Jag gick från Canon till Nikon tidigare i år. Liksom trådstartaren var jag sugen på fullformat och eftersom jag ändå var tvungen att sälja en del gluggar som inte passade på FF passade jag på att byta märke. Dessutom var 5D Mk III rejält mkt dyrare än D800 vid den tidpunkten vilket också påverkade valet.
Jag tycker Lennart Aspman här ovan sammanfattar även mina erfarenheter av märkesbytet ganska väl. Den stora skillnaden ligger knappast särskilt mycket i objektivutbudet (som ju är ganska lika, vidvinkelzoomarna undantagna) utan i sensorn. Filerna från D800 tål en nästan absurd misshandel i efterbehandlingen vilket min gamla 7D (som iofs är aps-c) inte gjorde. Detta tillsammans med den höga upplösningen gör att man har lite större "manöverutrymme" när det gäller t ex exponering och komposition.
Det finns givetvis små skillnader i ergonomi, menysystem osv men jag upplever detta som vanesaker som går ganska fort att rätta sig efter och inget jag skulle låta styra mitt val. Detta ska inte missförstås som att ergonomi inte är viktigt utan som att JAG upplever skillnaderna som såpass små, modellerna emellan, att det spelar mindre roll i just detta exemplet.
Jag bör kanske tillägga att jag är närmast totalt ointresserad av att filma med min kamera så mina tankar rör endast stillbildsfotografering.