Inga. Men man får c;a 7 timmars arbetstid. Skulle det känts bättre om priset varit ett par tusen högre och inkluderat bilder?
Man accepterar avtal eller ej. I det här fallet ingick inte bilder i avtalet, utan kostade extra per bild.
Jag skulle nog inte göra det. Men jag förstår inte liknelsen alls.
Det står en fritt att lägga upp sitt avtal hur man vill. Sen står det kunderna fritt att välja bort avtalet om det inte passar. Man accepterar inte ett avtal först och gnäller sen om att det var dåligt. Passar det inte så omförhandlar man eller går nån annanstans.
I fallet med restauraungen så är det antingen ett upplägg som funkar och ger dem kunder, eller så är det inte det. Funkar det inte så får de ändra om eller gå i konkurs. Samma sak gäller TS.
Det enda jag säger är att om man kollar på timkostnaden för enbart fotosessionen så tycker iaf jag inte att den är speciellt hög. Ska man dessutom lägga till redigering av 20-40 bilder som en del tycker ska ingå i priset, så vet jag inte om man som egenföretagare kan överleva.
Du läste att det var porträttfoto det handlade om, va?
Vet inte om du är kompis med TS men ni både är ute o cyklar. För det första det tar inte 3 timmar att reka en plats o det bygger på att om man fotar ett brudpar så väljer man oftast tex 4-5 fotoplatser o dom får inte ligga för långt bort måste vara kort gångavstånd dels för att inte ta bort massa tid från ens 2 timmar session samt är det varmt så är det inte smart att springa runt o göra brudparet svettiga innan vigseln. Jag brukar alltid be brudparet att ha med ombytesskor att svitcha med så dom (riktiga)inte blir skitiga mellan platserna.
Vadå portätt ? det var en location fotografering av ett brudpar utomhus i 2 eller 3 timmar. En portätt fotografering brukar vara en timme hos andra fotografer.
Din uträkning cyklar fotograferingen var 2 timmar o 5000 täcker utan problem 20 bilder samt resekostnad,möte etc o dessutom brukar man börja med räkna ut är det långt att åka så brukar man ha ett tillägg på resekostnad sedan mötet det är oftast ett möte han har för att sälja in sig försöka få uppdraget alla uppdrag får man inte det är så det är räknas mer som allmän arbetstid,marknadsföring.
Just det kontraktet passade uppenbarligen inte TS kunder det är så luddet skrivit att vi är uppe i mängder med sidor där dom flesta här tycker att det är felaktigt påminner mer om ett hm dåligt upplägg men som sagt var inom bröllop o dagens it samhälle så kommer det inte funka o eftersom TS är uppenbart ensam om sin affärsstrategi bland sina kollegor så säger det mer om hans upplägg inte är 100% friskt.
Så kunden förstod inte TS kontrakt o kan han inte ens skriva ett ordentligt som vi på denna sida förstår efter ältande på massa sidor så har det mycket övrigt att önska. Hade det varit ordentligt tydligt skrivit så är jag övertygad om att denna kund aldrig bokat TS.
Med TS priser om man väljer ett 20 tal bilder får man en välrenommerad bröllopsfotograf som har referenser med bilder på brudpar på hemsida,bloggar,fejjan o ett kontrakt som läsbart o inget humbug o med tanke på inga bilder på brudpar hos TS så verkar hans affärsstrategi inte funka något vidare.
Sedan verkar TS verka typ desperat rädd att efterbehandla bilder tydligen tar det massa tid gör man rätt från början med exponering alltså kan fotografera så slipper man skit in skit ut o att ställa 20 bilder tar inte speciellt lång tid om man kan sitt jobb. Det man måste lära sig när man kör företag är att använda dom hjälpmedel som finns att inse att man inte kan lägga ner hur mycket tid på ett jobb som helst utan allt måste baserar på hur mycket kunden är villig att betala o hur marknaden för övrigt ser ut.
Hade TS fått en jurist till kund i detta case då hade han fått stora problem hans kontrakt håller inte dom hade säkerligen kunnat driva in skadestånd oxå
så illa är det skrivet.