Annons

Kvalning till mer avancerad kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
Problem:
Det fungerar inte som det är nu att fotografer själv väljer vilken kritikpool bilden ska placeras i, dvs om den behöver avancerade eller grundläggande råd och kommentarer.

Förslag:
Bilder placeras alltid först i kvalningspoolen och ligger kvar där tills den fått tre eller fler betyg.
Om bilden efter en månad inte har fått tre röster tas den automatiskt bort från poolen (men ligger naturligtvis kvar i medlemmens album).

När bilden fått tre röster:

- Om bilden efter tre röster har betyg över en viss nivå, t ex 4 och upp, flyttas den automatiskt till poolen för avancerad kritik. Där kan bilden nu ges mer avancerad kritik (t ex på det vis som det är gjort nu) och fotografen får då hjälp att göra bilden ännu bättre. ;).

- Om bilden får lägre betyg än 3 flyttas den till Nybörjarpoolen. Här kan bilder kritiseras utan betygssättning, endast kommenteras med text för att hjälpa fotografen till en bättre bild.

- Övriga bilder (betyg 3 till 4) flyttas till Godkäntpoolen (bättre namn någon?). Där fortsätter betygsättningen precis som nu.

Den stora fördelen med detta system blir att de tre första rösterna får avgörande betydelse och kommer därmed locka till att fler betygssätter och kommenterar. De tre första får ju makt att bestämma vilken pool bilden kommer att fortsätta sitt liv i.

Naturligtvis kan medlemmen plocka bort bilden när som helst, t ex om den tycker att bilden hamnar i fel pool, och kanske göra om den i någon mening och placera den nya varianten för ny kvalning.

Jag tycker det skulle vara skitkul att få vara med och styra vilken pool bilderna hamnar i.

Edit:
Det kommer alltså att finnas fyra kritikpooler:
- kvalningspoolen (kvalning under max 30 dagar)
- Nybörjarpoolen (för bilder med grundläggande problem eller som kräver omarbetning för att bli godkända)
- Godkäntpoolen (här hamnar de flesta bra bilder)
- Avanceradpoolen (för de utmärkta bilderna som kanske endast kräver mindre justeringar för att bli mycket bra eller i det närmaste perfekta)

Senast ändrad:
Kvalning till kritikpooler.

Hmm, antingen var jag så otydlig att ingen förstod vad jag menade, eller så var förslaget uselt. ;)

Nåväl, här kommer ett försök till kortare beskrivning av förslaget:

Alla bilder som läggs upp för kritik läggs i en ingångspool.

När bilden får tre betyg/röster så placeras den i en målpool beroende på vilket genomsnittsbetyg de tre första rösterna gav.
Om bilden inte får tre röster inom en månad tas den helt enkelt bort från ingångspoolen.

Om de tre första rösterna ger ett genomsnitt på 4 eller högre hamnar bilden i poolen för avancerad kritik.

Om de tre första rösterna ger ett genomsnitt på 3 till 4 placerar bilden i godkäntpoolen.

Om de tre första rösterna ger ett genomsnitt under 3 placeras bilden i nybörjarpoolen.

Låter enbart komplicerat och onödigt krångligt i mina öron, ser inte poängen alls faktiskt.

Poängen är dels att incitamentet för att ge kritik ökar, de tre första avgör ju faktiskt bildens framtida öde i någon mening.

Dels ger det en bättre uppdelning av bilderna. Som det är nu så ligger 75% av bilderna i samma pool. Känns lite överväldigande att gå in bland tusentals osorterade bilder för att ge kritik.

Antal bilder i poolerna just nu:
Bildkritikpoolen - 6772 bilder
Nybörjarpoolen - 1268 bilder
Poolen för Avancerad kritik - 825 bilder

Många av bilderna ligger i min mening helt fel vilket gör det tröttsamt att gå igenom bilderna.
Varför lägger man t ex in en bild för avancerad kritik när den är uppenbart amatörmässig? Fotografen behöver kanske istället lite grundläggande tips.
Med den här metoden får man en mer avvägd placering av bilderna.

Konsekvensen av ditt förslag skulle ju bli att många som fotograferat i åratal och inte alls på något sätt är nybörjare, får en del av sina bilder inlagda i nybörjarpoolen, tycker inte det känns vettigt på något sätt.

Om man är nybörjare eller inte, tycker jag var om en ska få bedöma.

Avancerad kritik ser inte jag som att bilderna är avancerade på något sätt, utan just kritiken, förutom det så ska den poolen tagas bort enligt uppgift.

"Avancerad kritik" var inte tänkt att vara en pool för "bättre bilder", det var mest en test av en annan betygskala.

Jag tänker nog ta bart "Avancerad kritik", tycker inte den tilför något direkt, förvirrar mest... Vad tycker ni?

Kanske man skulle ha den betygsskalan i vanliga Bildkritik istället?

sagan skrev:
Konsekvensen av ditt förslag skulle ju bli att många som fotograferat i åratal och inte alls på något sätt är nybörjare, får en del av sina bilder inlagda i nybörjarpoolen, tycker inte det känns vettigt på något sätt.
Om bilden är nybörjarmässig så att den får dålig kritik spelar det väl ingen roll hur länge fotografen fotograferat? Fotografen behöver ju uppenbarligen grundläggande tips enligt tre medlemmar.

sagan skrev:
Om man är nybörjare eller inte, tycker jag var om en ska få bedöma.
Självklart. Men vilken liga bilden tillhör kanske kan vara intressant att ha som lockbete för att få fler att rösta.

sagan skrev:
Avancerad kritik ser inte jag som att bilderna är avancerade på något sätt, utan just kritiken, förutom det så ska den poolen tagas bort enligt uppgift.
Som jag ser det kräver bilder av lägre kvalitet inte betyg, utan istället grundläggande råd och tips om hur fotografen åstadkommer vad denne avsett. Att som nybörjare inte få några kommentarer alls, eller kanske ett väldigt lågt betyg, kan ju istället vara negativt och göra fotografen mindre intresserad av att fortsätta.
Om en bild istället uppfattas som ovanligt bra kan det ju kännas mer meningsfullt att göra lite mer detaljerade analyser, att ge någon form av avancerad kritik.

Avancerad kritik är inte fel om det läggs upp så att kritiken verkligen blir "avancerad" eller mera utförlig för att använda ett bättre uttryck. Som det är nu krävs det inte något särskilt för att ge kritik här. Det borde vara flera kriterier eller fält som man måste fylla i för att den ska registreras. T.ex Komposition och bildbyggnad, utförande/presentation, innehåll/orginalitét mm. Och det bör inte bara vara ett betyg eller en siffra utan det ska vara en text som ska fyllas i.

müsli skrev:
Om bilden är nybörjarmässig så att den får dålig kritik spelar det väl ingen roll hur länge fotografen fotograferat? Fotografen behöver ju uppenbarligen grundläggande tips enligt tre medlemmar.
Jag tror ganska säkert att folk som fotograferat länge skulle ta illa upp om deras bilder (ofrivilligt) lades in i nybörjarpoolen...jag vet att jag inte skulle gilla det iaf.

clindh skrev:
"Avancerad kritik" var inte tänkt att vara en pool för "bättre bilder", det var mest en test av en annan betygskala.

Jag tänker nog ta bart "Avancerad kritik", tycker inte den tilför något direkt, förvirrar mest... Vad tycker ni?

Kanske man skulle ha den betygsskalan i vanliga Bildkritik istället?
Som jag sa i förra inlägget tycker jag att fotografer beroende på förmåga behöver olika typer av kritik. Därför ser jag en mening i att ha olika typer av kritik.

sagan skrev:
Jag tror ganska säkert att folk som fotograferat länge skulle ta illa upp om deras bilder (ofrivilligt) lades in i nybörjarpoolen...jag vet att jag inte skulle gilla det iaf.
Ok, ja det är möjligt. Men om du får ett betyg på 1,5 är det bättre? Vore det inte bättre att betyget istället raderas och endast kommentarstexterna syns?
Man behöver ju inte kalla den "Nybörjarpool".
Kanske "ShitHappensPool". ;)

Om jag vill radera betygen/kommentarerna så är det bara att ta bort bilden och vill jag lägga upp den på nytt i nybörjarpoolen så kan jag göra det...allt frivilligt.

Tål man inte (låga) betyg så är ju oxå betygen frivilliga.

Graal skrev:
Avancerad kritik är inte fel om det läggs upp så att kritiken verkligen blir "avancerad" eller mera utförlig för att använda ett bättre uttryck. Som det är nu krävs det inte något särskilt för att ge kritik här. Det borde vara flera kriterier eller fält som man måste fylla i för att den ska registreras. T.ex Komposition och bildbyggnad, utförande/presentation, innehåll/orginalitét mm. Och det bör inte bara vara ett betyg eller en siffra utan det ska vara en text som ska fyllas i.
Bra idé.

Kritik på högsta nivån ska kräva mer utförlig kritik.

Kritik på "skott i foten"-bilder räcker med en enklare kommentar.

sagan skrev:
Och då finns det heller ingen anledning att önska att betygen raderas.
Jo, eftersom betygen på sådana bilder inte hjälper fotografen. Betyget raderas för att ge betoning åt de tips som ges i kommentarsfälten. Och för att minska känslan av "dålig bild" bara för att man är nybörjare.
De som sätter de tre första betygen är medvetna om detta och blir därför mindre besvärade av att ge ett lägre betyg, tillsammans med en konstruktiv kommentar.

Därför kan det även vara bra att betygen syns först när minst tre röstat. Får man ett betyg under 3 syns således aldrig betyget. Bilden hamnar istället i "ViVillBliBättrePoolen". ;)

Okej, nu förstår jag hur du tänker :D

Jag håller ändå fast vid att det ska vara frivilligt var ens bilder hamnar.

Om man ska göra enligt ditt förslag, så bör man själv få ta beslutet om bilden ska föras över till annan pool eller ej.

sagan skrev:
Om man ska göra enligt ditt förslag, så bör man själv få ta beslutet om bilden ska föras över till annan pool eller ej.
Varför?
Hur kan det vara negativt att bilden förs över till "Avancerad kritik" om den är så pass bra? Eller att den hamnar i "Godkändpoolen" (samma betygsystem som nu)?
Eller om den nu råkar ha en så dominant defekt att den hamnar i "SkottIFotenPoolen"?
Om bilden anses så defekt att den skickas till den poolen, så plockar man antagligen bort den och försöker tillgodogöra sig de konstruktiva kommentarer som givits. Och förhoppningsvis återkommer med en ännu bättre bild. ;)
Målet är ju att sporra fotografer till att bli så bra att de flesta bilder hamnar i "GodkäntPoolen" eller högre.

Varför skulle bara riktigt bra bilder vara värdiga avancerad kritik. Jag måste säga att jag ogillar förslaget skarpt

müsli skrev:
Varför?
Att (om) folk inte tycker bilden duger framgår redan i den första poolen man lägger in den i (förhopppningsvis) och vill man ha ytterligare kritik i en annan pool så lägger man in den där om man så önskar..det är anledningen.

Jag har aldrig och kommer aldrig vara förespråkare för tvång och tvångsflyttningar, allt som kan vara på frivillig bas, ska oxå vara det.

Vi är vuxna människor och inte dagisbarn.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto