Annons

Kunden kräver alla bilder som tagits under uppdraget

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här har, som så många andra inlägg i tråden, egentligen inget med TS faktiska fråga att göra. Mer en reaktion på en del andra reaktioner på upplägget.

Jag förstår inte. Vad är det folk tycker är så dyrt med att man inte får några bilder för de 5000:- som nämnts?

Det är alltså porträttfoto på en av brudparet bestämd plats. 2 timmar fotosession + 1 timme konsulterande. Till det tillkommer, som TS skrivit, "ett par timmar rekande" - så 2 timmar. Då är vi uppe i 5 timmar totalt. Utöver det bör vi räkna med last- och restid. 1 + 1 timme tur + retur kanske?

7 timmar., det ger c:a 714:- per timme. Inkl moms. C:a 571 exkl. moms.

Någon tycker att det då ska ingå 20-40 bilder på det? Hur lång tid tar det att fixa till varje bild? 10 min? Kortare, längre? Jag är bara en glad (eller grinig, pick one) amatör, så jag vet inte hur lång tid det tar för nån riktigt erfaren.

Vi säger 5 min per bild, för räkneexemplets skull. 5*20 = 100min = 1h40min. Då landar vi på c:a 462:- per timme exkl. moms. Klarar man sig som egenföretagare på det?

Korrigera mig gärna om jag är helt ute och cyklar.

Så jag tror att om det ingick säg 20 bilder lätt redigerade enkelt med en bra plugin du ställer en bild får samma redigering på samtliga justerar bara om någon bild inte se bra ut

Jag jobbar inte riktigt på samma sätt som du gör med ett "bra plugin" som jag lägger över alla mina bilder. Mina kunder förväntar sig (utom i just detta fall) unika bilder som behandlats individuellt i photoshop. Det låter som att du är van vid att leverera ett stort antal bilder som du kört genom ett plugin, vilket är helt ok för många. Inte den sortens bilder kunderna som vanligtvis anställer mig är ute efter bara. Det är nog därför vi inte förstår varandra misstänker jag.

Senast ändrad:
Jag jobbar inte riktigt på samma sätt som du gör med ett "bra plugin" som jag lägger över alla mina bilder. Mina kunder förväntar sig (utom i just detta fall) unika bilder som behandlats individuellt i photoshop. Det låter som att du är van vid att leverera ett stort antal bilder som du kört genom ett plugin, vilket är helt ok för många. Inte den sortens uppdrag jag är ute efter bara. Det är nog därför vi inte förstår varandra.

finns många som använder en grundinställningar bland annat Jonas Peterson

https://www.reddit.com/r/photograph...o_achieve_stellar_results_using_vsco_like_in/

Jag själv brukar göra en grundinställning sedan så går jag in o ställer varje bild som behövs. Jag lämnar så många bilder kunden beställer från början oftast 20-100 bilder men jag skulle aldrig ta betalt 5000 kr för att inte lämna några bilder alls.
Tror du verkligen att du tjänar mer på att ditt upplägg än att tex ta 5000 kr o lämna tex 20 bilder? du tror inte du skulle slippa skriva o fråga om råd på FS då?

Jag hade också en period där jag skulle ställa allt själv undvek alla smarta hjälpmedel som finns i rawkonv du kan tex ställa en bild där sedan läggs det på alla andra o är dom liknande så har du gjort en grundinställning som räcker långt men för att spara tid så är det inte fel att prova o lära sig snabbare o smartare sätt. Men du tycker kanske att Jonas Peterson bilder inte håller bra redigeringsklass? Han är rankad som en av 10 bästa wedding photographer i världen.
Oftast brukar det vara en hint om man får ett ifrågasättande om ens strategi att den kanske inte är klockren
och jag är övertygad om att det finns bättre sätt en det du valt. Vet du någon annan bröllopsfotograf som har en liknande strategi som du valt? länka gärna då

Inte fel att ta betalt men grunden är att kunden får några bilder för sina pengar det är därför man går till en fotograf.
Din hemsida funkar inte?

Jag frågade aldrig om råd för hur jag skulle tjäna mer pengar även om du verkar vilja dela med dig.

nej men tydligen ditt problem är att kunden inte förstår ditt upplägg som många andra inte heller riktigt förstår. Jag försöker bara ge dig råd hur jag ser på det men om du tror att det är din väg till framgång så kör på det.

Men det finns en grundregel inom företagande det är att ha ett bra avtal som är klart o tydligt o det är inte ditt o frågan är varför? är det med flit du hoppas att kunden inte ska se att det inte ingår en enda bild för deras 5000 kr o du hoppas på jackpott med en som vill köpa 100 bilder för det billiga priset för 55000 kr för en hm porträtt session?
eller att du inte helt enkelt lyckats få det tillräckligt tydligt. Jag tror att med tanke på hur du skrivit det så skulle kunden vinna på att gå vidare med det är rätt övertygad om det har sett betydligt bättre avtal falla men som sagt var vi kommer inte längre så lycka till.

Lusläste det citerade mailet ordentlig. Det finns faktiskt inga frågetecken. Det står klart och tydligt att man i efterhand betalar för de bilder man vill ha och slutsumman varierar beroende på antalet bilder.
Kanske skulle man specat bättre eller eller ha paket. Typ 20 bilder 15000kr
30 bilder 19000kr
40 bilder 23000kr
(Fler bilder mer rabatt)

Lusläste det citerade mailet ordentlig. Det finns faktiskt inga frågetecken. Det står klart och tydligt att man i efterhand betalar för de bilder man vill ha och slutsumman varierar beroende på antalet bilder.
Kanske skulle man specat bättre eller eller ha paket. Typ 20 bilder 15000kr
30 bilder 19000kr
40 bilder 23000kr
(Fler bilder mer rabatt)

Läs inlägg #15.

Jag tolkar inte det så. Finns inget mellan raderna att man får några bilder överhuvudtaget. Jag läser att man betalar 5000kr för att bli fotad och sedan får välja bilder man betalar för. Dessa är bildbehandlade och kommer levereras i Digital form.
Googlar man snabbt så hittar man att man oftast specat att man får x antal bilder och vill man ha fler kostar det x antal kr/bild.

Att man får gratis antal bilder är ett antagande från kunden vilket är farligt att bara anta utan att veta.
Samma sak som inte bli upplyst vad kunden får och inte får göra. Inte allt för sällan antar kunden att de har rätt till det mesta eftersom de betalat för bilderna.
Sånt står oftast inte i ett avtal utan man antar att kunden vet detta redan (Yeah right.... Så detta upplyses muntligt)

Annan klassiskt är att fotografen erbjuder kampanjpris: dvs gratis fotografering, bilder/förstoringar efterbeställs. Här ser ni att upplägget är detsamma fast kampanjen är att man slipper betala själva fotograferingen.

Håller med Stefan. Läser man det noggrant så finns det inga frågetecken. Läser man det snabbt/slarvigt så kan jag dock hålla med om att det kan missförstås.

Jag tolkar inte det så. Finns inget mellan raderna att man får några bilder överhuvudtaget. ...

Problemet är att texten, om man inte läser den med snälla glasögon på, faktisk inte nämner de oredigerade bilderna. Står inte specifikt att de vara med eller inte och då finns det en påtaglig risk att ARN lutar sig mot branschstandard som faktisk är att man får ett 20-tal (här oredigerade) bilder för ungefär den summan.

Texten nämner redigerade bilder som ett tillägg.

Varför måste man välja standard avtalsform? Lika med att alltid välja samma standardpris som används i branschen?
Jag har ofta använt en mer annorlunda form av avtal. För att ta ett exempel på heldagsuppdrag bröllop så är min tid gratis och de betalar enbart för leverans av färdiga bilder. Dvs skulle de inte vilja ha några bilder så betalar de heller inget.

Det som är felet hos TS är säkerligen att man behövt en bättre kommunikation mellan varandra samt ev ett förtydligande i avtalet. Ser inget fel på upplägget eller priset. Halvdagsuppdrag kostar väl ca 15-20.000 kr hos de bröllopsfotografer jag själv skulle ha velat anlita till mitt bröllop då jag reckade för flera år sedan.

Säger inte att man måste välja standard, jag ser heller egentligen inget fel på TS deal men många här tycks tro att ARN inte skulle hålla med. Men väljer man inte standard får man precis som du säger vara tydlig så alla parter är på samma sida. Oavsett vad man väljer för avtal är det nog ingen bra ide att lämna ut alla bilder. TS behöver kunna ha kontroll över kvaliteten på det som lämnas ut.

Egentligen är väl avtalet ganska schysst. TS tar betalt för sin tid och kunden betalar bara för de bilder han vill ha. I en modell där ett visst antal bilder ingått hade TS förmodligen varit tvungen att höja priset.

Om det nu är så att du menar (dock väldigt otydligt och ologiskt för kunden) att du tar 5000:- bara för att fotografera utan att nån bild ingår. Så skulle jag om jag var du, nu är det lyckligtvis inte så... Lägga min kamera på hyllan och tänka över min girighet/idioti. Sen ta fram kameran igen när samvetet är intakt.

Fotograferade nyligen ett bröllopspar där det verkar som att ett missförstånd uppstått kring leveransen av bilderna. Eftersom jag inte har speciellt mycket erfarenhet av tvister av det här slaget tänkte jag höra mig för vad som gäller.

I vår mejlkontakt skrev jag följande:

"1 timmes konsultation innan fotograferingen där vi träffas och ni får presentera era ideér, vad ni vill ha för stil och känsla i bilderna samt om ni har en önskvärd plats för fotograferingen.
2 timmars fotosession enligt överenskommelse.

5000 kronor inkl. moms.

Därefter väljer ni de antal bilder som ni vill ha retuscherade och digitalt levererade.
Pris 500 kr inkl. moms/bild. Beroende på hur många bilder ni vill ha i slutändan varierar alltså priset."

Nu i efterhand kräver kunden att få ALLA bilder som tagits under de två timmarna vi fotograferade, trots vårt tidigare avtal. De påstår att de trodde att de skulle få alla bilderna men sedan betala extra för de redigerade bilderna. Vad har jag för skyldigheter till kunden i detta fall? Har jag varit för otydlig?

ett kontrakt är ett avtal som är under skrivet av både parter har du det? eller är ditt mail ditt kontrakt?
det står (därefter väljer ni de antal bilder ni vill ha RETUSCHERADE OCH DIGITALT LEVERERADE. Antag då att kunden inte vill ha dom retuscherade utan bara levererade det står ingenstans vad som gäller för dom bilderna. Jag förstår att kunden inte köper ditt avtal som antagligen består av ett mail som du kallar avtal.

ett tips ska du jobba med bröllop upprätta ett avtal där det framgår tydligt att det är ett avtal/kontrakt och vad som gäller,vad som ingår,vad som gäller vid sjukdom,vid avbokning osv det underlättar för alla. Eller är vitsen att det ska vara luddigt ? så du kan få kunder att betala dyra pengar för ett fåtal bilder där priset är dyrare än dom mest etablerade kända bröllopsfotograferna?

ett kontrakt är ett avtal som är under skrivet av både parter har du det? eller är ditt mail ditt kontrakt?
det står (därefter väljer ni de antal bilder ni vill ha RETUSCHERADE OCH DIGITALT LEVERERADE. Antag då att kunden inte vill ha dom retuscherade utan bara levererade det står ingenstans vad som gäller för dom bilderna. Jag förstår att kunden inte köper ditt avtal som antagligen består av ett mail som du kallar avtal.

ett tips ska du jobba med bröllop upprätta ett avtal där det framgår tydligt att det är ett avtal/kontrakt och vad som gäller,vad som ingår,vad som gäller vid sjukdom,vid avbokning osv det underlättar för alla. Eller är vitsen att det ska vara luddigt ? så du kan få kunder att betala dyra pengar för ett fåtal bilder där priset är dyrare än dom mest etablerade kända bröllopsfotograferna?

Ett mail duger bra som avtal, det är mycket bättre än muntlig överenskommelse eller paragrafer på ens websida som man inte vet om kunden läst. De flesta kund-leverantörsöverenskommelser sker i mail, det ska nog duga här också.

Tror vi alla räknar med att nästa version av avtalet kommer vara tydligare med avseende på de bilder som inte retuscherats. :) Min omformulering ovan kanske räcker?

Ett mail duger bra som avtal, det är mycket bättre än muntlig överenskommelse eller paragrafer på ens websida som man inte vet om kunden läst. De flesta kund-leverantörsöverenskommelser sker i mail, det ska nog duga här också.

Tror vi alla räknar med att nästa version av avtalet kommer vara tydligare med avseende på de bilder som inte retuscherats. :) Min omformulering ovan kanske räcker?

Det gör ni rätt i att räkna med!

Avtalet är inte klart och kan tolkas åt båda hållen, uppenbarligen har kunden antagit att de oredigerade bilderna ingick i grundavgiften och att för de bilder som kunden sedan ville ha redigerade tillkom 500 kr per bild.

Affärsetiskt tycker jag att kunden bör ha tolkningsföreträde framför den som utformat avtalet om avtalet går att tolka som kunden gjort och avvikelsen mot branschstandard inte är för stor eller det medför orimliga konsekvenser.

Avtalet är inte klart och kan tolkas åt båda hållen, uppenbarligen har kunden antagit att de oredigerade bilderna ingick i grundavgiften och att för de bilder som kunden sedan ville ha redigerade tillkom 500 kr per bild.

Affärsetiskt tycker jag att kunden bör ha tolkningsföreträde framför den som utformat avtalet om avtalet går att tolka som kunden gjort och avvikelsen mot branschstandard inte är för stor eller det medför orimliga konsekvenser. Det är också ungefär vad som gäller juridiskt.

Tack för ditt svar Anders. Tycker att din tolkning låter rimlig.

... Antag då att kunden inte vill ha dom retuscherade utan bara levererade det står ingenstans vad som gäller för dom bilderna....

Kunden har helt klart läst slarvigt. Sannolikt med en egen idé om att alla bilder ingår, så varför fråga.
Men det står ju heller inget om hur dessa förmodade alla bilder ska levereras. Raw-format? Jpg? Cd? Usb-minne? Nedladdning? Utskrift? Ramat?
Ingenstans står något om en leverans förrän i stycket om retusch och digital leverans.
Så vad är det kunden förväntar sig när han säger att han vill ha alla bilderna?
Vill han dessutom att fotografen ska radera dem från sin hårddisk?
Kunden borde ha frågat för att få klarhet.

Men jag håller med om att en rimlig kompromiss bör göras denna gång, och avtalet göras tydligare för framtiden.

Petter...

Kunden har helt klart läst slarvigt. Sannolikt med en egen idé om att alla bilder ingår, så varför fråga.
Men det står ju heller inget om hur dessa förmodade alla bilder ska levereras. Raw-format? Jpg? Cd? Usb-minne? Nedladdning? Utskrift? Ramat?
Ingenstans står något om en leverans förrän i stycket om retusch och digital leverans.
Så vad är det kunden förväntar sig när han säger att han vill ha alla bilderna?
Vill han dessutom att fotografen ska radera dem från sin hårddisk?
Kunden borde ha frågat för att få klarhet.

Men jag håller med om att en rimlig kompromiss bör göras denna gång, och avtalet göras tydligare för framtiden.

Petter...

Det står att de retuscherade bilderna ska levereras digitalt, dvs inte som utskrifter.

De obehandlade...ja...det står ju som sagt inget om dessa.

Kunden kanske hittade hålet i avtalet och utnyttjar det, vem vet? TS kanske kan svara om det finns någon mer mailväxling och inte minst, någon muntlig överenskommelse som faktiskt också gäller som giltigt avtal.

Det står att de retuscherade bilderna ska levereras digitalt, dvs inte som utskrifter.

De obehandlade...ja...det står ju som sagt inget om dessa.

Kunden kanske hittade hålet i avtalet och utnyttjar det, vem vet? TS kanske kan svara om det finns någon mer mailväxling och inte minst, någon muntlig överenskommelse som faktiskt också gäller som giltigt avtal.

Tyvärr behandlade ingen av vår övriga kontakt leveransen av bilderna i någon relevant bemärkelse. I så fall tror och hoppas jag att vi undvikit missförståndet redan från början. Som sagt, i framtiden kommer jag att formulera mig tydligare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar