ANNONS
Annons

Kulturell skillnad Canonister/Nikonister?

Produkter
(logga in för att koppla)
Charlie_K skrev:
Jag tycker rent spontant, och detta kan vara helt fel, att Canon känns "bredare" som varumärke och "Nikon" smalare". Canon känns lite sportigare. Nikon lite snobbigare. Är det bara marknadsförong som fått mig att känna så eller är det kameraägarna själva?

Precis. Canon är lite Toyota Celica och Nikon mera Jaguar. Canon har den senaste tekniken och är lite fräckare, men samtidigt lite plastigare, medan Nikon är lite konservativare och gedignare. Canon finns i varje hem, medan Nikon fortfarande är lite kultigare, inte som Leica, men ändå. Det finns fler fanatiker bland Nikon-användarna tror jag.

/Pontus

mipert skrev:
En liten anekdot från i dag.

Tror vi börjar närma oss pudelns kärna. Precis som du beskriver så tänker jag mig den genomsnittlige Nikonisten. Själv kör jag Canon och på min lilla morgonpromenad idag hade jag kameran med vitt tele, väst(inte en fotoväst men ändå) och så jeans då. Tror jag måste byta stil nu...

Det här var kul! Och kul skulle det vara med en riktig studie på området.

Jag har vuxit upp i ett hem där Nikon var allena rådande kamera. Något annat var inte rättskaffens. Så visst kändes det konstigt då jag sålde mina båda spegelreflexer och skaffade en digitalkamera - från Canon! Men man vänjer sig vid allt och med tiden kändes det ganska naturligt att säga åt folk att man hade Canon.

Nu har jag Nikon igen och det känns som att komma hem igen. Men, Rickard, vi Nikonister är hund-, inte kattmänniskor!

Pongu skrev:
Precis. Canon är lite Toyota Celica och Nikon mera Jaguar. Canon har den senaste tekniken och är lite fräckare, men samtidigt lite plastigare, medan Nikon är lite konservativare och gedignare. Canon finns i varje hem, medan Nikon fortfarande är lite kultigare, inte som Leica, men ändå. Det finns fler fanatiker bland Nikon-användarna tror jag.

/Pontus
***Garv****
"Ich lach mich kaputt", som tysken säger...

:)

/Janne

Nikon = kattmänniska!
Jag har en nikon och 2 katter, syrran har en nikon och två katter...

Däremot så vet jag att nikonägare kan ha BMW (fast den är visserligen till salu).
Mercedes? Nej tack.

En annan reflektion man kan göra är om man som fotograf anammar ett visst beteendemönster beroende på märkesval? Kanske slumpen avgör om man väljer Canon eller Nikon första gången, men närmar man sig andra Canonister och skaffa vita L-gluggar och väst om man väljer en 300D eller blir det beiga brallor, svart t-tröja och solbrillor med matchande skäggstubb om man hade skaffat en D70 istället?

Hur mycket offer är vi egentligen för reklamen och våra märkesfränder där ute?

Det skulle aldrig falla mig in att köpa en *****, hur bra den än är!
Hellre än *****, hur kass den än är.

Byt ut ***** mot valfritt kamerafabrikat, bilmärke, operativsystem, husdjur...

Inga likhetstecken mellan Nikon och Merca tack..

Jaggan har redan nämnts så jag lägger till MG, Triumph, Morgan, Porsche, SAAB..
Alltså bilar med lite mera stil och finess

=)

Canonister är nog mera av typen Subaru Impreza eller Mitsubishi Lancer EVO8 eller vad den nu heter. Mycket hästar på pappret, fett dumpljud och toksänkta med en jättevinge för "daaaunfååårsch"..

Senast ändrad:
Nänä. Har två hundar men inga som helst planer att anlägga skägg... Inser till min fasa att jag har beiga byxor på mig. Kan det vara en slump?

Ämnet visar att det finns Nikonister med och utan väst, med katt eller hund, med eller utan skägg. Vad lära vi härav? Jo, att vi är flexibla individer och inte några rigida stoffiler. Men vita objektiv? Aldrig!

Om vi bortser från märkesbytare så berättar väl kameramärket i alla fall något om när man började fotografera.

När jag började var Nikon snudd på allenarådande, i alla fall i mina kretsar. Det skulle vara FM, FM2, FE, FE2, F2 eller F3. Jag tror aldrig att jag ens övervägde Canon.

Som frilans blir man fast vid sina grejor. Inte bara för att man vänjer man sig vid "tänket", utan också för att man samlar på sig en del glas genom åren. Idag skulle det kosta mig en bra bit över hundratusen att byta system, inbytet avräknat.

När man är i den situationen så är det lika bra att "gilla läget" och koncentrera sig på fördelarna med sitt system. En del tycker kanske att det går känns ännu lättare rent psykologiskt om man samtidigt kan hitta nackdelar hos alternativen.

Faktum är att om jag skulle börja om från scratch idag och titta på vad som finns på marknaden just nu ur ett strikt rationellt perspektiv, så skulle det bli Canon. 1DmkII är den kamera på marknaden som bäst motsvarar mina behov. Ergonomin och klumpigheten skulle jag säkert vänja mig vid, precis som jag vant mig vid att köra Volvo.

Fast det är klart... det där med fotovästarna känns faktiskt som om det ligger något i. En sån skulle jag aldrig dra på mig. ;-)

Johan Okker skrev:
Inga likhetstecken mellan Nikon och Merca tack..

Jaggan har redan nämnts så jag lägger till MG, Triumph, Porsche, SAAB..
Alltså bilar med lite mera stil och finess

=)

Låter mycket märkligt. Tycker nog Nikonister är Merca eller möjligen Volvo-människor. Lite 244 över det mesta Nikongrejerna tycker jag.

Canon däremot kan väl jämföras med Lexus kanske? Kompetent och stilfult men utan den där stora stjärnan eller nåt i fronten för att göra grannarna avundsjuka.

Grubbe skrev:
Låter mycket märkligt. Tycker nog Nikonister är Merca eller möjligen Volvo-människor. Lite 244 över det mesta Nikongrejerna tycker jag.

Canon däremot kan väl jämföras med Lexus kanske? Kompetent och stilfult men utan den där stora stjärnan eller nåt i fronten för att göra grannarna avundsjuka.

Hmmm..
Vilka av bilarna jag räknade upp hanlar om att göra grannen avundsjuk?

Jag skrev "Jaggan har redan nämnts så jag lägger till MG, Triumph, Morgan, Porsche, SAAB..
Alltså bilar med lite mera stil och finess".

Vilket alltså i allt väsentligt skiljer sig från egostärkare i skepnader av Merca eller Bäääömmwäää.

timlu skrev:
Min erfarenhet är att en bra fotograf kan ta bra bilder med nästan vilken kamera som helst. Fotografering handlar till 90% om psykologi och 10% teknik tycker jag.

Ren bullshit!

kan du inte din fototeknik så blir det som det brukar. Nämligen SKIT IN SKIT UT!
Som fotograf så måste man ju veta när det är dags att under eller överexponera, var du ska mäta ljuset, hur du skall mäta ljuset samt en massa andra teknik. Tekniken är viktig men inte så den tar över det kreativa skapandet.
Du har rätt i påståendet "bra fotograf kan ta bra bilder med nästan vilken kamera som helst"

Ilkka

Grubbe skrev:

Jag kör Canon och Volvo. Visserligen en 850 GLT med tillräckliga kraftresurser ;)

Men om vi för över det här till mc-världen är nog Nikonisterna de som åker bullriga och långsamma Triumphs och HD:s medan vi Canonister kör om på bakhjulet på våra muskelstinna Hondor, Suzukis, Yamahas och Kawazakis med modellbeteckningar med en jäkla massa "R" i.

/Johan, som ägt en sån där R-hoj. Tänkte bli R:are igen för ett par år sedan men köpte Volvon istället ;)

Finland skrev:
Ren bullshit!

kan du inte din fototeknik så blir det som det brukar. Nämligen SKIT IN SKIT UT!
Som fotograf så måste man ju veta när det är dags att under eller överexponera, var du ska mäta ljuset, hur du skall mäta ljuset samt en massa andra teknik. Tekniken är viktig men inte så den tar över det kreativa skapandet.
Du har rätt i påståendet "bra fotograf kan ta bra bilder med nästan vilken kamera som helst"

Ilkka

Du bevisade just det jag sa! En fotograf måste veta när det är dags att under- och över-exponera för att skapa en bild som är tilltalande. Det är psykologi! Tekniken är att veta hur mycket du ska vrida på en ratt. Jag hävdar fortfarande att fotografera handlar mycket om psykologi och "känsla". Själva tekniken är mest att ställa in bländare och slutartid.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.