Som sagt, inget konstigt med att laborera med en fast och en rörlig del, det knepiga här är en relativt stor fast kostnad utan att något levereras alls som täcker större delen av utförarens kostnader, och en (eventuellt) tillkommande mindre del beroende på hur stor leverans uppdragsgivaren väljer - det har jag svårt att hitta exempel på från andra branscher?
Jag tror man vinner på att vara så tydlig som möjligt och försöka beskriva den tjänst man ska leverera och ta betalt för utifrån kundens perspektiv, i det här fallet leverans av bilder. Det blir nog extra angeläget när det gäller en tjänst som de allra flesta har mycket liten erfarenhet av att beställa, och där facktermer som "fotosession" odyl knappast bidrar till en större tydlighet? Om fotografen då inte vill erbjuda ett fast pris för ett antal levererade bilder redan från start, så är det kanske tydligare med en upprapad prislista per bild; 1 vald och levererad bildfil kostar 5500 kr, två kostar 6000 kr osv. "Om ingen bild väljs och levereras faktureras ändå en framkörningsavgift om 5000 kr" - tydlighet vad kunden får och betalar för, och inga luddiga omskrivningar. Då tror jag att det är lättare för beställaren att redan innan avgöra om erbjudandet känns ok.