Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kulturell skillnad Canonister/Nikonister?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kronprinssesan invandrare

mohei skrev:
Vilken tur att jag har en utländsk förälder så att jag slipper räknas till svenskarna.
*;-) eller inte?*
Om jag fattade migrationsvekets direktiv rätt så är du invandrare tillsamans med våra kungabarn. (ingen favorisering av kungahuset)
Mvh Erik (aldeles för "svenskt blod" i ådrorna)

Och en invandrare kan alltså inte vara svensk?
Jag kanske får ändra min nationalitet, frågan är bara till vilken av alla jag har i ryggsäcken?

Amerikansk, vitrysk, estnisk, ...

invandrare = svensk ?

mipert skrev:
Och en invandrare kan alltså inte vara svensk?
Jag kanske får ändra min nationalitet, frågan är bara till vilken av alla jag har i ryggsäcken?

Amerikansk, vitrysk, estnisk, ...
invandrare = svensk ?
Absolut, om du vill !
Och du Micke (hoppas det är okej med Micke) om du hellre vill kalla dig en annan nationalitet så kör på. Jag gorde en liten ovetenskaplig empirisk studie på jobbet och det var ingen av "invandrarna" som viste vad de skulle kalla sig.
mvh Erik

gammal spænnande tråd som jag missat:)

Personligen så valde jag Canon før att Nikon ær så vansinnigt porrigt! Nikon representerar en råhet som jag gør att jag blir smått darrig i benen...

Ett AF-s 300 2,8 + F5 ær vad jag kallar prylporr...

Dærfør valde jag Canon, jag vill ju fota och inte bara stirra.

MVH Niclas,

Nikonægare inbillar jag mig ær lite småfetischer som gillar svart kvalitet..

(Jag vågade nog inte helt vælja Nikon!!)

Nikon var ju herre på täppan när jag var ung på 70-talet, 99% av pressen använde märket, så det var ju ganska naturligt att man blev Nikonist på den tiden, idag är det väl tvärtom när Canon är nr:1.

Saving for Nikon D2X.

Var helt inne på en Canon och inget annat (det hade jag för 10 år sedan) då en av mina vänner rekomenderar en Nikonkamera som skulle passa min behov...

Jag pallrar mig iväg och ber och få se på motsvigheten i Canon men medan jag stod där och väntade på att dom plockade fram Canon höll jag i min första Nikonkamera och blev kär så det spelade ingen roll vad dom plockade fram efter det, jag hade blivit en Nikonist på några sekunder...

Är dock inbiten hundmänniska så det med katt stämmer inte riktigt...

Mitt kameraval? Nikon.
Varför? Min farsa körde med en nikon F från ca -72, hade tre objektiv; 24m 50mm o 135mm. Nostalgisk som jag är så var Pappas val o möjligheterna att ta bilder med hans objektiv en stor inverkande faktor på mitt kameraval (D70, snart D200) Sen att jag inte direkt ångrat mitt val är en annan sak... :D

/Peace

Jag läste någonstans att när Nikon och Canon började imitera de tyska tillverkarna och producera lite mera avancerade kameror och objektiv så valde Nikon att försöka efterlikna Leitz-objektivens egenskaper med hög upplösning, rena färger och ngt mjukare återgivning medan Canon sneglade lite mera mot Zeiss-optikens knivskärpa, kontrast och färgmättnad.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.