Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga in foton på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke K

Aktiv medlem
Hej!
Undrar bara om det är många på fotosidan som kör analogt och hur lägger ni in /upp era bilder på bästa sett på fotosidan.
Försöker själv scanna men blir inget lyckat resultat tycker jag.
Har ingen proffs scanner heller,är det någon som vet om det funkar bra att ta bilderna på cd skiva vid framkallning? någon som provat? det bästa kanske är att ha en negativscanner eller?
Hälsningar
Mikael

Hej

Jag kör analogt och skannar mina bilder själv. Har en Minolta Dimage Scan Dual IV. Skannar in i så stor upplösning som möjligt, sedan minskar jag ner den så att bilden passar på Fotosidan. Justerar nästan bara i nivåer och oskarp mask.

Nu kör jag nästan bara med dia och det är lättare att skanna än negativ tycker jag. Foto CD har jag inte testat så det kan jag inte svara på.

Mvh
Gerhard

Jag scannar min mörkrumskopior med en scanner jag köpte för 1000kr som Demo-ex. Den tar även film upp till 60x300mm (har lampa i locket) och vid några tillfällen scannar jag negativ film med denna också. Men då är det ju inte någon färdig pappersbild som visas utan något som egentligen bara finns på digital bildfil.

Tack för de snabba svaren!
Ja,jag scannar ju papperskopior men det kanske är bättre att scanna dia eller neg? men det måste det väl vara?

finns det någon egentligen bra scanner för pappers kopior eller ska man scanna papper med den befintliga (Canoscan Lide60)och investera i en scanner som man kan scanna neg och dia med?

några bra förslag på bra sådana scannrar som är inte allt för dyr?
Mikael

Jag gör som Gerhard och scannar med samma scannermodell som han har. Blir kanonbra!

Negativ går också att scanna, om man ställer in scannern på dialäget och sedan inverterar färgerna i sitt bildbehandlingsprogram. Då får man även valörrika resutlat från negativen.

Vill man inte att betraktarna ska klaga på att man har korn i bilden (vilket jag tycker ska vara kvar, men många nya digitalfotografer verkar tycka att korn är samma sak som brus, och därmed ska bort) kan man ta bort det med brusreduceringsprogram som neat image och sedan skärpa upp bilden.

Micke K skrev:
Tack för de snabba svaren!
Ja,jag scannar ju papperskopior men det kanske är bättre att scanna dia eller neg? men det måste det väl vara?

finns det någon egentligen bra scanner för pappers kopior eller ska man scanna papper med den befintliga (Canoscan Lide60)och investera i en scanner som man kan scanna neg och dia med?

några bra förslag på bra sådana scannrar som är inte allt för dyr?
Mikael

En flatbäddsscanner att scanna papperskopior med behöver inte vara särskilt avancerad för att scanna bilder som skall visas på webb med. Din Lide60 bör duga utmärkt. Men man måste lära sig justera bilderna efter scanningen för de blir inte helt klara bara för att de blir digitala. Nivåer och kontrast bör alltid justeras.

Du kan nog hitta en Minolta scan dual II för en billig peng på annonsmarknaden och det är en filmskanner som räcker långt.Tar en stund att bli snitsig men så är det med allt här i livet.
Mvh/Gunte..

ja,jag har nyss provat igen men tycker det blir skit helt enkelt.Men det kan bero på han bakom scannern så klart.
Men ska man hålla på med analogt så verkar det klokt att satsa på en film scanner.

Men det är väl som vanligt, man tror att det finns genvägar till det bättre ock köper det som är billigt och verkar skapligt och lurar sig själv igen.
Det är väl som man brukar säga,man får vad man betalar för.

Man får väl rikta in mig på att kolla in lite begagnat i stället av filmscanners.
Jag tackar och bugar för de snabba svaren!
Hälsningar
Mikael

En bra kompromiss är en flatbäddsskanner som kan skanna dia och neg. För att få bra bilder i den låga upplösning som medges på bildskärmen behöver du inte så vassa grejjor. Alla mina bilder är skannade på en Epson 4990 men det skulle inte synnas någon skillnad här även om dom var skannade på någon billigare modell. Fördelen med flatbäddsskannrarna är att de dels tar papperskopior och dels att de klarar fler filmformat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar