Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Läge på kameran, alltid manuellt????

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad fotar ni i för läge på er kamera? Använder ni er alltid av manuellt läge?
Ibland vill man inte behöva ratta in både bländare & slutare då det helt enkelt inte finns riktigt med tid till det. Ögonblocksbilder.......
Vad har ni er kamera på & varför?

Till 99% med bländarförval och sen en för tillfället lämplig exponeringskompensation.

Visst kan manuellt läge vara bra men risken blir för stor att glömma justera ifall ett behov uppstår att snabbt plocka fram kameran för en ögonblicksbild. Har hänt några ggr att det då blivit för mkt över- eller underexponerat...illa illa.

Styra skärpedjupet samt ha samtidig koll på tiden blir som jag ser det effektivast/lättast med bländarförvalet.

Kör nästan alltid A-läget om jag inte skall åstadkomma något speciellt.

Med easy-ISO aktiverat i meny har jag då ISO på bakre hjulet och bländare på den främre. Snabbt och smidigt att välja den bländare jag vill ha och sen anpassa ISO tills slutartiden blir rimlig efter omständigheterna.

Kan inte minnas att jag använt slutarprioritet och/eller auto ISO men det har nog mer med att göra vad jag normalt fotograferar.

Alltid A i normal fotografering. M använder jag vid blixtfotografering för att jag enklare kan styra förhållandet mellan blixt och naturligt ljus, samt M vid kvällsfotografering

Precis så resonerade jag också innan jag fick en kamera i händerna som presterar riktigt bra på höga ISO.

/Karl

Det handlar ju inte bara om det. Auto-ISO kan ju helt förstöra stämningen, eller den avsikten man hade en bild.. Bara för att ISO:t är helautomatiskt klarar det inte av att läsa mina tankar.

Rätt många skitnödiga svar här måste jag säga! :)
Jag använder PASM-lägena beroende på vad jag ska fota. Jag använder fokusläge beroende på vad jag ska fota. Jag använder iso-auto alltsom oftast.

Men mest använder jag bländarautomatik med stor bländare på basiso. Jag är mer intresserad av att lyckas fånga motivet än att bilden är tekniskt fulländad.

Vad fotar ni i för läge på er kamera? Använder ni er alltid av manuellt läge?
Ibland vill man inte behöva ratta in både bländare & slutare då det helt enkelt inte finns riktigt med tid till det. Ögonblocksbilder.......
Vad har ni er kamera på & varför?

Alltid manuellt. Av gammal vana. Har testat TAv (alltås M med auto-iso), men inte vant mig. Händer ytterst sällan att jag får felexponerade bilder. Kanske om jag fotar snabba förlopp (agility för hundar) i växlande sol/molnigt väder.

Och absolut inte för att vara snobbig :) Mer för att jag inte kunde lära mig något annat från början (min första kamera hade inget annat än M) och jag tycker fortfarande att det är skönt att ha full koll på allt.

Hälsn Maria

Rätt många skitnödiga svar här måste jag säga! :)
Jag använder PASM-lägena beroende på vad jag ska fota. Jag använder fokusläge beroende på vad jag ska fota. Jag använder iso-auto alltsom oftast.

Men mest använder jag bländarautomatik med stor bländare på basiso. Jag är mer intresserad av att lyckas fånga motivet än att bilden är tekniskt fulländad.

+1 på det!

PASM tillsammans med exponeringskontroll ger alla samma möjligheter att styra över exponeringen.

Allt är en fråga om vilket arbetssätt man vill ha och vilket element man vill kontrollera i exponeringen. Att säga något är bättre eller sämre är ju bara knasigt.

Jag använder alla lägen, men oftast står kameran i P-läge med autoiso påslaget numera.

Det handlar ju inte bara om det. Auto-ISO kan ju helt förstöra stämningen, eller den avsikten man hade en bild.. Bara för att ISO:t är helautomatiskt klarar det inte av att läsa mina tankar.

Men, man måste ju veta hur det arbetar och kompensera eller slå av det då man vet att det kommer göra fel.
Man måste ju lära sig hur kameran arbetar och välja inställning efter situation.

Använder alla lägena beroende på motiv. P används mest sällan och Àv mest. Nästan alltid autoiso, låst övre iso gräns och längst slutartid.

/Stefan R. Nilsson

hej!

jag fotar mycket med manuellt, men även lite med P (program automatik). med manuellt läge bestämmer man ju helt själv hur man vill ha bilden. det blir kanske lite svårare men det kan även bli väldigt mycket bättre.

MVH david

Manuellt läge i dagsljus är värdelöst, kamerorna idag mäter ljuset så pass bra, m är för amatörer som just har börjat lära sig hur tider fungerar och skryter med att dom kör helt manuellt. Kungligheterna kör med A för att vi inte har nåt att bevisa. Men visst måste man använda sig av m läget ibland, särskilt om det är nattfoto. Annars är AV och TV dom ända lägena jag använder på min ratt.

Kan inte hålla med dig. Fotar mycket fåglar och än så länge har jag inte hittat någon kamera som jag litar på när det snabbt växlar mellan mörka och ljusa fåglar, mörka och ljusa bakgrunder, fåglar som tar upp en liten eller stor del av bilden, etc etc. Visst kan man lära sig att ratta in rätt exposure compensation för alla dessa scenarion, men det är avsevärt mer effektivt att köra manuellt då du får bra exponering för alla variationer om de är i samma ljus...

