Annons

Kund Inte Nöjd

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet med att göra denna kunden nöjd e ju att dom med störsa sannorlikhet aldrig kommer att komma tillbaka, antaget efter som dom INTE alls är intresserade av omfotogarfering.
Varför vill dom inte ge dig en chans till?
Är det så att dom skall gå till en annan fotograf? annars är det som någon annan säger troligt att dom kopierat bilderna och sen vill testa om det går att "lura" dig på 750:-

Re: Re: Re: Kund Inte Nöjd

Erik Schalin skrev:
Visa absolut inte kundens bilder på nätet

Behöver inte vara just den kundens bilder, jag var mest nyfiken på hur Cornelia plåtar kids i allmänhet...

Edit: Kollade just Cornelias bilder här på fotosidan, gör det ni med! Finns alla skäl att tro att hennes kunder borde bli mer än nöjda.

Re: Re: Re: Re: Kund Inte Nöjd

HDFS) (KGS skrev:
Behöver inte vara just den kundens bilder, jag var mest nyfiken på hur Cornelia plåtar kids i allmänhet...

Edit: Kollade just Cornelias bilder här på fotosidan, gör det ni med! Finns alla skäl att tro att hennes kunder borde bli mer än nöjda.

Jag har också varit runt och tittat på Cornelias bilder. Det är bara att hålla med KG. Är dom barnbilderna inte anurlunda än Cornelias övriga bilder, så har jag svårt att se problemet.

Så för 750:- har kunden fått ett garanterat Canon jobb utfört. Stå på Dig Cornelia.

Lycka till
\\Sten

Jag skulle göra som så att jag skulle ge kunden tillbaka pengarna.

En arg "kund" som pratar skit om dig, oavsett om det är befogat eller inte, är inte bra för affärerna. Det är riktigt illa till och med.

Då får man ibland svälja hårt och räkna till tio och be om ursäkt till kunden att denne inte blev nöjd och gå vidare med livet.

Sen skulle jag se detta som en läropeng och se till att inte hamna i den här situationen igen. Dvs inte ge kunden något som går att använda innan den har godkänt arbetet.

Vad lagen säger har inte så mycket med verkligheten att göra om man vill fortsätta att göra bra med affärer. Det gäller att vara lite smidig och inse att ibland råkar man ut för sånt här.

Re: TACK TILL ALLA

arkadia skrev:
Tack till alla!! Jag kommer att vara väldigt trevlig och idag med kunden. ´Återkommer med chapter 2 efter jag har pratad med dem. spännande att få se om jag få till det rätt nu!

Trevlig att få stöd från er, känns nu bättre i magen. Gud vad jag inte gillar när någon är missnöjd om bilderna. Vi fotografer lever just för att få en människa glad och inte tvärtom.

Puss till alla

Ciao

Cornelia

Tyvärr har många kunder en egenskap där de vill utnyttja "leverantören" så mycket som möjligt.

För länge sen var jag på väg att köpa en fotostudio. Då berättade innehavaren om en sak som hände honom.

Han hade två olika "fotoserier". Antigen en 6-bildersserie eller 12-bildersserie. (det kan ha varit andra antal men poängen var att en var med färre bilder och naturligtvis billigare).

En dag kom en tant och skulle hämta sin 12-serie. "Men, jag hade bara beställt en 6-serie" sa tanten när hon skulle betala. Han tänkte lite trots att han var ganska säker på att han antecknat en 12-serie.

Nåja, hon skulle få 6 bilder.

"Ska du slänga de andra" frågar kunden då.

Eftersom han ändå inte hade nytta av dessa så fick hon de på köpet. Han tänkte vara lite snäll.

Bara två veckor senare, kommer en ny kund. Beställt 12 bilder. Vid leveranstillfället så påstår kunden att hon beställt bara 6.

Mysko tänker han.

När kunden frågar vad han tänkte göra med resterande bilder, tar han en och river den mitt itu.

"Kasta så klart".

"Nej nej nej.. jag köper de också" - säger kunden och betalar för resterande bilderna också.

Han hade aldrig råkat ut för det tidigare och nu hände det två gånger på väldigt kort tid. Uppenbarligen spred sig ryktet att man kunde få 12 bilder för priset av 6. Ganska dåligt att människor försöker lura folk som egentligen försöker vara snälla.

Så, ja, jag tror nog att de bilderna är kopierade till disken på datorn. De tyckte nog att utskrifterna från "lågupplösta" bilderna var bättre affär för 0 kr än 750 kr för något bättre kvalite. Varför skulle de annars inte gå med på en omfotografering?

/Z

Kan bara bekräfta till en viss del. Vi framkallar ju en del bilder åt folk och ibland så är de inte riktigt nöjda med kopieringen. Vi brukar då göra om bilderna naturligtvis och så när det är dags att hämta de nya bilder så kommer nästan alltid frågan om man inte kan få de andra bilderna eftersom de "ändå" ska kastas.

Jag brukar svara att antingen är man nöjd med resultatet och så betalar man för det eller så är man missnöjd och då slängs det. Det finns inget "det är bra om det är gratis".

Hos oss är det väl mest studenter som brukar dra den valsen.

Mvh
Maverick

Jag är inte proffsfotograf, men jag tycker att du har gjort ditt när du erbjöd en ny fotografering. Det luktar "bedrägeri" lång väg, med kopierade bilder som framkallas i egen regi.

Man ska eftersträva nöjda kunder, men samtidigt ska man inte låta någon få utnyttja ens tjänster gratis.

Stå på dig, och fråga gärna kunden vad det var som gick så ofantligt fel att han inte är intresserad av en omfotografering.

Jag skulle nog vilja slå ett slag för båda sidorna i den här frågan.
Om kunden kikar på bilderna hemma och retar sig på dem så kan kunden bygga upp en rätt stor upprördhet innan han vågar gå tillbaka.
Då kan den initiala känslan vara att "pengarna tillbaka och du får aldrig fota mitt barn igen", men detta kan man ofta ta udden ur om man är vänlig och försöker ta reda på orsaken till problemet. Får bara kunden ventilera sin ilska och får förståelse så kan man ibland vända det till att kunden känner sig delaktig i skapandet och då kan det bli bra.

Men "lagen" (omtolkad av konsumentverket) citerar jag här efter diverse klipp och omformuleringar som jag tror ska passa:
(http://www.konsumentverket.se/Mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=892&lngArticleId=2580)

Vilka krav kan kunden ställa?
Hantverkaren ska

utföra tjänsten fackmässigt, det vill säga utföra arbetet på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman,

ta tillvara kundens intressen och ge kunden lämpliga råd samt samråda med kunden så att det inte uppstår missförstånd,

tillhandahålla det material som behövs för arbetet, om ni inte har avtalat något annat,

informera kunden om det under arbetet framkommer behov av tilläggsarbete.

Vad anses som fel?
Tjänsten är felaktig om

resultatet avviker från vad kunden har rätt att kräva av utförande och material, det vill säga om tjänsten inte är fackmässigt utförd,

tjänsten inte stämmer överens med vad ni har avtalat,

resultatet inte stämmer överens med reklamuppgifter som har lämnats av hantverkaren själv,

Är tjänsten felaktig kan kunden

hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav,
kräva att felet rättas till utan kostnad för kunden, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för hantverkaren,

göra avdrag på priset. Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för kunden att få felet tillrättat,

häva avtalet om syftet med tjänsten är misslyckat och hantverkaren borde ha insett detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar