Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kund Inte Nöjd

Produkter
(logga in för att koppla)

arkadia

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fotat en liten babis på 5 månader. Bilderna är lite häftiga inte dem traditionella bilder, lite snet och lite kapat. Kunden har betald 750.-- kr. för en CD-skiva med lågupplösta bilder.
Idag kommer kunden tillbaka missnöjd och vill ha pengarna tillbaka.Jag bjöd dem att göra om fotograferingen, men det vill dem inte. Jag tycker att jag har gjort mitt arbete och bilderna ser fräsch och bra ut.
Självklart kan det förekomma att man inte gillar bilderna på en viss fotograf, men jag har ju jobbat ca. 2 timmar för detta.
Någon som har tipps hur jag ska lösa detta problem? Tack för hjälp!

Har ni inte avtalat någon pengarna tillbaka-garanti så tycker jag inte att du ska ge dem ett rött öre tillbaka..

For all you know så kan de ju ha kopierat över bilderna till hårddisken och får då behålla bilderna utan att betala för dem.

Mvh. Adrian

Naturligtvis kan man inte begära pengarna tillbaka om det itne är något direkt fel med produkten.
Envisas dom så betala tillbaka 5kr för CD-skivan eftersom resten av kostnaden är din tid och den går av praktiska skäl inte att returnera.

Om inte resultatet är direkt amatörmässigt eller undermåligt tycker jag också du ska stå på dig. Man drabbas tyvärr ibland av missbelåtna kunder i alla branscher.

Det normala är att man tar om bilderna.

I värsta fall kan du ge rabatt, men helt gratis är ju också fel. 750 kronor är ju dessutom billigt jämfört med en porträttateljé.

TACK men vad säger laget?

Tack alla, jag tycker precis som er. Men är det någon som vet vad låget säger?

Bilderna är inte amatörmässig, jag driver ett fotostudio. Jag vill ändå att kunden ska gå ut härifrån och vara nöjd.
Ska kanske erbjuda rabatt på papperskopio istället.

Re: TACK men vad säger laget?

arkadia skrev:
Tack alla, jag tycker precis som er. Men är det någon som vet vad låget säger?

Bilderna är inte amatörmässig, jag driver ett fotostudio. Jag vill ändå att kunden ska gå ut härifrån och vara nöjd.
Ska kanske erbjuda rabatt på papperskopio istället.

Laget??

Du menar kanske lagen?
Har du gjort vad dom har beställt och levererat detta så finns det inget att anmärka på.

Om det är konstnärligheten dom inte gillar så borde dom ha kollat upp det innan dom beställde bilder.

Jag tror att lagen (om konsumenttjänstlagen är tillämplig) säger att jobbet ska vara "fackmässigt" gjort. Vad det betyder får en domstol i sista hand avgöra.

Det kanske kan finnas en poäng i att vara tillmötesgående även om du inte måste enligt lag. Många uppskattar generösa företag(are) och återkommer gärna till dem. Är förstås en bedömningsfråga i varje fall om man ska sätta hårt emot hårt eller inte.

MVH

Johnnie

Edit: Oj, såg nu att du erbjudit dig att ta om bilderna. Tycker i så fall att du har gjort ditt i det här fallet. Generösare än så ska man nog inte behöva vara.

Senast ändrad:
Be kunden tala om vad det är den inte är nöjd med, om han inte redan gjort det. För det är ju viktigt om ni ska komma fram till en lösning som ni båda tycker är godtagbar. Sen så tycker jag att erbjudandet om att ta om bilderna borde vara tillräckligt oavsett om det är den tekniska kvaliteten eller sättet att ta bilderna som inte uppfyllt förväntningarna. Med det borde du också uppfyllt vad som krävs i lag.

Det är visserligen bra att veta vad konsumentköplagen säger. Men ska man behöva ta till den så har man misslyckats kommunicera med kunder. Det kan givetvis hända men man bör göra vad man kan för att komma överrens så att båda blir nöjda.

Är du inte nöjd med din frisyr brukar frisören klippa om. Sen går du iofs inte dit mer. Men du får inte tillbaka pengarna.

hon har bett om en tjänst och fått en. Du har varit generös och erbjudit en omfotografering. Du har gjort ditt och ska självklart ha betalt efter det jobbet.

En målare betalar ju knappast för en färg som kunden först velat ha men sedan blivit missnöjd med.

Jag skulle föreslå en omfotografering utifrån de synpunkter kunden har på produkten/bilderna. Då har du gjort vad du kan för att åtgärda de brister som finns i varan/tjänsten. Om kunden inte accepterar detta är min syn på det hela att kunden inte upplever leveransen som felaktig.

Jämför scenariot med att du har upptäckt att skorna du har köpt saknar skosnören när du kommer hem, fast det var skosnören i skorna du provade. Du kontaktar affären som erbjuder sig att komplettera skorna med snören och normalt sett accepterar kunden detta. Det är först efter det att butiken inte vill hjälpa till eller flera gånger levererar fel skosnören som jag som kund vill häva hela köpet.

Så jag tycker du kan stå på dig om att du gärna gör om fotograferingen av barnet och ödmjukt säger att du måste ha missuppfattat kundens önskemål och beklagar att bilderna inte var till belåtenhet.

arkadia skrev:
Bilderna är lite häftiga inte dem traditionella bilder, lite snet och lite kapat.

Vore kul att se nåt exempel. Om du inte plötsligt bytt stil o överraskat kunden med nåt nytt o oväntat grepp så har du gjort ditt jobb.

Om kunden kan förklara varför han/hon inte är nöjd o du dessutom erbjuder dej att göra om jobbet så kan du inte gärna göra mer. Och vem vet hur många kopior dina bilder finns i redan?

I framtiden kan du visa din portfolio innan du genomför plåtningen. Då vet kunden hur din "stil" är o kan välja, dej eller barnfotografen med fårfällen på ICA. Din approach låter mer spännande ;-)

TACK TILL ALLA

Tack till alla!! Jag kommer att vara väldigt trevlig och idag med kunden. ´Återkommer med chapter 2 efter jag har pratad med dem. spännande att få se om jag få till det rätt nu!

Trevlig att få stöd från er, känns nu bättre i magen. Gud vad jag inte gillar när någon är missnöjd om bilderna. Vi fotografer lever just för att få en människa glad och inte tvärtom.

Puss till alla

Ciao

Cornelia

Kan det vara så att kunden insett att bilderna är lågupplösta och att kunden därför inte kan skicka in bilderna för förstoring själv till nätlabben?

Inte helt otänkbart i dessa tider. Det är otroligt vanligt att folk göra egna kopior från olika bilder som uppenbart är tagna utav en studiofotograf.

Mvh
Maverick

Re: Re: Kund Inte Nöjd

HDFS) (KGS skrev:
Vore kul att se nåt exempel.
Ett sidoråd:
Nej för helvete Cornelia.
Visa absolut inte kundens bilder på nätet utan att kunden verkligen har skrivit på ett papper, OCH FÖRSTÅTT, att detta är tillåtet för dig att göra.

Och framförallt inte denna kund som redan har en negativ syn.

Hoppas att du hittar en lösning med kunden, för kunden är väl den bästa reklam man kan få.

Fotade en 1-åring en gång, mamman tyckte inte bilderna var skarpa, kunde inte hålla med men jag erbjöd ny fotografering.

Vid omfotograferingen så har barnet helt andra kläder!
Bilderna var lika skarpa som första omgången.

Uppenbarligen drog hon en vals för att få nya bilder då hon inte gillade sitt första klädval.

Jag känner mig lite blåst men kunden var nöjd!

Man bör göra upp med kunden innan och bara lämna garanti för tekniskt dåliga bilder... Fotar man digitalt kan man visa bilderna under fotograferingen och på så sätt få kunden att godkänna bilderna. Tyvärr finns det folk som "reklamerar" tjänster för sin egen vinnings skull...

Nöjd kund

Jag jobbar inte med foto men min erfarenhet är att en nöjd kund är viktigare än det mesta andra. Han kommer oftast tillbaka och rekommenderar andra.

En missnöjd kund som man lyckas omvända är också mer nöjd än en normalnöjd kund. Därför skall man ta kunder som vågar komma och klaga på yttersta allvar.

Mina 10-öre

Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar