ANNONS
Annons

Kvar hos Canon eller byta till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alric

Aktiv medlem
Hej,
Jag vet att det förmodligen finns tusen likande trådar. Jag har läst och läst men behöver persoliga svar.

Jag ska byta upp mig till småbildsformat och har blivit väldigt sugen på att byta tillbaka till Nikon efter jag använt canon i 5-6 år. Den största anledningen att jag vill byta märke är att jag upplever att Nikon´s optik alltid strået skärpare. Jag har just nu canon optiken 70-200 2,8. 16-35 2,8. 24-70 2,8 och det är nu dags att uppgradera kamerahuset så ska det bytas så ska det bytas NU.

Det står mellan en D800 och en 6D.
Blir det byte så kommer jag byta till samma brännvidder.

Vad är dina åsikter?
Är optiken bättre på nikon?
Finns det några andra för och nackdelar i respektive märke som är världa att nämna?

Tack på förhand!

Hej,
Jag vet att det förmodligen finns tusen likande trådar. Jag har läst och läst men behöver persoliga svar.

Jag ska byta upp mig till småbildsformat och har blivit väldigt sugen på att byta tillbaka till Nikon efter jag använt canon i 5-6 år. Den största anledningen att jag vill byta märke är att jag upplever att Nikon´s optik alltid strået skärpare. Jag har just nu canon optiken 70-200 2,8. 16-35 2,8. 24-70 2,8 och det är nu dags att uppgradera kamerahuset så ska det bytas så ska det bytas NU.

Det står mellan en D800 och en 6D.
Blir det byte så kommer jag byta till samma brännvidder.

Vad är dina åsikter?
Finns det några andra för och nackdelar i respektive märke som är världa att nämna?

Tack på förhand!

Med tanke på all optik du investerat i förstår jag inte varför du överväger att lämna Canon. Med optiken tror jag det är hugget som stucket vilket märke du använder dig av. Varför inte kolla på Canons 5DMIII?

Detta skriver jag som en toknöjd ägare av en D800 - jag undrar bara om du inte tänker lite fel här...

I de brännviddsområden du har nu tycker jag C och N är väldigt likvärdiga. Nikon har en skarpare vidvinkelzoom i sin 14-24/2,8, men 24-70 och 70-200 tycker jag går på ett ut mellan de båda märkena. Objektivutbudet de båda är väldigt lika, och i praktiken (om man går efter slutresultatet) spelar det liten roll vilken du använder.

D800 är en jäkligt bra kamera, men den kostar en slant mer än 6D. 5D MkIII är ett snäpp dyrare än D800, men bra på andra saker än den kameran.

Vad fotograferar du, och vad är viktigt för dig med kameran? Varför vill du byta? Du har redan tre zoomar som fungerar med Canons fullformat, och du kan köpa en väldigt mycket Canon för de pengar det skulle kosta dig att byta till Nikon med motsvarande uppsättning.

Jag tycker det är kul att byta prylar, så om jag skulle bortse från ekonomin, så visst - go ahead :) D800(E) med Nikon 14-24, 24-70 och 70-200 (VRII) ger dig förmodligen något bättre bilder än en 6D skulle göra med dina prylar om du har nytta av 36 MP :)

Tack

Eftersom det är dags att uppdatera så ser jag möjligheten i att byta nu. Nikon lockar mig på flera sätt främst när det gäller workflow, byggkvalite och ej att förglömma att det alltid ligger i förkant vad det gäller foto. Jag ska även näman att det inte är mark II eller III optik jag har, så det måste upgraderas på den fronten, så det är nu eller alldrig ;)

De senaste åren har jag fotat mycket "extremsport" så som skidåkning och kommer att framöver resa en del och känner att även där lockar Nikon. Skulle nöja mig med en D600 men pga att det inte går att ändra F-stop i live view så går den bort då det även blir en hel del filmande. De senaste 2 åren har jag haft kameran som min huvudsyssla samt inkomst.

Nikon:
+skarpa ob
+hållbart
+hdmi ut
+ingen auto gainer vid filmning
-stora filer

Canon
+Jag har optik som funkar
+Billigare Optik
+filmfunktioner (Ingen moire ingen roling shutter)
-plastigt
-auto gainer vid filmning

Skiljer det sig i bildkvalite på d800 vs 5D3 samt 6D?
ISO egenskaper D800 vs 5D3?

Med den förklaringen måste jag nog tacka för mig, då jag endast ägnar mig åt stillbild, men just HDMI ut tror jag mig läst att du får med 5DIII också :)

Ja, klar fördel för D800 vad gäller DR vid lägre ison. Du kan lyfta skuggor högre utan att bandning uppstår. Vid högre iso (1600-3200) jämnar det dock ut sig vad gäller det dynamiska omfånget.

Isoegenskaperna? Tja, 5D3 har mycket bra lågljusegenskaper, men D800 ligger nog inte efter vid nedskalning till samma storlek som 5D3-filerna har.

Har D800 och sålt 5D3 så jag har jämfört mycket noga. För min del blir det D800 8 dagar i veckan i alla fall.
Vad som skrivits om skillnaderna i objektiv har jag noterat och håller med Anders. De brännvidder du nämner skiljer sig inte nämnvärt från varandra.

Plastigt som minus för Canon håller jag inte med om. I alla fall inte om vi blandar in begreppet hållbarhet vid hård användning. Jag har nyligen lämnat ifrån mig en hel Turist/sommarbilaga med massor av bilder i vattninga miljöer och tagna under hårda förhållanden till uppdragsgivaren. Både Canon och Nikon har använts. Jämnt skägg i det avseendet

//Lennart

Edit: Måste också tillfoga att D800 har en rätt så medioker display vid LV-användning jämfört med 5D3. Själv är jag stillbildsfotograf men antar att beskaffenheten hos displayen måste vara en rätt avgörande faktor vid filmning.

Tack!

Lenart,
Vad var det som fick dig att välja Nikon?
Det är sant, plast grejen är nog mer en fördom från min sida. Jag såg nyss lite jämförelser mellan kamerorna på YT, båda är kraftigt vädertätade och stöttåliga.

Med den förklaringen måste jag nog tacka för mig, då jag endast ägnar mig åt stillbild, men just HDMI ut tror jag mig läst att du får med 5DIII också :)
Ja det gör det, men du det som skiljer dem åt är att man får ut okomprimerat och högre bitrate via hdmi med Nikon. :)

Men just nu känns film egenskapen aningen bort prioriterad då jag tappat intresset.

Som resefotograf bör du väga in GPS:en som är inbyggd i 6D. Själv har jag funnit denna funktion (och även WiFi+Ipad) mycket användbara då jag reser en hel del och inte alltid vet exakt vart jag befunnit mig på kartan.

Vad jag förstått ingår skidåkning och extremsport. Varför sneglar du på 6D och inte 5D mark III som är bättre byggd än 6D och har betydligt bättre autofokus? Har man ändå investerat i bra optik så är ju prisskillnaden mellan dessa kameror inte så stor. Det har d u dykt upp en del kampanjer på sistone med 5DIII för runt 22000:-.

Jag har kört Nikon och sedermera Canon och jag skulle inte säga att något märke slår det andra överlag på optik - man får avgöra från objektiv till objektiv. Nikon har däremot länge varit bäst på vidvinkelzoomar.

Vad är dina åsikter?

Tack på förhand!
Att ett byte är bortkastade pengar.

Njaee
Om det jag hört är sant så är Nikon bättre på vidvinkelsidan och tvärtom på tele.
En del proffissionella landskapsfotografer föredrar tydligen fasta Zeiss o då har väl inte Nikon ngt heller i motsvarighet.

Tja 85/1,2 135/2 det finns mer Canonoptik att välja mellan.
Det finns en nisse, tror ha kallar sig thatNikonguy, som har gjort en hel del tester. Du hittar säkert jämförelsen om du letar lite.
Bla D600, D800 o en Canon tror det var 5DIII
Under en dåligt belyst Thaiboxningsmatch påstår han att Canon sätter skärpan i princip alla bilderna.
Tydligen har Canon en extra processor som är dedikerad till AF o det hjälper tydligen.
D800 är bra o D600an hänger inte riktigt med.

Som resefotograf bör du väga in GPS:en som är inbyggd i 6D. Själv har jag funnit denna funktion (och även WiFi+Ipad) mycket användbara då jag reser en hel del och inte alltid vet exakt vart jag befunnit mig på kartan.

Fast Nikons externa GPS som hänger på kameraremen löser det helt ok. Visserligen alltid bättre med inbygt men det är inte så mycket bättre att det skulle vara utslagsgivande för mig.

/Karl

Tack

Eftersom det är dags att uppdatera så ser jag möjligheten i att byta nu. Nikon lockar mig på flera sätt främst när det gäller workflow, byggkvalite och ej att förglömma att det alltid ligger i förkant vad det gäller foto. Jag ska även näman att det inte är mark II eller III optik jag har, så det måste upgraderas på den fronten, så det är nu eller alldrig ;)

De senaste åren har jag fotat mycket "extremsport" så som skidåkning och kommer att framöver resa en del och känner att även där lockar Nikon. Skulle nöja mig med en D600 men pga att det inte går att ändra F-stop i live view så går den bort då det även blir en hel del filmande. De senaste 2 åren har jag haft kameran som min huvudsyssla samt inkomst.

Nikon:
+skarpa ob
+hållbart
+hdmi ut
+ingen auto gainer vid filmning
-stora filer

Canon
+Jag har optik som funkar
+Billigare Optik
+filmfunktioner (Ingen moire ingen roling shutter)
-plastigt
-auto gainer vid filmning

Nikon har ny en rätt rolig 80-400. Jag körde 70-200 plus TCIII2.0 förut men det blir förstås mkt bättre med äkta 400. Och 80 är väldigt bra att kunna zooma ut till snabbt.

Jag valde mellan att bygga vidare på Canon med sikte på fullformat eller gå tillbaks till Nikon. Kort sagt var det sensorn i D800E som fällde avgörandet. Man ger inte upp nånting i kvalitet/brus snarare tvärtom och man vinner DR och mpix. Fotar mest landskap så det var enkelt.

Huset var billigare än 5D mk3. Som bonus är 2.8 zoomarna billigare till Nikon. Det är min uppfattning att Canons nya 24-70 och 70-200 är strået vassare vad jag läst mig till men jag är så nöjd med Nikons 70-200 vr2 att det är mest akademiskt.14-24 finns inte motsvarighet till.

För mig har det varit helt rätt. Med ett par bra 2.8 zoomar redan blir det svårt att säga att det skulle vara lika smart.

De senaste åren har jag fotat mycket "extremsport" så som skidåkning

Om du ska fortsätta med det så gör du nog klokast i att ha kvar dina Canonobjektiv och köpa en Canon EOS 5D Mk III. Av alla de "billiga" småbildskamerorna är den mest lämpad för den typen av fotografering. Vill du ha något ännu bättre måste du välja Nikons eller Canons ensiffriga modeller.

Ett alternativ till att byta är att komplettera. Köp en Canon småbildskamera, och en Nikon dito. :)

Skulle nöja mig med en D600 men pga att det inte går att ändra F-stop i live view så går den bort då det även blir en hel del filmande.

Jo, det är bara att vrida på bländarringen på objektivet. Går förstås bara med objektiv som har bländarring, men det finns väldigt många Nikkorobjektiv som har det.

Med Canon 5DIII kan man filma i råformat. Kan vara värt en hel del. 6D låter jag vara osagt tills det grävts mer i koderna.

Canon / Nikon

Om det skulle finnas en perfekt kamera, så skulle vi i princip bara ha ett kameramärke ute på marknaden. Canon är bra om man lärt sig använda prylarna och känner till märkets egenskaper. Ser ibland bilder tagna med Nikons toppobjektiv, och undrar varför bilderna inte är bättre? Det finns fina bilder tagna med både Nikon och Canon. Kanske felet till sämre bilder ligger bakom kameran ? I stället att för att intressera sig allför mycket i själva kameratekninken borde fotograferna lägga ner sin tid på att lära sig fotografera. Bilderna blir inte bättre med att byta kameramärke. Man ser många fina kameror och objektiv ute i naturen, både Canon och Nikon, men var finns alla bilder som man tagit med dessa fina dyra utrustningar. Inte vimlar det av dem här på Fotosidan. Ha en trevlig fotosommar / Hans

Jag har haft liknande funderingar. Jag fotograferar landskap och då kan man bli lite avundsjuk på kombinationen D800E och 14-24/2,8.

Men man vet av erfarenhet att saker skiftar snabbt. Det var inte allt för länge sedan som vissa grymtade över Nikons D700 få megapixlar jämfört med Canon 5D II, trots att D700 är en alldeles utmärkt kamera.

Själv tycker jag att man ska ta det lite lugnt. Se vad som Canon och Nikon släpper nästa gång. Kommer Canon med något som man själv prioriterar? Om inte, då kanske man kan fundera på att byta. Hur sätter Canon och Nikon sina priser? Fortsätter Canon vilja ta ett antal tusen mer för motsvarande saker (kan vara svårt att jämföra rakt av). Själv skulle jag vara intresserad av ett lika fint 14-24/2,8 från Canon, men jag skulle inte bli förvånad om priset då hade legat över 20 tusen.

/Gunnar

Tack!

Lenart,
Vad var det som fick dig att välja Nikon?
Det är sant, plast grejen är nog mer en fördom från min sida. Jag såg nyss lite jämförelser mellan kamerorna på YT, båda är kraftigt vädertätade och stöttåliga.

Jag har både och. Föredrar D800 för min mesta fotografering då dess sensor ger ett överlägset DR samt en bättre detaljering som är det viktigaste för mig. Lågljusegenskaperna är dessutom mycket bra. Använder dessutom en "gammal" 1DsMkIII till främst en längre telezoom jag fäst mig vid.

I övrigt plåtar jag mycket med vidvinkelzoomar och här finns faktiskt, enl min privata åsikt bättre gluggar att hämta hos Nikon: 14-24/2.8 är outstanding. Canons 16-35/2.8 L är sämre än Nikons lite äldre 17-35/2.8 vad gäller kantskärpa. Men jag använder även Nikongluggarna på 1DsMkIII via en adapter som styr objektivets egen bländare (Novoflex med egen bländarspak).

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar