Du hänvisade tidigare till SFF och då du är insatt i deras prismodell så antar jag att du också känner till
SFF standardavtal för beställd porträttfotografering där det står bl.a. så här:
"I fotograferingsuppdraget ingår leverans av överenskomna fotografier och tilläggs- beställningar enligt bilagd förteckning."
Detta får då anses som brukligt i branschen, dvs att man tydligt anger hur många bilder som ingår i leveransen.
Vidare anges i
SFF allmänna villkor att:
"Vid bokning ska uppdragsgivaren ange uppdragets omfattning, ändamålet med fotograferingen, sättet för och omfattningen av bildernas användning, tekniska krav och övriga anvisningar av vikt för uppdraget."
Så här står det i
konsumenttjänstlagen:
"11 § Tjänsten skall slutligen anses felaktig, om näringsidkaren i annat fall än som avses i 6 § första stycket före avtalets ingående har underlåtit att upplysa konsumenten om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som näringsidkaren kände till eller borde ha känt till och som han insåg eller borde ha insett vara av betydelse för konsumenten. En förutsättning för att tjänsten skall anses felaktig är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på avtalet."
När det gäller tillhandahållande av produkt/tjänst till privatpersoner är konsumentskyddet starkt och som jag bedömer baserat på ovanstående kan tjänsten anses felaktig då den inte motsvarar vad som kunde förväntas (dvs leverans av bilder).
Visst skulle du kunna hävda att du utformat avtalet där det tydligt (i dina ögon) framgår att bilder endast levereras i digital form efter att de fått retusch och att kunden därmed skulle förstått att inga bilder ingick i tjänsteavtalet.
Jag skulle tro att du vid ett ärende hos ARN eller domstol skulle förlora, då du inte tydligt angivet att det inte ingår några bilder i din tjänsteleverans, vilket avviker från branschens standardavtal där det klart framgår att detta i så fall skall anges.
Det var mina 5 öre gällande hur jag skulle tolka det rättsliga läget. Fler får gärna komma med synpunkter och råd till TS. Speciellt om jag gjort någon direkt felaktig slutsats.