Annons

Kunden kräver alla bilder som tagits under uppdraget

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag uppfattar inte att TS är specieltl intresserad av sin stolthet. Jag tycker han uppvisar en ovanligt prestigelös inställning. Han ville helt enkelt ha svar på vad som gällde juridiskt och om han i mailkonversationen varit otydlig.

Ingenstans i tråden finns det stöd för att han skulle tjafsa med sin kund.

Trots att han fått mottaga en hel del kritik som inte har med sakfrågan att göra så behåller han lugnet.

Jag är övertygad om att han kommer att vara tydligare i framtiden och förhoppningsvis hittar han någon överenskommelse med kunden som gör att alla blir nöjda.

Inga. Men man får c;a 7 timmars arbetstid. Skulle det känts bättre om priset varit ett par tusen högre och inkluderat bilder?

Man accepterar avtal eller ej. I det här fallet ingick inte bilder i avtalet, utan kostade extra per bild.

Jag skulle nog inte göra det. Men jag förstår inte liknelsen alls.
Det står en fritt att lägga upp sitt avtal hur man vill. Sen står det kunderna fritt att välja bort avtalet om det inte passar. Man accepterar inte ett avtal först och gnäller sen om att det var dåligt. Passar det inte så omförhandlar man eller går nån annanstans.
I fallet med restauraungen så är det antingen ett upplägg som funkar och ger dem kunder, eller så är det inte det. Funkar det inte så får de ändra om eller gå i konkurs. Samma sak gäller TS.

Det enda jag säger är att om man kollar på timkostnaden för enbart fotosessionen så tycker iaf jag inte att den är speciellt hög. Ska man dessutom lägga till redigering av 20-40 bilder som en del tycker ska ingå i priset, så vet jag inte om man som egenföretagare kan överleva.

Du läste att det var porträttfoto det handlade om, va?

Vet inte om du är kompis med TS men ni både är ute o cyklar. För det första det tar inte 3 timmar att reka en plats o det bygger på att om man fotar ett brudpar så väljer man oftast tex 4-5 fotoplatser o dom får inte ligga för långt bort måste vara kort gångavstånd dels för att inte ta bort massa tid från ens 2 timmar session samt är det varmt så är det inte smart att springa runt o göra brudparet svettiga innan vigseln. Jag brukar alltid be brudparet att ha med ombytesskor att svitcha med så dom (riktiga)inte blir skitiga mellan platserna.

Vadå portätt ? det var en location fotografering av ett brudpar utomhus i 2 eller 3 timmar. En portätt fotografering brukar vara en timme hos andra fotografer.

Din uträkning cyklar fotograferingen var 2 timmar o 5000 täcker utan problem 20 bilder samt resekostnad,möte etc o dessutom brukar man börja med räkna ut är det långt att åka så brukar man ha ett tillägg på resekostnad sedan mötet det är oftast ett möte han har för att sälja in sig försöka få uppdraget alla uppdrag får man inte det är så det är räknas mer som allmän arbetstid,marknadsföring.

Just det kontraktet passade uppenbarligen inte TS kunder det är så luddet skrivit att vi är uppe i mängder med sidor där dom flesta här tycker att det är felaktigt påminner mer om ett hm dåligt upplägg men som sagt var inom bröllop o dagens it samhälle så kommer det inte funka o eftersom TS är uppenbart ensam om sin affärsstrategi bland sina kollegor så säger det mer om hans upplägg inte är 100% friskt.

Så kunden förstod inte TS kontrakt o kan han inte ens skriva ett ordentligt som vi på denna sida förstår efter ältande på massa sidor så har det mycket övrigt att önska. Hade det varit ordentligt tydligt skrivit så är jag övertygad om att denna kund aldrig bokat TS.

Med TS priser om man väljer ett 20 tal bilder får man en välrenommerad bröllopsfotograf som har referenser med bilder på brudpar på hemsida,bloggar,fejjan o ett kontrakt som läsbart o inget humbug o med tanke på inga bilder på brudpar hos TS så verkar hans affärsstrategi inte funka något vidare.

Sedan verkar TS verka typ desperat rädd att efterbehandla bilder tydligen tar det massa tid gör man rätt från början med exponering alltså kan fotografera så slipper man skit in skit ut o att ställa 20 bilder tar inte speciellt lång tid om man kan sitt jobb. Det man måste lära sig när man kör företag är att använda dom hjälpmedel som finns att inse att man inte kan lägga ner hur mycket tid på ett jobb som helst utan allt måste baserar på hur mycket kunden är villig att betala o hur marknaden för övrigt ser ut.

Hade TS fått en jurist till kund i detta case då hade han fått stora problem hans kontrakt håller inte dom hade säkerligen kunnat driva in skadestånd oxå
så illa är det skrivet.

Jag tycker det är solklart. Har svårt att se hur TS skulle kunna förlora i ARN eller liknande.

//

Bl.a. Fredrik Yngström har på flera sätt visat rimligheten i kostnaden. Men sen är ju priset fullständigt irrelevant för diskussionen. TS skulle kunna ha tagit 100 000 kr innan en enda bild levereras. Det beror ju på om någon är villig att betala det eller ej. Hur mycket är ett konstverk värt? Hur långt är ett snöre?

Det finns nog en uppsjö av duktiga fotografer som aldrig ger ifrån sig en oretuschad bild. Så att slänga iväg 20-30 bilder "sådär bara" är jag inte alls med på, om det inte kommits överens om innan eller det är vattenmärkta urvalsbilder. Tror TS slår huvudet på spiken ordentligt där, att han inte jobbar på samma sätt som er som föreslår det.

vem har sagt att bilden ska var oredigerad? Om proffs bröllopsfotgrafer kan ställa 15-20 bilder för 5000 kr så borde TS kunna göra det. Du skulle tycka det är rimligt att betala 100000 kr för ingen bild alls?
Ställ dig då en fråga, varför går man till en fotograf? kanske för att få BILDER från ens bröllop.
eller tar man dit en fotograf för att betala 100000 kr o INTE få några bilder? vad tror du?

Det som är uppnenbart i detta case är
kontaktet eller hans kanske obekräftade mail kontrakt som är synnerligen dåligt,otydligt skrivet det har skapat denna missnöjda kund.
Hade det varit tydligt hade inte kunden kommit o krävt alla bilderna.

Hur många andra bröllopsfotografer kan du länka till som tar typ runt 5000 kr utan att lämna en enda bild?
Känns det riktigt? dina egna kunder betalar dig ofta pengar utan att du levererar EN ENDA BILD ;)

Hade TS skrivit för 5000 kr så ingår inga bilder alls ( så hade denna kund inte bokat honom eller omförhandlat hans (mail) att TS vill vända på steken med att kunden vill ha alla bilder är mer en dimridå för den egentliga frågan som är att kunden inte kund tro eller förstod att dom inte får en enda bild för 5000 kr
och jag förstår dom jag vet ingen inom bröllopsbranschen som kör denna strategi.

Inga, eftersom det i meningen efter står att de kostar extra.

Min uppfattning är att den formuleringen är alldeles för otydlig. Du skriver att de bilder kunden väljer som retuscheras kostar 500 kronor, men hur definieras begreppet retuscheras i det här sammanhanget? Är det underförstått att din bildstil alltid kräver retuschering av bilderna eller använder du ordet retuschera istället för redigera?

Om du publicerat hela ert avtal förstår jag att kunden blivit förvirrad. Det är otydligt.

Däremot har jag inga synpunkter på prissättningen. Den avgör alltid säljaren. Det är dock helt centralt att kunden förstår vad som ingår i det överenskomna priset.

Hoppas det löser sig för er.

Vet inte om du är kompis med TS men ni både är ute o cyklar.

Jag känner inte TS alls. Känner nästan ingen här på fotosidan. Det jag går på är det som TS sagt här i tråden - dvs 2h foto, 1h konsultande samt de "ett par timmar rekande" som nämnts. Därefter drog jag till med 1h enkel resa (=2h totalt) för i/urlastning och resa, vilket för mig inte skulle vara orimligt för exempelvis den stad jag bor i.

Att kontraktet säger 2h foto + 1h konsultande = 3h (inte 2 som du skrev) för 5000:- är näst intill irrelevant för den totala tiden som läggs ner på jobbet samt de omkostnader som det innebär.

Huruvida TS är ute och cyklar med sitt abetssätt eller ej får du ta med TS.

Jag känner inte TS alls. Känner nästan ingen här på fotosidan. Det jag går på är det som TS sagt här i tråden - dvs 2h foto, 1h konsultande samt de "ett par timmar rekande" som nämnts. Därefter drog jag till med 1h enkel resa (=2h totalt) för i/urlastning och resa, vilket för mig inte skulle vara orimligt för exempelvis den stad jag bor i.

Att kontraktet säger 2h foto + 1h konsultande = 3h (inte 2 som du skrev) för 5000:- är näst intill irrelevant för den totala tiden som läggs ner på jobbet samt de omkostnader som det innebär.

Huruvida TS är ute och cyklar med sitt abetssätt eller ej får du ta med TS.

Tacksam till ditt försök till hjälp djdiff. Men ska jag vara ärlig så förstår jag inte varför folk diskuterar priset när jag inte skrivit ett endast ord om mina övriga omkostnader för just det här uppdraget. Inget av det som skrivits kring priset är ens i närheten. Verkar inte heller som att moddarna på det här forumet får speciellt mycket respekt av vissa vilket också känns lite trist.

Senast ändrad:
jag är aldrig emot ett högre pris det är upp till fotografen att värdera sin kunskap o sedan se vad marknaden är villig att betala. Däremot tror jag kunden förväntade sig bilder för sina 5000 kr o har man gått till en fotograf så gör man det för att få bilder. Däremot att ha ett luddigt avtal som uppenbarligen feltolkats av kund är inte bra varken för fotograf eller kund.
Att lägga ett par minuter att gå igenom kontraktet/avtalet sparar många frågor o reder ut oklarheter på en gång för just nöjda kunder inom bröllopsfotografering är A&O Seden finns det kunder som försöker kanske försöker vinna till sig mer bilder efteråt på olika sätt. Nu känner jag inte varken denna kund eller fotograf utan bara något jag läste på ett annat forum och just detta visar att man måste verkligen ha allt på svart o vitt för att kunna besvara o inte hamna i negativa trådar på forum.
ett exempel när det går snett trots att allt verkar varit ok

http://www.brollopstorget.se/forum/thread/4422441-varning-for-dalig-fotograf

Så om TS tycker jag har varit för hård i mina kommentarer ber jag om ursäkt för det däremot står jag fast vid att jag tycker avtalet är luddigt o att inte ge en enda bild för 5000 kr är en felaktig strategi som inte kommer gynna dig som fotograf. Sedan om du tar 15000 kr för 20 bilder det är helt ok finns modefotografer som tar 100000 per dag visserligen ingår det bilderna dom tar då.
Jag själv kör tex företagsporträtt o tar 1500 kr för en bild men då ser den inte ut som ett skolfoto heller. Så 6 personer tog två timmar att plåta för 9000 kr men att få en bild som dom ska ha på en företags hemsida i ex antal år är inte dyrt om man ser det så. Visserligen hade dom fått en offert från en annan på 3500 kr men dom valde mig pga dom sett vad jag gjort förut.
Ang prissättning så brukar den baseras på hur dyr utrustning du behöver använda är det tex studiofoto med produktbilder där bara stativet/bordet kan kosta 50000 kr så är priset helt annat. Om jag kör drönarbilder så är priset baserat på kostnader för den,försäkringar,tillstånd osv o till sist vad jag värderar min tid min kunskap till sedan sätter jag det mot vad priset på marknaden brukar vara.

Men är det något man ska vara mån om är nöjda kunder idag kan man bli fetsågad på massa medier twitter,fejjan osv o det går oftast inte att få bort därför tror jag det är bra för dig att vara supertydlig i dina avtal o kanske lägga ett par minuter på att gå igenom det med kunden o sedan se till att få påskrivet då kan du köra vilken strategi som helst o det är inte fel att tjäna pengar på det man gör.

Avtalet är inte klart och kan tolkas åt båda hållen, uppenbarligen har kunden antagit att de oredigerade bilderna ingick i grundavgiften och att för de bilder som kunden sedan ville ha redigerade tillkom 500 kr per bild.

Affärsetiskt tycker jag att kunden bör ha tolkningsföreträde framför den som utformat avtalet om avtalet går att tolka som kunden gjort och avvikelsen mot branschstandard inte är för stor eller det medför orimliga konsekvenser.

Kan lägga till att inom avtalsrätten brukar man ibland tala om "oklarhetsregeln" vilket innebär att om en avtalsbestämmelse är otydlig skall den tolkas till nackdel för den avtalspart som utformat avtalet. Den som haft störst möjlighet att undvika oklarheten är den som skall drabbas av oklarheten. Men som jag också skrev ovan så görs en samlad bedömning där oklarhetsregeln är en del.

Kan lägga till att inom avtalsrätten brukar man ibland tala om "oklarhetsregeln" vilket innebär att om en avtalsbestämmelse är otydlig skall den tolkas till nackdel för den avtalspart som utformat avtalet. Den som haft störst möjlighet att undvika oklarheten är den som skall drabbas av oklarheten. Men som jag också skrev ovan så gör rätten en samlad rimlighetsbedömning där oklarhetsregeln är en del.

Intressant. Tack Anders!

"1 timmes konsultation innan fotograferingen där vi träffas och ni får presentera era ideér, vad ni vill ha för stil och känsla i bilderna samt om ni har en önskvärd plats för fotograferingen.
2 timmars fotosession enligt överenskommelse.

5000 kronor inkl. moms.

Därefter väljer ni de antal bilder som ni vill ha retuscherade och digitalt levererade.
Pris 500 kr inkl. moms/bild. Beroende på hur många bilder ni vill ha i slutändan varierar alltså priset."

Tydligt. Här framgår exakt vad som ingår i 5 000 kr. Konsultation samt fotosession. Följt av "därefter..." och förtydligandet att priset är rörligt beroende på hur många bilder kunden vill ha.

Ordvalet "retushering" är väl egentligen inte heller fel. Du skriver att det handlar uteslutande om en porträttsession. Även om jag gissar att några av bilderna inte per definition kräver retusch utöver grundläggande redigering, så får man väl anta att den stora merparten behöver lite mer omfattande arbete än 5 minuter som någon nämnde i tråden.

Jag ser inget konstigt i detta och har svårt att se att du skulle torska i en ev tvist. Oredigerat råmaterial är för övrigt inga bilder överhuvudtaget. Inte från en yrkesfotograf. En inte helt ovanlig missuppfattning idag.

Inga övriga kommentarer om generell prissättning eller ev goodwill. Det är TS business.

Tydligt. Här framgår exakt vad som ingår i 5 000 kr. Konsultation samt fotosession. Följt av "därefter..." och förtydligandet att priset är rörligt beroende på hur många bilder kunden vill ha.

Ordvalet "retushering" är väl egentligen inte heller fel. Du skriver att det handlar uteslutande om en porträttsession. Även om jag gissar att några av bilderna inte per definition kräver retusch utöver grundläggande redigering, så får man väl anta att den stora merparten behöver lite mer omfattande arbete än 5 minuter som någon nämnde i tråden.

Jag ser inget konstigt i detta och har svårt att se att du skulle torska i en ev tvist. Oredigerat råmaterial är för övrigt inga bilder överhuvudtaget. Inte från en yrkesfotograf. En inte helt ovanlig missuppfattning idag.

Inga övriga kommentarer om generell prissättning eller ev goodwill. Det är TS business.

Det är inte ovanligt att just bröllops- och portättfotografer har två minneskort i kameran och sparar jpeg på backupkortet. Sen går faktiskt RAW-bilderna att titta på, de innehåller en grundinställning som är samma som kamerans jpeg och är fullt tittbara (och levererbara) i de vanliga fallen och har också en inbäddad jpeg som mycket väl kan duga för en kund som vill kolla på oredigerade bilder.

Märkligt krav

När jag läst alla inlägg så tycker jag för min del att avtalet inte är särskilt konstigt. Däremot tycker jag att det är märkligt att några av er kräver att det skall anges vad som INTE ingår i avtalet/leveransen. Visst är det ett möjligt förtydligande men ett rimligt krav, knappast.

En sökning på internet gav att det är olika men en del fotografer ger ut originalbilder i grundpaketet:

Bröllopspaket 1

90 min fotografering, förslagsvis porträttfoto.
10 bearbetade/ redigerade bilder, som ni själva väljer ut. Dessa bilder levereras i högupplöst format (tillägg av bearbetade bilder utöver de som ingår, 200 kr / bild).
I priset ingår även alla originalbilder som tas och dessa får användas fritt.

Så kundens tolkning är som jag ser det inte orimlig. Råfiler funkar f.ö. fint att titta på i Windows 10 utan särskilt program, och även att skriva ut och redigera.

. Råfiler funkar f.ö. fint att titta på i Windows 10 utan särskilt program, och även att skriva ut och redigera.

Det är inte ovanligt att just bröllops- och portättfotografer har två minneskort i kameran och sparar jpeg på backupkortet. Sen går faktiskt RAW-bilderna att titta på, de innehåller en grundinställning som är samma som kamerans jpeg och är fullt tittbara (och levererbara) i de vanliga fallen och har också en inbäddad jpeg som mycket väl kan duga för en kund som vill kolla på oredigerade bilder.

Det går givetvis att skärmtitta på en jpeg eller råfilen för att bilda sig en uppfattning om hur slutresultatet kan bli. Det hela var mer hur man förhåller sig till bilder som inte arbetats fram enligt fotografens "signatur" och kunder som vill få hemskickat alla bilder oredigerat. Mingelbilder och partybilder är förstås mer förlåtande men rena portsättsessioner - som det i detta fall handlar om - så är det uteslutet med sådan leverans.

De flesta fritidsfotografer idag är vana vid en jpeg rakt ur kameran och har förmodligen aldrig hört talas om raw. Och en tekniskt bra bild kan då tolkas som att den är tagen med "en otroligt bra yrkeskamera". Så det är inte konstigt att det finns utrymme för missförstånd. Jag brukar ta upp detta med mina kunder redan vid första mötet. Även den enklaste mingelbilden skall redigeras.

Det går givetvis att skärmtitta på en jpeg eller råfilen för att bilda sig en uppfattning om hur slutresultatet kan bli. Det hela var mer hur man förhåller sig till bilder som inte arbetats fram enligt fotografens "signatur" och kunder som vill få hemskickat alla bilder oredigerat. Mingelbilder och partybilder är förstås mer förlåtande men rena portsättsessioner - som det i detta fall handlar om - så är det uteslutet med sådan leverans.
Inte för alla yrkesfotografer, se exemplet jag visade ovan.

En sökning på internet gav att det är olika men en del fotografer ger ut originalbilder i grundpaketet:

Bröllopspaket 1

90 min fotografering, förslagsvis porträttfoto.
10 bearbetade/ redigerade bilder, som ni själva väljer ut. Dessa bilder levereras i högupplöst format (tillägg av bearbetade bilder utöver de som ingår, 200 kr / bild).
I priset ingår även alla originalbilder som tas och dessa får användas fritt.

....

Oj oj. Här finns det utrymme för tolkning. Vad betyder att originalbilderna får användas fritt? I kommersiellt syfte? Publicering i tidning eller på webb utan bildbyline? Redigerade och beskurna med ny upphovsman?

Det där avtalet kan nog leda till många tvister.

Petter...

Oj oj. Här finns det utrymme för tolkning. Vad betyder att originalbilderna får användas fritt? I kommersiellt syfte? Publicering i tidning eller på webb utan bildbyline? Redigerade och beskurna med ny upphovsman?

Det där avtalet kan nog leda till många tvister.

Petter...

Nej, om det står att bilderna får användas fritt så blir det svårt att tolka det som att de inte får användas fritt. :)

Här vet bara fotografen hur hen menat men det spelar ingen roll eftersom man inte kan komma med "jag menade egentligen"-argumentet och tro att det ska gälla. Fri användning betyder fri användning, om inget annat anges.

Nej, om det står att bilderna får användas fritt så blir det svårt att tolka det som att de inte får användas fritt. :)

Här vet bara fotografen hur hen menat men det spelar ingen roll eftersom man inte kan komma med "jag menade egentligen"-argumentet och tro att det ska gälla. Fri användning betyder fri användning, om inget annat anges.

Ja, men undrar om det var så fotografen egentligen ville ha det.

Petter..

Ja, men undrar om det var så fotografen egentligen ville ha det.

Petter..

Det beror väl på vad fotografen vill få ut av uppdraget. Om hen vill göra ett bra jobb, leverera bilder (plus råmaterial) och få betalt därefter, och inte räknar med att kunna göra någon ytterligare vinst på dem, spelar det väl knappast någon roll om hen låter uppdragsgivarna använda dem hur de vill? Rättigheterna till porträttbilder på ett okänt bröllopspar har väl knappast något kommersiellt värde ändå, annat än som marknadsföring för fotografen själv?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar