Annons

kvinnan som fotoobjekt

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: kvinnan som fotoobjekt

Mattsen skrev:
Jo, hade du läst stycket ovanför så skrev jag just det.

Fast ”snygg” är kanske inte detsamma som att vara vacker? Du gör ju distinktion själv när du skriver “ Jag kan absolut se - kanske inte något vackert men väl - något snyggt i en man”

/Marcus
 
Re: Re: Re: Re: Re: kvinnan som fotoobjekt

seamonster skrev:
Fast ”snygg” är kanske inte detsamma som att vara vacker? Du gör ju distinktion själv när du skriver “ Jag kan absolut se - kanske inte något vackert men väl - något snyggt i en man”

/Marcus

Ok, jag försöker att få dig förstå på nytt då;
En människa som är vacker (enligt mig) kan jag känna mig attraherad till. Och jag attraheras inte av män därför kan jag ej se en man som vacker.

Ok?
 
matnyttige skrev:
Det verkar som många tror att det bara är män (som med sin sexuella attrakion till det motsatta könet) är orsaken till att det är fler bilder på kvinnor.

Någon skrev tidigare i forumet. Varför ser man så väldans mycket fler självporträtt av kvinnor än motsvarande av män? Skulle vilja lägga till: Varför plåtar de flesta kvinnor heller andra kvinnor än män? Varför ser kvinnor hellre bilder på kvinnor än bilder på män?
Jag tillhör den skaran som tror att män inte varken gärna plåtar eller modellar för andra män i samma utsträckning som tjejer modellar och som män plåtar tjejer. En fördom kanske men nog sjutton har jag hört mer än en man tala på ett sätt som att de har lite "bögnoja" och skulle känna sig "fjompiga" framför en annan mans kamera.

Apropå självporträtten så är det nog enkelt. Sig själv har man alltid tillhands då man vill förverkliga en fotoide. Fast varför inte männen utnyttjar det i samma usträckning är ju en bra fråga. Kanske för att de som någon skrev tänker 97% Kvinnor?;)

Det där med att hellre se kvinnor på bild tror jag är en myt. Eller så är det bara jag som är annorlunda resten av kvinnosläktet.. Inte sjutton ser jag hellre kvinnor på bild iaf. Jag tittar helst på "bra bild" och "bra bild" kan nog göras med i princip vilket motiv som helst. T o m med män;)

Vidare så tror jag inte som någon (dunberg) skrev att det är mängden bilder på kvinnor som är det verkliga problemet. Jag tror snarare att problemet är sexifieringen och sättet kvinnan framställs på som är problemet. Skulle kvinnan ha exploaterats annorlunda hade nog problemet varit mindre även om bilderna fortfarande varit majoritet.
 
Senast ändrad:
ariadne skrev:
Du menar att det skulle vara en slags (medveten eller omedveten) protest?
Jag vet inte. Jag tror att det oftast handlar om en utforskning av ens inre (genom att fotografera det yttre) För mig var det så ifall. Ett sätt att gestalta känslor och tankar. Jag skrev väldigt mkt innan, men började sen att använda mig av bilder istället

Men jag håller med om att det är vanligt. Jag vet dock inte varför. Ska fundera på´t

Jag är ute på en del fotoskolor och undervisar och där ser man att mänga tjejer arbetar mycket med självporträtt. Har tänkt en hel del på varför inte killar arbetar mer med detta. En del är väl helt enkelt att det finns flera förebilder bland kvinnliga fotografer som arbetat med detta tema, men en annan tror jag helt enkelt i att den kvinnliga rollen förändras och utvidgas mycket idag. Vad innebär det att vara tjej och vilka möjligheter finns idag tror jag ligger bakom mycket av dessa bilder.

MVH/Stefan
 
wsaar skrev:
Ni verkar båda tycka att fotohantverket är det enda som betyder något medan motivet är ointressant?

Jag tycker nog lite så ja. Det är ju bara att kolla här på fotosidan, är det en snygg tjej, så får bilden bra betyg. Jag tycker inte fotografi handlar om att leta upp snygga motiv, snarare att få ett motiv att se snyggt ut. (nu är ju snyggt högst subjektivt, men du förstår nog vad jag menar).

Visst, det finns ju fotografer som "lever" på att deras bilder visar motiv som är bra, snarare än att den fototekniska kvaliteten är hög. Då menar jag tex nyhetsfoto, som många gånger handlar om att hitta rätt motiv snabbt och få det publicerat snabbt. Men när det gäller modellfoto så tycker jag att uppletandet av en snygg modell inte direkt hör ihop med fotot i sig.
 
Jag kan hålla med om att objektifiering och sexuella anspelningar i bilder på kvinnor kan vara ett problem. Däremot att det finns fler bilder på kvinnor tagna av manliga fotografer än tvärtom är bara att acceptera.

Jag är en medelålders man och fotograferar rätt ofta unga kvinnliga modeller, sjukt va ;-)
Och visst är det trevligt att fota unga tjejer som ser bra ut och vill bli fotade. Men huvudorsaken är ändå att skapa vackra bilder och jag tycker då att motivet utgör en väsentlig del av en bra bild!

Jag har fotat manliga modeller och "vanliga" män också men det känns betydligt svårare/stelare att få bra bilder med kontakt och känsla i då. Kvinnor i allmänhet är mer intresserade och måna om sitt yttre och har oftast inget emot att visa upp sig och posera framför en kamera.

Prova att ta fram en kamera på jobbet och be en manlig kollega att posera för ett porträtt...många gör då allt för att komma undan!

Min slutsats: kvinnor agerar hellre framför kameran än män. Män är mer intresserade av fotograferandet (tekniken) än kvinnor.

Klart som korvspad ;-)

/Francis
 
lottae skrev:
Jag tillhör den skaran som tror att män inte varken gärna plåtar eller modellar för andra män i samma utsträckning som tjejer modellar och som män plåtar tjejer. En fördom kanske men nog sjutton har jag hört mer än en man tala på ett sätt som att de har lite "bögnoja" och skulle känna sig "fjompiga" framför en annan mans kamera.


"Enligt principerna för den förhärskande ideologin, och de psykologiska principer som understödjer den, kan det sexuella objektet aldig utgöras av den manliga rollen. Mannen i publiken betraktar ogärna sin exhibitionistiska dublett..."
- Laura Mulvey


Man kan tycka att det jag skrev innan om kastrationsångest osv. bara är tjafs, men jag tror faktiskt på det till viss del. Vi män känner obehag inför mannen som objekt, men objektiferar gärna kvinnan. Det är ju onekligen så att manlig nakenhet i stort fortfarande är tabu i samhället(helt i motsats till kvinnlig nakenhet).
Jag måste erkänna att jag hellre tar kort på kvinnor än på män, och jag tycker att kvinnokroppen är mycket vackrare. Men, jag tycker samtidigt det är väldigt intressant att fråga sig varför jag ser det så.
 
stefohl skrev:
Jag är ute på en del fotoskolor och undervisar och där ser man att mänga tjejer arbetar mycket med självporträtt. Har tänkt en hel del på varför inte killar arbetar mer med detta.
MVH/Stefan

Är det verkligen "tillåtet" för en "riktigt man" att göra så? Jag tror att de flesta män är fångar i en schablonbild om hur man skall vara utan att ens vara riktigt medveten om det.

//mats
 
Jag bläddrade just igenom Richard Avedons "An autobiography" och imponerades av alla fotografier på män och kvinnor, såväl nakna som påklädda, unga, gamla, mentalsjuka etc, etc. Riktiga mästerverk i mina ögon!
Många bilder på nakna tjejer som är tagna i nån form av "slitzifierande" stil tycker jag dock är rent ut sagt dåliga, som om bilden i sig skulle bli bra för att man fotograferar en tjej som poserar på en badstrand med putande rumpa och uppumpade bröst. Men visst, jag förnekar inte att jag kollar på dem men det är ju knappast bildintresset som triggas av dem utan möjligen andra drifter, en sexualisering av bilden med andra ord.
Som fler har noterat verkar det dock vara betydligt vanligare att tjejer vill stå modell. Jag har själv blivit tillfrågad ett par gånger av tjejkompisar som vill bli fotograferade men jag har haft dåligt med idéer så jag har "skjutit" upp det.
 
lottae skrev:
Jag tillhör den skaran som tror att män inte varken gärna plåtar eller modellar för andra män i samma utsträckning som tjejer modellar och som män plåtar tjejer. En fördom kanske men nog sjutton har jag hört mer än en man tala på ett sätt som att de har lite "bögnoja" och skulle känna sig "fjompiga" framför en annan mans kamera.
Håller med dig fullständigt men detta motsäger ju inte mitt inlägg tidigare. Jag menar att även kvinnor fotografera kvinnor i större utsträckning än vad de plåtar män.


Numera kan man ju se vem som kollar på sina bilder och vilken senaste "betittade" bild är. Man kan då få ett ungefärligt hum om vad som är intressant. Lägger jag upp en bild på en snygg kille så är det mindre antal tjejer som kollar på den jämfört med om jag lägger upp en bild på en (påklädd) tjej. Har jag fel? Prova själv.
 
Filosofivarning

Mattsen skrev:
Ok, jag försöker att få dig förstå på nytt då;
En människa som är vacker (enligt mig) kan jag känna mig attraherad till. Och jag attraheras inte av män därför kan jag ej se en man som vacker.

Jag brukar betrakta "snygg" som ett hyfsat objektivt, nästan "tekniskt" adjektiv medan frågan om vad som är vackert känns mer subjektiv och behandlar djupare frågor än bara det rent visuella.
Men det är ju bara min variant av sanningen... Det kan lika gärna vara så att jag tycker att "vackert" är ett värdigare och finare omdöme och jag därför reserverar det för det som berör mer än det som bara är "snyggt".


Det jag tycker är intressant med den här diskussionen är att man kan fundera över vad som som är utseendebetingad attraktion orsakad av sexualdriften och vad som är ett rent estetiskt intryck. Att det senare existerar bevisas ju av att man som människa kan tycka att något som inte inte är en individ av det kön man attraheras till. Man kan ju t.ex. tycka att ett landskap, en blomma, en bil, en sten eller vilket annat objekt som helst är mer eller mindre vackert.

"Problemet" uppstår när man ska bedöma hur vackert något (någon) är när denna potentiellt kan vara både ett sådant "objekt" som kan vara vackert i sig självt och en sådan individ som man är genetiskt programmerad att betrakta som vacker. Kan det helt enkelt vara så att vi bara ser summan av båda delarna och inte förmår att skilja dem åt? Eftersom detta är Fotosidan.se så kan man dessutom lämpligen ta in en tredje faktor, nämligen den eventuella grafiska gestaltningen av det vackra, genom t.ex. ett fotografi. Då har vi tre ursprungligen åtskilda faktorer (eller "termer") som tillsammans ger intrycket (summan) av bilden.

1) Motivets estetiska värde.
2) Motivets eventuella attraktionsvärde, betingat av sexualdriften.
3) Bildens estetiska värde rent grafiskt, både som förstärkare eller rent av förvrängare av de ovanstående och i sig självt.

Här uppkommer också frågan om det möjligen kan vara tvärt om, dvs. att den könsbetingade attraktionen egentligen beror på antingen bildens eller personens verkliga estetiska "värde" och att dessa lurar betraktarens sexualdrift att få denne att tycka att bilden eller personen är ännu vackrare just för att den redan är vacker. Som ni märker kan man vända på orsak och konsekvens tills grisarna får vingar och helvetet fryser till is.

Jag undrar dock om inte detta skulle kunna förklara det faktum att både kvinnor och män tycks föredra att fotografera kvinnor.
Låt oss antaga, för det första att kvinnor generellt faktiskt har någon mystisk estetisk egenskap som gör dem vackrare än den gemene mannen. Det är ju inte konstigare än att många människor kanske tycker att en gran är vackrare än en tall eller att en Porche är vackrare än en Volvo 745. För det andra, att mäns genetiskt betingade attraktion till kvinnor inte egentligen är det som gör att de (vi) tycker att de är vackra utan att den snarare drar nytta av detta faktum och dessutom förstärker det hela. Om man resonerar på det här sättet så får man ju en naturlig förklaring till att både kvinnor och män, men speciellt män, gärna fotograferar kvinnor.

Slutligen måste man alltså ställa sig frågan om varför vi överhuvudtaget kan tycka att någonting, utöver andra individer som vi för artens fortlevnads skull bör attraheras till, är vackert i sig självt? Vilken funktion fyller det?

Tyvärr kvalar den nog in bland andra lättvindigt besvarade frågor som meningen med livet och vad som kom först, hönan eller ägget. Eller är det någon biolog som kan förklara varför vi människor har begåvats (eller bestraffats) med förmågan att tycka att något är fult eller vackert?

Jaha, undrar just om jag ännu en gång har lyckats avrätta en diskussionstråd med ett långt filosofiskt mastodontinlägg som ingen begriper eller orkar läsa. ;-)
 
Senast ändrad:
Re: Filosofivarning

LeadHead skrev:

Jaha, undrar just om jag ännu en gång har lyckats avrätta en diskussionstråd med ett långt filosofiskt mastodontinlägg som ingen begriper eller orkar läsa. ;-)

Nädå. Jag har själv en förkärlek för "mastodontinlägg". Jag tycker det du skriver är tänkvärt. Ska fundera på det ett tag. :)
 
Senast ändrad:
matnyttige skrev:
...Jag menar att även kvinnor fotografera kvinnor i större utsträckning än vad de plåtar män.
Jo, det är ju sant. Undrar om det iaf delvis beror på att kvinnor kanske inte törs plåta främmande män hur som helst?
För något år sedan (när jag hade mer hudbilder på fs) trillade det in en del mail från killar som ville plåtas utan kläder. 99% av dem avslöjade ganska snabbt att det inte var bilden de var ute efter utan något annat. Kanske bara att få dra lite i den framför en kamera eller nåt men den känslan räcker nog ofta för att backa som tjej.
Det finns nog orsaker till att det kan kännas lättare som tjej att fotografera en annan tjej, men oavsett kön krävs nog som tidigare sagt en bra kontakt mellan modell och fotograf också.


Numera kan man ju se vem som kollar på sina bilder och vilken senaste "betittade" bild är. Man kan då få ett ungefärligt hum om vad som är intressant. Lägger jag upp en bild på en snygg kille så är det mindre antal tjejer som kollar på den jämfört med om jag lägger upp en bild på en (påklädd) tjej. Har jag fel? Prova själv.
Jo och på fotosidan är över 70% män. Fast visst, jag tror många tjejer tittar på tjejer också fast då av andra orsaker än vad många män gör det kanske.
Jag tror också det är som David skrev, att intresset till tittandet ofta ligger i något annat än bilden.
 
Noterade en reklam i en tunnelbanetrappa nyligen:

Först en serie bilder med en naken kvinna som sitter ner, håller om benen så att brösten trycks ut, mjukt leende.
Därefter en lika lång seria bilder på en medelålders fet man med hårig stor mage och skägg som flinar mot kameran (reklam för nåt bantnings-nånting).
Kontrasten var slående.

För att visa det motbjudande och oönskade användes en fet medelålders man, och för att locka med skönhet användes en kvinna.

Hade reklamen för bantningspreparatet funkat om det var en fet kvinna på bilden?
Hade antirynkkrämen funkat om det var en man på bilden?

Eller ska man dra den obehagliga slutsatsen att det är OK för oss män att se ut hursomhelst, till skillnad från er kvinnor?
 
lottae skrev:
Jag tror också det är som David skrev, att intresset till tittandet ofta ligger i något annat än bilden.
Tror det är en väldigt liten del av oss män som står för en stor del av "gluttandet" på alla dessa bilder med någon form av naket.
Tror också att det är till största delen grabbar i nedre tonåren som sysslar med detta. Och det är kanske egentligen bara bra med tanke på alternativen.
Är det inte mycket mycket bättre att de i sin pubertala nyfikenhet drivs att "glutta" på alla dessa mer konstnärliga (och mindre stereotypa)bilder av kvinnor än de groteskt uppumpade fantasier som "herr-pressen" sprider?
 
müsli skrev:
...Tror också att det är till största delen grabbar i nedre tonåren som sysslar med detta. Och det är kanske egentligen bara bra med tanke på alternativen.
Är det inte mycket mycket bättre att de i sin pubertala nyfikenhet drivs att "glutta" på alla dessa mer konstnärliga (och mindre stereotypa)bilder av kvinnor än de groteskt uppumpade fantasier som "herr-pressen" sprider?
Njae, jag tror nog att även en stor del äldre killar gluttar, men så klart inte sagt att alla gör det även om jag inte tror män växer från tittandet på tjejer. Kanske många blivit lite "mättare" i högre åldrar men jag tror alltså inte alla blivit det..

Dessutom vill jag inte kalla "dessa bilder" på fotosidan för "mer konstnärliga" alla gånger. Vissa är tekniskt bra och de är inte porr men nog är de en manipulation av den verkliga kvinnan i många fall? Kvinnan som objekt mer än konst skulle jag vilja säga. Ungefär som Slitzbilderna men kanske snällare än Fibbanbilderna (fast ärligt är jag dåligt insatt i den sista så att de skiljer är bara en gissning.)
Fast om det ena är bättre än det andra för pubertala fantasier vet jag inte, men tror inte det eftersom ingendera visar en rättvis bild av kvinnan.

Apropå man/kvinnareklamen så är det typexempel och antagligen "bra reklam". D v s precis vad som behövs för att nå målgruppen. Tror tyvärr inte motsatsen skulle sälja bra och jag förstår valen kvinna/man (figurerande modell) i sån reklam även om det är äckligt tragiskt och något som skulle vara himla kul att få se annorlunda.

Edit. Vill lägga till att jag eg. inte tycker det är fel att titta heller och knappast klandrar någon för det. Bara fel att kvinnan så ofta framställs som just sexobjekt..
 
Senast ändrad:
müsli skrev:
Tror det är en väldigt liten del av oss män som står för en stor del av "gluttandet" på alla dessa bilder med någon form av naket.
Förresten, jag tittar ju själv och jag är knappast varken kille eller i yngre tonåren;)
Fast som sagt, kanske tittar jag av andra orsaker än vissa andra men av samma som några andra. Det kanske inte är helt könsbetingat varför vi gluttar på bilderna och bidrar till antalet tittar heller egentligen?
 
müsli skrev:
...
Hade reklamen för bantningspreparatet funkat om det var en fet kvinna på bilden?
Hade antirynkkrämen funkat om det var en man på bilden?
...
Jag kommer rakt in i tråden utan att läsa igenom den, så jag kanske upprepar något. Men jag har för mig att något "skönhetsföretag" nyligen (kanske fortfarande) har gjort annonser som faktiskt verkar ta ställning till dagens bild av skönhet. Minns naturligtvis inte vilket företag det var, men någon kanske känner igen det?
Jag var i alla fall undrande inför reklamen och letade efter haken, man är ju så van vid att produkten ska ha huvudrollen så jag blev faktiskt ställd.
 
lottae skrev:
Förresten, jag tittar ju själv och jag är knappast varken kille eller i yngre tonåren;)
Fast som sagt, kanske tittar jag av andra orsaker än vissa andra men av samma som några andra. Det kanske inte är helt könsbetingat varför vi gluttar på bilderna och bidrar till antalet tittar heller egentligen?

Det finns nog många motiv till varför man tittar på bilder och för att inte bli missförstådd med mitt tidigare inlägg så är det inte några pubertala motiv som gör att jag kollar MEN om jag ser en vacker kvinna så dras min uppmärksamhet dit. Inget konstigt i sig tycker jag. Sen håller jag med dig om objektifieringen men det gäller väl inte bara kvinnor i förment sexuella bilder. Jag kollade tex genom Anna C´s bilder där hon ju gör sig själv till ett symboliskt objekt, fast utan några starka sexuella komponenter, men även dina estetiskt mycket vackra bilder på den gravida kvinnan som ju på något sätt är objektifierande och symboliserande. När det gäller sexualisering så är det väl dock mer tydligt att kvinnan oftare objektifieras på ett mer manligt stereotypt sätt.
 
lottae skrev:

Vidare så tror jag inte som någon (dunberg) skrev att det är mängden bilder på kvinnor som är det verkliga problemet. Jag tror snarare att problemet är sexifieringen och sättet kvinnan framställs på som är problemet. Skulle kvinnan ha exploaterats annorlunda hade nog problemet varit mindre även om bilderna fortfarande varit majoritet.

Det är nog inte bara sexifieringen, det är många av de bilder som man ser här som är helt asexuella. Tror snarare att det är så att man gör bilder av bilder, alltså att man sett några bilder som man tycker om och omedvetet använder sig av dem när man sedan ska göra egna bilder.

Det finns oerhört många fler bilder av nakna kvinnor genom konsthistorian, alltså är det enklare att göra bilder av nakna kvinnor. Vi vet hur sådana bilder kan se ut. Till exempel finns det en bild som jag tror är tagen av Mats Berggren här som många associerar till John Bauers bildvärld. Det är inget fel i det, det är nog nästan omöjligt att skapa något utan att hämta inspiration och påverkan från äldre bildmakare. Men det gör det så mycket svårare när man rör sig inom ett område med få förebilder. Men just därför kanske så mycket intressantare.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.