lottawe
Aktiv medlem
Jag tror det kan vara så att du har rätt.stefohl skrev:
Det är nog inte bara sexifieringen, det är många av de bilder som man ser här som är helt asexuella. Tror snarare att det är så att man gör bilder av bilder, alltså att man sett några bilder som man tycker om och omedvetet använder sig av dem när man sedan ska göra egna bilder.
Det finns oerhört många fler bilder av nakna kvinnor genom konsthistorian, alltså är det enklare att göra bilder av nakna kvinnor. Vi vet hur sådana bilder kan se ut. Till exempel finns det en bild som jag tror är tagen av Mats Berggren här som många associerar till John Bauers bildvärld. Det är inget fel i det, det är nog nästan omöjligt att skapa något utan att hämta inspiration och påverkan från äldre bildmakare. Men det gör det så mycket svårare när man rör sig inom ett område med få förebilder. Men just därför kanske så mycket intressantare.
Stefan
Att jag rör till det här beror nog på att jag räknat bort en stor del bilder på kvinnor, även en stor del nakenbilder och istället tänkt bara på den delen som "stör mig" p g a mängden. De som stör är inte de jag ser som konstnärliga med innehåll och inte de jag ser som konstnärliga på en bara en kvinnokropp hur naken den än är så länge de inte ger mig känslan av att finnas för att visa upp kvinnan som sexobjekt, falsk skönhet och som ev. även ger ett gäng andra tjejer komplex. De som kanske får vissa att fundera på plasttuttar och ansiktslyft.
(Nakenfotografering är jag för bortsett från den kategorin jag nämnde.)
Inspiration och förebilder från äldre bildmakare kan dock aldrig som jag ser det leda till objektifieringen jag är mot men däremot kan dagens påverkan och förebilder säkert bidra till ökad mängd av både bilderna och plastoperationerna.
Fast allt är subjektivt. Andra ser det säkert annorlunda.
Jag ville iaf erkänna att jag helt bortsett från den bra biten avbildningar av kvinnan i mina inlägg i denna diskussionen.