snap01
Aktiv medlem
Jag ställde frågan här "Hur många oredigerade bilder får man för 5000kr enligt detta avtal".
Svaret var efter aningens tvekan, "jag vet inte".
Var ingen fråga till dig ställde den till Stefan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag ställde frågan här "Hur många oredigerade bilder får man för 5000kr enligt detta avtal".
Svaret var efter aningens tvekan, "jag vet inte".
Var ingen fråga till dig ställde den till Stefan
...
Jag kan förstå att man som fotograf inte vill lämna ut negativ hur som helst om man har fotat tex presidenten eller kungen, det kan utnyttjas på ett otillbörligt sätt. Men om det gäller Berit & Anders, vem bryr sig, det finns förmodligen inget allmänintresse av bilderna?
Jag tror jag läste i en artikel om juridik här på fotosidan häromveckan att när det gäller beställningsjobb så får inte fotografen använda bilderna ens för sin egen marknadsföring. Men självklart har han upphovsrätten till verken, och vill i många fall skydda sina verk så att de inte förvanskas och publiceras i fel sammanhang.
Petter...
Jag tycker man kan vända på det och fråga varför uppdragsgivaren inte skulle förvänta sig att få de bilder som skapas under det uppdrag han betalar för.
Jag tycker man kan vända på det och fråga varför uppdragsgivaren inte skulle förvänta sig att få de bilder som skapas under det uppdrag han betalar för.
...
Haken är väl att inga bilder är "skapade" bara för att sensorn är exponerad och en rå fil lagrad på minneskortet.
Under förutsättning att kalendern är fylld med uppdrag fyrtio timmar i veckan.
Antar jag att du då räknat med. Vilket är en orimlighet för en enmansföretagare som också ska marknadsföra och administrera sin verksamhet.
Petter...
Jodå, om man trycker på playback-knappen efter att man har exponerat dyker det upp någonting på skärmen som man, oavsett hur man vrider och vänder på det, måste erkänna är en bild.
Självklart! Men jag tycker det ska tillkomma extra betalt för att få den förmånen att få negativen.
Varför inte, det låter rimligt.
Tycker många fotografer här värderar porträttfotografers slutprodukt väldigt lågt. Är slutprodukten för några alltså direkt ur kameranbild? Särskilt för Bröllopsporträtt? För TS del 5000kr.
Hade 6000 kr varit rimligt för två bilder? Jag tycker det. Det är trots allt porträtt, inte mingelbilder. Det är naturligtvis tråkigt om kunderna missuppfattar avtalet men jag tycker att det är rätt så tytligt. Om TS dessutom haft nöjda kunder tidigare kan det inte heller vara allt för orimligt.