Annons

Kurvor

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
Sitter här och leker med lite bilder och har lite svårt för att "matcha" färgerna när man lägger in ett objekt (typ en person) till ett annat foto. Har läst någonstans att kurvor (curves) skall vara det bästa verkyget för att matcha färgerna.

Jag får dock inte till det så jag slänger ut en fråga här på forumet om det är någon som vet en bra tutorial där man kan få lite tips och trix ang. kurvor i detta syfte.

mvh

Niklas
 
Menar du matcha som att två bilder skall få samma färgnyanser?

I SC2 finns ett verktyg som heter Match Color. Kort så plockar den nyansinfo från en bild och implementerar den i nästa.
 
Har provat denna och tycker att den är rätt kass. Skall man få det att fungera med Match color så måste färgerna stämma hyffsat till att börja med.
 
Att "klippa" in en person i en annan bild är ju inte så svårt i sig. Att få det att se bra ut är däremot lite svårare.. och det är detta du vill åstakomma om jag förstår dig rätt.

Jag har mycket erfarenhet av ps men inte av att just göra detta men du får min åsikt ändå.

Jag tror inte curves kan lösa detta problem själv. Just en sån här grej kräver en del arbete för att få naturliga kanter, färger och kontraster. Allt spelar ju in, även ljusets riktning.
Så någon ultilmat metod med curves kommer du nog inte få tag på.

Jag ser det som viktigt att använda ögat.. prova curves, se vilken skillnad det blir, bättre, sämre? testa sedan andra verktyg ex färgjustering och nivåer... (jag testar ofta både levels och curves för att se vad skillnaderna blir).

Om jag missat din fråga så kanske du kan lägga upp en exempelbild :)
lycka till..
 
zlice skrev:
Att "klippa" in en person i en annan bild är ju inte så svårt i sig. Att få det att se bra ut är däremot lite svårare.. och det är detta du vill åstakomma om jag förstår dig rätt.

Jag har mycket erfarenhet av ps men inte av att just göra detta men du får min åsikt ändå.

Jag tror inte curves kan lösa detta problem själv. Just en sån här grej kräver en del arbete för att få naturliga kanter, färger och kontraster. Allt spelar ju in, även ljusets riktning.
Så någon ultilmat metod med curves kommer du nog inte få tag på.

Jag ser det som viktigt att använda ögat.. prova curves, se vilken skillnad det blir, bättre, sämre? testa sedan andra verktyg ex färgjustering och nivåer... (jag testar ofta både levels och curves för att se vad skillnaderna blir).

Om jag missat din fråga så kanske du kan lägga upp en exempelbild :)
lycka till..

Hej Stellan.

Nej, du har uppfattat mig helt korrekt. Det blir nog till att testa sig fram ytterliggare. Dra i lite reglage här och lite där. Till slut blir det kanske ok.

Ljuset måste stämma överens (åtminstone lite) till att börja med, så långt är jag med.

Man lär så länge man lever :)

mvh

Niklas
 
Kurvor är helt rätt för den mesta färgjustering. Själv använder jag mig mest av kurvor och nyans/mättnad. Nivåer använder jag inte,Mvh
då allt som man kan göra där kan man också göra i kurvor (men i övrigt är det inget "fel" på nivåer).
Här är en länk jag hänvisat till tidigare, på sidan tre tar de up lite om färgjustering:
http://www.thegoldenmean.com/technique/curves1.html

Om jag har en bild där jag vill klippa ut något för att läggga in en annan bild brukar jag först försöka göra dem så lika som möjligt var för sig. Jag tycker att det oftast är lättast att börja med att få dem överensstämmande i kontrast och ljushet innan jag ändrar för att få färgen att stämma.

Mvh
Eva-Teréz
 
Bra tillägg E-T.
Jag kan tillägga att jag arbetar på liknande sätt, men jag använder endast nivåer för att göra en form av snabbtest för att se hur resultatet kan bli. Kurvor är lite svåra när man är ny men helt klart värt att lägga ner några timmar/minuter/dagar på att lära sig, sen sitter det.
 
Jo, kurvor är inte lätt. Fasten jag jobbar med dem dagligen är jag säker på att jag har mer att lära och ibland sätter jag mig ner och övar :) Det är så roligt att det finns nya upptäckter att göra!
 
E-T skrev:
Jo, kurvor är inte lätt. Fasten jag jobbar med dem dagligen är jag säker på att jag har mer att lära och ibland sätter jag mig ner och övar :) Det är så roligt att det finns nya upptäckter att göra!
Hoppas att det här är en ny upptäckt för dig Eva. Har du fler tips så dela gärna med dig av dom.
 
En mycket viktig detalj när man klipper in ett objekt i en annan bild förutom att ljuset måste stämma är att bilderna är tagna med ungefär samma brännvidd och helst också bländare.

En bild tagen med vidvinkel stämmer ju föga med en taget med tele i proportioner mm för att inte tala om vad ett kort skärpedjup kan ställa till med.

Och Match Color är ett mycket bra verktyg när man lär sig inställningarna

Och kul är det att klippa och klistra i PS..:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.