ANNONS
Annons

Kulturell skillnad Canonister/Nikonister?

Produkter
(logga in för att koppla)
mipert skrev:
Nej, det är en Canonfotograf.
Att ha en Nikon i handen gör en inte automatiskt till Nikonfotograf...

Jag kan garantera att han var 110% Nikonfotograf. Det enda han saknade var ett stort vitt objektiv :). Han sneglade avundsjukt på min kompis EF 70-200 4L USM. Men mest babblade han om att han är en av 5 "Nikon Professional" fotografer i Sverige och berömde Nikon och bannade Canon hela tiden.

gors skrev:
...När jag började var Nikon snudd på allenarådande, i alla fall i mina kretsar. Det skulle vara FM, FM2, FE, FE2, F2 eller F3. Jag tror aldrig att jag ens övervägde Canon...
Jag övervägde allvarligt en Contax RTS men det blev en FE med MD-12.
Canon var aldrig ett alternativ, jag minns inte varför?

Djupt inne är jag ändå en Contaxfotograf...

timlu skrev:
Jag kan garantera att han var 110% Nikonfotograf. Det enda han saknade var ett stort vitt objektiv :). Han sneglade avundsjukt på min kompis EF 70-200 4L USM. Men mest babblade han om att han är en av 5 "Nikon Professional" fotografer i Sverige och berömde Nikon och bannade Canon hela tiden.

Vilket bevisar Miperts poäng.. =)

timlu skrev:

Då måste vi vara 6 då!

Ilkka

Intressant tråd!

Skulle vara intressant att se en riktig studie på detta. Dock skulle den förmodligen kantas av en del problem med reliabiliteten... Frågan är ju hur stark den statistiska signifikansen skulle bli.

Hmm, sambandet mellan Canonanvändare och västbärande eller icke är väl det som återkommit mest. Själv bär jag aldrig väst och skulle förmodligen aldrig göra det heller. Men så fotar jag ju bara på amatörnivå också. Det leder mig osökt in på en intressant uppdelning man skulle kunna göra i denna fråga:

1) Studera förhållandet mellan amatörfotografer och användande av Canon/Nikon.

2) Studera förhållandet mellan yrkesfotografer och användande av Canon/Nikon.

Intressanta frågeställningar blir då:

1) Finns det en skillnad i antalet användare av endera märket beroende på vilken nivå man befinner sig?

2) Vad beror denna skillnad på?

Där kommer faktorer som marknadsföring, traditioner och teknikintresse in som intressanta utgångspunkter för att undersöka eventuella skillnader.

Kanske skulla kunna bli nåt... Statistiska samband går att finna i de mest otroliga områden.
Ni har väl hört det faktum som säger att det finns ett samband mellan antalet våldtäkter och glassförsäljning?! Jo, det är faktiskt sant. Antalet våldtäkter ökar när man märker av en ökad försäljning av glass. Kan det vara något i glassen som får människan att tappa kontrollen över sina drifter? Eller vad kan det vara?...

Mvh Mange

Hört på en pressvisning för trädgårdsjournalister/fotografer: "Det är bara sportfotografer som använder Canon". Dom flesta som var där hade (analoga) Nikon ..

/Katriina - som snabbt la sin Canon 300D i kameraväskan ;-)

Jag blev less på att ha stjärna på huven, bättre med en stjärna under motorhuven.

"Vad gäller idiot kan det väl stå för dej själv"

mange78 skrev:
Ni har väl hört det faktum som säger att det finns ett samband mellan antalet våldtäkter och glassförsäljning?! Jo, det är faktiskt sant. Antalet våldtäkter ökar när man märker av en ökad försäljning av glass. Kan det vara något i glassen som får människan att tappa kontrollen över sina drifter? Eller vad kan det vara?...
annars brukar polisen säga att antalet våldtäkter ökar med värmen (lättare att näcka nån med färre kläder på sig och inte så pass kallt så att inte petternicklas kan "prestera" samt att fler är ute och röjer på kvällarna).
och samtidigt med värmen så ökar ju glassförsäljningen.
fast visst.. man kan ju tolka saker som man vill.
kanske börjar nån kjorre sälja plain-vanilla-glass under namnet "våldtäktsglass".
alltid är det nån som måste testa.

och för att gå tillbaka till kameror så kör jag med det märke jag gör för att dessa ligger bättre i mina händer. dom är mindre helt enkelt och inte lika tunga.
samt att jag lixom alla andra människor är ett vanedjur och har svårt med "felplacerade" knappar på "det andra" märket.
hur som helst så är jag väldigt förtjust i min kamera, men bara för att den är förlängningen av mig som hjälper mig att göra dom bilder jag gör.
det är jag som skapar bilder, inte min kamera.

Jag ser naturligtvis denna tråd som ett oskyldigt litet nöje på kvällskvisten.

Och, därför skulle jag vilja lägga till en variabel:

2) Studera förhållandet mellan Canon/Nikon bland de fotografer vars bilder jag beundrar och som jag ser upp till.

Charlie_K skrev:
Efter att ha följt forumen här en tid så har jag börjat fundera över vad som skiljer Canonägare och Nikonägare mer än själva hårdavaran. Är det kulturella skillnader i de olika subkulturerna? För det kan man ju nästan kalla dem. Frågan är helt enkelt: Skiljer sig Canonägare och Nikonägare (generellt såklart) åt?

Det här är ett skämt va?

Känn på namnen!

NIKON.. Verkligen hårt, känns på något sätt litet i munnen när man uttalar det.

CAAANNNOONNN,.. Stort å bastant,.. känns som om man är hos doktorn å får säga AAAAHH.

Tror uttalet passar bättre i vissa gap än andra, Canon för de med stor käft och Nikon för de med liten.

Å jag har även en MAMIYA!.. Som att säga MAAMA... Väldigt moderligt å varmt.

/ Andreas..

Re: Känn på namnen!

onlyowly skrev:
Tror uttalet passar bättre i vissa gap än andra, Canon för de med stor käft och Nikon för de med liten.

Hahaha...
Vilket ju ligger helt i linje med brittiska bilar, och den lite mera sofistikerade brittiska finessen..
"..stiff upper lip, you know.."

Re: Re: Känn på namnen!

Johan Okker skrev:
...och den lite mera sofistikerade brittiska finessen..

Ahhhh, du kanske menar att hänga kvar i naglarna i ett gammalt förlegat sätt att jobba tills (nästan) hela imperiet har fallit samman och man sitter där endast med minnena kvar av den tid som flytt?

:)

mipert skrev:
Nu blev jag nyfiken. Jag har sökt runt lite och inte hittat något om detta. Vad är man när man är NPP (eller hur det skall förkortas)?

Ingen aning men det verkade som att han hade fri tillgång till Nikons produkter. Bara att ringa Nikon Sverige så skickade dom kamerahus och objektiv. Motprestationen var att Nikon kunde använda hans bilder och ha honom som referens samt att han testade nya produkter.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.