Advertisement
ANNONS
Annons

Kulturell skillnad Canonister/Nikonister?

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
=)
Kan inte vara annat än Nikon..
Låt andra gissa:)

Och jag tror nog jag var 15 när jag skaffade denna vackra, snygga, jättefina kamera. Med motot och en 85:a.
Min första kamera var en Ricoh XR7 som jag köpte på Domus fotoavdelning i Norrköping. Himla coolt. Var väl typ 13 år.

Johan Okker skrev:
Nördigt?? Icke!!
Detta är viktiga aspekter för finsmakare.. =)
Ok. Jag har ju båda låtarna, men ingen FM/FE med MD12. Om någon skickar mig kamera med motor kan jag jämföra:) Eller enklare att jag mailar mp3:eek:r till någon som har det och kan kolla?

om jag bortser från instamaticen som jag snodde från mina föräldrar så var min allra första kamera en minox som jag fick i present av min fotograf-bror när jag fyllde 14.
jag hatade den (men gillade metzblixten jag fick till).
däremot var jag i extas när jag inhandlade min första systemkamera.
wow... jag kände makt! makten över mina bilder!
nästan samma känsla som när man får körkort... (kan jag tänka)

Det slog mig att det är ju faktiskt samma 50:a som jag använder fortfarande.. =)

Ganska coolt egentligen när en glugg liksom hänger med och hänger med och hänger med.. =)
Hitintills 2/3 av mitt liv lite drygt..

På sätt och vis lite svindlande..

Calle S skrev:
Det måste vara något annat. En FM2 blir aldrig slutkörd. Så är det bara.
*skratt* mja.. jag plåtade så extremt mycket i flera, flera år med den.. den har råkat ut för att trilla i golvet ett flertal gånger, dunsat ner för trappor, blivit genomblöt och en massa annat elakt.
allt sådant stod den ut med.
men ingen slutare orkar med hur många bilder som helst. inte ens nikons gamla trotjänare. ;o)

edit: och det är för att den är så fin som den fortfarande finns kvar i mitt skåp. ;o)
tror jag ska slänga den med motor på, i händerna på min dotter så hon lär sig hålla tunga kameror.. ;o)
"det ska börjas i tid, den som fotograf ska bli"
(notera att jag har en bild som heter så bland mina kritikbilder... lilltjejen håller i en canon..oj oj oj..)

Johan Okker skrev:
Det slog mig att det är ju faktiskt samma 50:a som jag använder fortfarande.. =)

Ganska coolt egentligen när en glugg liksom hänger med och hänger med och hänger med.. =)
Hitintills 2/3 av mitt liv lite drygt..

På sätt och vis lite svindlande..
Och mitt gamla 50 funkar än...!

Bilagor

• 50.jpg
    50.jpg
    42.5 KB · Visningar: 292
min 50mm 1.8 funkar oxå fint..
men jag lär nog sälja de fungerande grejerna till gamla kameran till bättre behövande inom en hyfsat snar framtid.

edit: Calle: jösses.. jag trodde du körde konica pop?!

Hallååååå !

Handlar inte allas vårt intresse om bilder ?
Moderna kameror, digitala eller analoga, har alla väldigt bra kvalitet, så varför tjafsa om märken ???
Nån gång på 70 eller 80-talet så satte man Instamatic-kameror i händerna på proffsfotografer (tidningen Foto ?) och resultatet var att det blev - underbara - bilder !
Våra kameror är bara verktyg !
Sedan att det i tråden blivit lite off topic diskussioner om musik och annat är ju lite kul iofs.

Re: Hallååååå !

Ananda18 skrev:

Nån gång på 70 eller 80-talet så satte man Instamatic-kameror i händerna på proffsfotografer (tidningen Foto ?) och resultatet var att det blev - underbara - bilder !
Våra kameror är bara verktyg !
Nähä! Det menar du inte? Du skojar va?

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.