Angående Av/Tv tycker jag alla kameror borde ha Pentax fina TAv mode läge, som fungerar som M-läge med auto-ISO samt exposure compensation.

Jag står fast vid M-läget.. kameran vet inte hur JAG vill ha bilden..

jag kan tycka lite grann såhär: att använda nån form av autoläge är typ som att säga "jaha så blev det denne gången, bra nog till den som ska ha det"

vad är det vi gör egentligen, dokumenterar händelser helt utan konstnärlig ambition?
Mitt mål med fotograferandet är i alla fall att ta snygga, välkomponerade bilder som tål att visas upp, använda kameran till sin fulla potential. Det är JAG som är "konstnären", inte sa väl picasso åt sin polare att måla halva tavlan?

inte sa väl picasso åt sin polare att måla halva tavlan?

Picassos gubbar ser inte ens halvfärdiga ut.

Till ämnet:

Oftast Av men fotograferar jag bilar/motorcyklar/flygplan i rörelse så är det ofta Tv. M ibland med blixt och svåra ljussituationer.
Auto-iso fungerar inte så bra på canon 40D så det används inte.

Jag står fast vid M-läget.. kameran vet inte hur JAG vill ha bilden..

jag kan tycka lite grann såhär: att använda nån form av autoläge är typ som att säga "jaha så blev det denne gången, bra nog till den som ska ha det"

vad är det vi gör egentligen, dokumenterar händelser helt utan konstnärlig ambition?
Mitt mål med fotograferandet är i alla fall att ta snygga, välkomponerade bilder som tål att visas upp, använda kameran till sin fulla potential. Det är JAG som är "konstnären", inte sa väl picasso åt sin polare att måla halva tavlan?

Fast nu missförstår du nog det hela. Det "blir inte som det blir" med ett autoläge lika lite som det gör det med M. I båda fallen måste du vara med och kompensera för ljusföråhållandena på exakt samma sätt, fast kameran gör halva jobbet i halvautolägena. Om du fotar i M antar jag att du iallafall använder ljusmätaren som utgångspunkt och då använder du ju ända samma värden som kameran själv använder när den väljer exponeringen. I båda fallen måste du kompensera manuellt.

Sedan måste jag säga att just exponeringen är en så trivial del av normal fotografering att jag inte ens funderar på att den skulle vara en del av det "konstnärliga skapandet" utan snarare som när Picassos polare hjälper honom att trycka ut lite färg på paletten. Någon halv tavla motsvarar det iallafall inte!

Fast Picasso borde kanske ha låtit någon mer begåvad kompis måla halva tavlan, så hade iallafall den halvan tålt att visas upp ;-)

Om du fotar i M antar jag att du iallafall använder ljusmätaren som utgångspunkt och då använder du ju ända samma värden som kameran själv använder när den väljer exponeringen. I båda fallen måste du kompensera manuellt

Just , och det vore kanske mer intressant att klura på hur de som fotar helt manuellt gör det än om de gör det? (Om det nu verkligen är angeläget att avgöra vilken fotograf som är snitsigare än någon annan utifrån hur vi jobbar..)

Det var väl en lång diskussion här på FS för något år sedan där någon envist hävdade att den som exponerar med kameran i M-läge har större kontroll och gör mer medvetna val än den som använder t.ex. bländarförval (A- eller Av-läge) i kombination med exponeringskompensation. Själv har jag väldigt svårt att se att det skulle vara så, så länge den som fotar i manuellt läge använder samma inbygda ljusmätare för att ratta in lämpliga inställningar. Det enda som skiljer egentligen är ju själva rattandet, och det gör kameran garanterat effektivare än mina fingrar.

För att svara på ursprungsfrågan också, så använder jag själv M-läge nästan enbart när jag av en eller annan anledning gör riktigt långa exponeringar, vanligtvis nattbilder.

Fast Picasso borde kanske ha låtit någon mer begåvad kompis måla halva tavlan, så hade iallafall den halvan tålt att visas upp ;-)
Nu vet jag inte hur det var med Picasso, men visst har många av de stora mästarna låtit lärlingar göra skitjobbet och själva gjort det viktiga/roliga.
Samma sak med violinbyggare m.fl.

Att låta någon/något annat står för det tråkiga har väl varit vanligt i bland många begåvade konstnärer/hantverkare.

Jag väljer att göra som dessa och använder automatiken i min kamera :)

Nej, men du kan ju inte jämföra bländarprioritet med auto-iso med det gröna läget på en kompaktkamera. Du styr över relativt mycket, enligt mig tillräckligt mycket för dom flesta situationer.

Bländaren har jag full kontroll på, den är ju så att säga manuell.

Slutartiden inga problem så länge man vill ha osuddiga bilder, jag har satt en minsta tid, på min D800 lite kortare än brännvidden för det mesta, fotar jag sport oftast min 1/300sek. Det spelar mig sedan ingen roll om det blir 1/300sek eller 1/8000sek. Vid baselbollfotografering är det min 1/5000sek som gäller.

ISO spelar mig faktiskt oftast inte så stor roll om det är 100 eller 6400, jag får ut den bildkvaliteten jag vill i alla fall.

Vill jag ha panoreringseffekter, bomullslena forsar etc så får jag givetvis byta till M.

Detta är på ingetvis ett försök att säga att du har fel, vi har alla olika krav, men jag försöker få dig att förstå varför bländarprioritet och auto-iso passar många andra.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar