och det verkar dessutom finnas praxis som säger att harmlösa bilder är ok.

Om jag inte missminner mig helt så faller journalistiska bilder under publicisträtten och kräver en ansvarig utgivare. Det krävs då att dessa bilder har direkt anknytning till en relevant text och händelse.

Det måste väl finnas någon utbildad journalist på Fotosidan som kan hjälpa till att reda ut detta en gång för alla.
 
Senast ändrad:
Jag tvivlar på att det går att reda ut som det ser ut nu.
PUL är skrivet så att den går att tolka på många olika sätt. Det behövs nog ett antal HD domar till innan vi säkert kan veta vad som blir gällande praxis.
 
boris.bonasin skrev:
Nej, du får inte lägga ut bilder på personer som är identifierbara på fotosidan eller på något annat sätt publicera dem utan tillstånd. PUL gäller.

Hur det är med omyndiga personer är jag inte säker på men jag kan mycket väl tänka mig att det behövs målsmans tillstånd för det.

Hur kan du skriva PUL gäller?
Att komma med ett sådant uttalande tycker jag kräver en aning motivering.
Lagrum vore bra till att börja med.

/Andreas
 
Jag har fått lära mig att en bild räknas som en personuppgift och att lagtexten då gäller.

Huruvida detta stämmer eller ej får du ta med lagstiftarna. Jag såg i din profil att du läser juridik och då är det ett utmärkt tillfälle för dig att hjälpa till reda ut detta en gång för alla.
 
Eftersom du så tvärsäkert svarade att det gäller förutsatte jag att du var insatt i ärendet. Tittar man i lagen så får man inte publicera enl. min tolkning. Inte heller ser jag något om "harmlösa uppgifter"
Möjligtvis kan 7§ vara den vi ska gå på och se det som konstnärligt skapande:

7 § Bestämmelserna i denna lag tillämpas inte i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna om tryck- och yttrandefrihet i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.
Bestämmelserna i 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande.

Någon som läst förarbeten eller något annat som kan vägleda oss?
 
Här skriver Datainspektionen om publicering av harmlösa uppgifter:
http://www.datainspektionen.se/pdf/faktablad/personuppgifter_och_internet.pdf

Anden skrev:
Någon som läst förarbeten eller något annat som kan vägleda oss?
HD-domen i fallet Börje Ramsbo påpekar att definitionen för journalistik är ganska bred i och med att den inte ställer kvalitativa krav på verksamheten, dock kanske bildkritik på fotosidan snarare har att göra med konstnärlig verksamhet http://www.bankrattsforeningen.org.se/HDdomslut.html
 
Från datainspektionen:

Foton

Tänk på att foton normalt betraktas som personuppgifter även om inga namn nämns. Innan man lägger ut bilder från t.ex. fester på sin webbplats bör man alltså fråga berörda personer.
 
Kärnfrågan blir väl egentligen om fotosidan är "konstnärligt ändamål", PUL kan man ju skita i om så är fallet?
Jag tänkte bara så att det inte blir en PUL sida(som vanligt) när det inte ens är aktuellt.
 
Staffan Teste svarade såhär på denna fråga:
http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=4022

För en sajt som oss råder också "Lagen om tillsyn av elektroniska anslagstavlor", som säger att det är vår skyldighet att ta bort material som bryter mot olika lagar inom "rimlig tid" efter att vi uppmärksammats på det. PUL nämns inte i lagtexten, men den kom långt före PUL och det får väl anses rimligt att den behandlas lika.

Skulle det tex komma en anmodan om att en viss bild bryter mot PUL, att inte medgivande till publicering finns, tar vi högst troligen bort den. Gör vi inte det skulle saken sedan kunna tas vidare med DI och sedan domstol, där vi då skulle hävda konstnärlig verksamhet. Men nu är det inte troligt att vi skulle vilja ta det så långt dock (om vi inte fick en rik sponsor som betalade advokaterna.. ;-)

Ang bilder på barn har vi skrivit om detta i bildreglerna. Det finns inga lagar där, men vi vill ändå att man har målsmans tillstånd till publicering om bilden på något sätt kan ses som känslig, tex nakna barn.
 
Bildombudsmannen

Sandra,

Jag har läst mycket om det här på fotosidan och det finns tydligen olika tolkningar på vad man kan eller inte kan göra, beroende på syftet mer publicering och vem som publicerar.

Men min första tanke är att du INTE kan publicera bild av vem som helst, hur som helst. Publicering är reglerad.

Jag tycker att du ska ställa frågan direkt på Bildombudsmannen eller kolla på Frågor & Svar.

http://www.bildombudsmannen.se/

Låta oss veta vad du fick för svar.

Sofia
 
Staffan Teste, som jag nämnde ovan, är Bildombudsmannen. Så svaret finns där i texten jag länkade till.
 
boris.bonasin skrev:
Nej, du får inte lägga ut bilder på personer som är identifierbara på fotosidan eller på något annat sätt publicera dem utan tillstånd. PUL gäller.

Hur det är med omyndiga personer är jag inte säker på men jag kan mycket väl tänka mig att det behövs målsmans tillstånd för det.

utdrag ur PUL:
7 § Bestämmelserna i denna lag tillämpas inte i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna om tryck- och yttrandefrihet i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.
Bestämmelserna i 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande.

Då det vi pysslar med här på FS tex faller under "konstnärligt skapande" så kan vi känna oss trygga. Det skulle ju tex vara omöjligt att fota i ofentliga miljöer om man skulle behöva samla in skriftliga godkännanden från alla som eventuellt kunde komma med på bild. Det har aldrig heller varit lagens mening.
 
Något jag funderar över är om vad som gäller om man t ex råkar publicera en bild på en person som har skyddad identitet.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.