Annons

Kyl eller frysfack för filmerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Vilket är bäst för filmrullarna, kyl eller frys? Frys är ju kallare så den kemiska processen fördröjs ytterligare och hållbarheten förhoppningsvis förlängs, men kan filmerna ta skada av kondens eller annat om man fryser ner dem?

Det viktiga är att man låter filmen inta normal temperatur innan man tar ut den ur förpackningen (filmburken). Annars kan det mycket riktigt bli kondens på filmen (= obra). Ur kyl har jag aldrig haft några problem när jag har använt film efter en timme.
Frys har jag aldrig prövat. Det lär öka hållbarheten, N.B. under nedkylning. När du sen väl tar ut filmen ur frysen så ska den tydligen åldras snabbare (fråga inte varför).

Jag frysförvarar min film (så länge förpackningan är obruten) och tinar den långsamt via kylen när den skall användas. Låg temperatur och långsamma temperaturförändringar känns sunt att hålla sig till. Tänk på att i ett tropiskt klimat kan det kanske räcka med kall luftkonditionering till utomhus för att få kondens, vilket inte lär vara bra.

Jag har också min film i frysen. Läste någonstans att det mycket riktigt får åldringsprocessen att nästan avstanna helt. Det stod också att förutsättningen för att det skall fungera är att filmburken aldrig varit öppnad. Burken är packad under låg luftfuktighet för att undvika kondens vid olika omgivningstemperatur, öppnas burken har man fuktig luft i burken när man fryser ner den vilket kommer att resultera i förstörd film. Cirka två timmar i rumstemperatur skall räcka för att filmen skall bli klar att användas.

Den kemiska åldringsprocessen avstannar mycket riktigt i princip helt. Det som dock ej avstannar är slöjning pga. bakgrundsstrålning. Men då talar vi nog om ganska lång förvaring, typ decennier för att det ska märkas.

Det är som sagts tidigare att föråldrinsprocessen avstannar om man fryser filmen. Men när man tar ut filmen ur frysen så åldras filmen ganska snabbt, speciellt om filmen är gammal och bäst före datumet har gått ut.

hasseper skrev:
Det är som sagts tidigare att föråldrinsprocessen avstannar om man fryser filmen. Men när man tar ut filmen ur frysen så åldras filmen ganska snabbt, speciellt om filmen är gammal och bäst före datumet har gått ut.

Så länge ingen ger en förklsring till varför den skulle åldras fortare efter frysförvaring tänker jag inte tro på det. Ge mig bevis :eek:)

ANNONS