Fotograferade nyligen ett bröllopspar där det verkar som att ett missförstånd uppstått kring leveransen av bilderna. Eftersom jag inte har speciellt mycket erfarenhet av tvister av det här slaget tänkte jag höra mig för vad som gäller.
I vår mejlkontakt skrev jag följande:
"1 timmes konsultation innan fotograferingen där vi träffas och ni får presentera era ideér, vad ni vill ha för stil och känsla i bilderna samt om ni har en önskvärd plats för fotograferingen.
2 timmars fotosession enligt överenskommelse.
5000 kronor inkl. moms.
Därefter väljer ni de antal bilder som ni vill ha retuscherade och digitalt levererade.
Pris 500 kr inkl. moms/bild. Beroende på hur många bilder ni vill ha i slutändan varierar alltså priset."
Nu i efterhand kräver kunden att få ALLA bilder som tagits under de två timmarna vi fotograferade, trots vårt tidigare avtal. De påstår att de trodde att de skulle få alla bilderna men sedan betala extra för de redigerade bilderna. Vad har jag för skyldigheter till kunden i detta fall? Har jag varit för otydlig?