ANNONS
Annons

Kulturell skillnad Canonister/Nikonister?

Produkter
(logga in för att koppla)
Calle S skrev:
bourbon ... fotoväst ...Bara att spekulera. Canon eller Nikon? En del av er vet väl redan...
Så här långt i tråden var jag säker på vad du körde för märke.
Calle S skrev:
Jägarns, nu avslöjade jag vilket märke jag kör...!
Här höll jag på att tappa hakan när jag insåg att jag haft helt fel!
Calle S skrev:
Förresten, jag måste erkänna en sak....
Men sen kom förklaringen.

Nikon är två år efter!

Nikonister måste ju vara sådana som nöjer sig med att få köpa/använda nya prylar som jämfört med Canon, är ca två år gamla ;-)

Janne,
(nöjd brukare av Canon 1Ds sedan snart två år.)

Re: Nikon är två år efter!

Janne H skrev:
Nikonister måste ju vara sådana som nöjer sig med att få köpa/använda nya prylar som jämfört med Canon, är ca två år gamla ;-)

Janne,

Ja alltså..
Hellre en Morgan än en Mitsubishi.. =)
(läs tidigare inlägg om Canonister och Daaouunfååårsscchh).
=)

Och Janne, du gillar helt uppenbart Daaouunfååårsscchh. =)

Optiska upptagningsinstrument!!

Sonnaren skrev:

De som har bra bilder tjafsar inte så mycket, de fotograferar med det de har.
Us

Kan inte annat än att hålla med, det är ju bara verktyg vi pratar om.
Bilder gör man med ljus!

Kameror ju bara ¨optiska upptagningsinstrument¨

/Janne

Re: Optiska upptagningsinstrument!!

Janne H skrev:
Kan inte annat än att hålla med, det är ju bara verktyg vi pratar om.
Bilder gör man med ljus!

Kameror ju bara ¨optiska upptagningsinstrument¨

/Janne

Lustigt att du säger så Janne när du nyss skrev..

Janne H skrev:

Nikon är två år efter!

Janne,

Hur vore det med lite konsekvens i sina uttalanden?
=)

Sonnaren skrev:
Har genom åren här kunnat konstatera att de som mest tjafsar om sitt kameramärkes fördelar/totala överlägsenhet är unga killar med en kameramodell av respektive märke i den nedre delen av consumerutbudet. Till detta hus har han i regel ett originalobjektiv och övriga linser är piratgluggar i den billigare klassen.
Oftast har han inga eller ytterst få bilder upplagda här. När de finns är de nästan undantagslöst väldigt slätstrukna eller totalt ointressanta.
Vi flera tillfällen har jag noterat att han dillar mycket om fps och hans bilder är naturbilder av typen "solnedgång över svensk insjö".
Följ med i kameradebatten får ni se.
De som har bra bilder tjafsar inte så mycket, de fotograferar med det de har.
Us
Ulf, jag håller med dig, och jag tror du vet att jag gör det. Men den här tråden var medvetet nördig. Kan inte något få vara det? Allt behöver inte vara så allvarligt:)

Calle S skrev:
Ulf, jag håller med dig, och jag tror du vet att jag gör det. Men den här tråden var medvetet nördig. Kan inte något få vara det? Allt behöver inte vara så allvarligt:)

Kan det vara så att de som kör bladare inte har lika barnslig humor som vi andra? Definitivt inte samma humor iaf. Jag tycker mig ha läst inte helt humorbefriade inlägg från bla Ulf, men även andra bladarfotografer på annat håll i forumet så helt hopplöst verkar det ju inte. ;o)

davidvpt skrev:
Kan det vara så att de som kör bladare inte har lika barnslig humor som vi andra? Definitivt inte samma humor iaf. Jag tycker mig ha läst inte helt humorbefriade inlägg från bla Ulf, men även andra bladarfotografer på annat håll i forumet så helt hopplöst verkar det ju inte. ;o)

Häda nu inte! Det vet väl alla att "Bladare" är det enda som duger för en "riktig" fotograf...

"Bladare" är respekt - borde faktiskt finnas en T-shirt med texten "Bladare", som ger företräde i köer, ger rätt till sittplats osv på samma sätt som io reklamfilmen för 13 rätt.

"Bladare" ger även rätten att hacka ned på andra för deras teknikval, även om man inte själv kan prestera något speciellt i bildväg...

;-)

Loj skrev:
Häda nu inte! Det vet väl alla att "Bladare" är det enda som duger för en "riktig" fotograf...

"Bladare" ger även rätten att hacka ned på andra för deras teknikval, även om man inte själv kan prestera något speciellt i bildväg...

;-)

Hmm...
Luktar lite avund smajlisen till trots??

Loj skrev:
"Bladare" är respekt - borde faktiskt finnas en T-shirt med texten "Bladare", som ger företräde i köer, ger rätt till sittplats osv på samma sätt som io reklamfilmen för 13 rätt...
magnus Fröderberg har ju en bild på sin syster Helene iklädd en sådan T-shirt.

Calle S skrev:
Joodå Calle, det får vara hur nördigt som helst - men när en dumhet upprepats tilräckligt många gånger börjar den antas som en sanning.
Och det finns inga sanningar om "vilken kamera som är bäst". Allra minst på en digital fotosida där i stort sett alla bilder har samma tekniska kvalité - oberoende av vad för kamera de är tagna med.
Själv har jag av underliga anledningar haft väldigt många kameror under årens lopp - i stort sett alla märken utom Pentax i 135-format. Detta är inget medvetet bortval av Pentax som är utmärkta saker, det har bara slumpat sig så.
Nä, det var så sant, någon Horseman har jag inte heller haft....
När jag nu sitter och bläddrar i mina negativ, kan jag då säga vilken kamera jag använt när och till vad? Nää, bara undantagsvis, genom negativ/diastorleken såklart och givetvis om jag speciellt minns fototillfället.
Kan jag skilja mina Canonbilder från mina Nikonbilder (för att återknyta till tråden)??
Nää!
Sedan talar någon om bladare och respekt, Hasselblad är en bra kamera som jag trivs med, that's it. De andra var också bra ...(med undantag för en Bronica S2 som krånglade en hel del). I övrigt är den en kamera som de andra mellanformatarna jag haft. Ett verktyg som de andra, inget kramdjur. Jag har en hammare när jag snickrar hemma, en Hultafors. Förut hade jag en Stanley men den försvann...kan inte säga vad jag snickrat med vilken hammare.... Bladarna är mindre och behändigare än Mamiya RB-67, passar mig bättre än Pentax 67, mera lättjobbad än Linhof.
Men trots allt - en kamera bland andra kameror.
Det är ju trots allt bara en sak som har någon som helst betydelse för fotograferingen.
Bilden.
Hur jag lyckats där? Tja, ömsom vin, ömsom vatten.
Det blir en djäkla massa vatten genom åren....;-)).
Us

Senast ändrad:
Mina attribut:
Jeans och manchester.
Stickad tröja.
Grön fjällrävenjacka och gammal skinnkavaj.
Olympus XA.
Svarta glasögon.
Jazz och folkmusik.
Ingen bil, men kör gärna Renault 5.
Och en Nikon F3 med Kodak PlusX i.

Tror jag har misslyckats med att hålla mig utanför mallar nu igen. :-O

Johan Okker skrev:
Hmm...
Luktar lite avund smajlisen till trots??

:)

Nej, jag är ärligt talat inte speciellt avundsjuk på Hasselbladägare. Inte heller är jag imponerad av deras verktyg...
Svärfar hade en, som han sålde härförleden och jag testade den lite. Passade inte alls mitt sätt att arbeta med foto.
En positiv sak är förstås det stora negativformatet, men bildproportionerna i det dominerande 6x6-formatet är ofta för stela och odynamiska i min smak.

Att sedan systemet som sådant är fullt fungerande och passar andra fotografer i deras arbete har jag full respekt för...

Däremot tycker jag den märkesonanin som understundom dyker upp bland en del bladarägare är rätt jobbig...

Loj skrev:

"Bladare" är respekt - borde faktiskt finnas en T-shirt med texten "Bladare", som ger företräde i köer, ger rätt till sittplats osv på samma sätt som io reklamfilmen för 13 rätt.

;-)
De som hackar på andra för deras teknikval är inte mellanformatsfotografer. den pajkastningen klarar småbilds- och digitalkameranördarna av alldeles utmärkt på egen hand.
Det är dock
alltid lika tragikomiskt (och patetiskt) att höra vilken avundsjuka bladarna framkallar hos andra. Men det är klart....någon måste ju ha problem med bladarna, ägarna har det ju aldrig....
Så konstigt är det ju inte med Hasselblad. Den kan köpas begagnad till samma pris som en prosumerdigitalare. Men den varar f-n så mycket längre. Garanterat.
Us

Loj skrev:
:)

.............Däremot tycker jag den märkesonanin som understundom dyker upp bland en del bladarägare är rätt jobbig...
Exemplifiera tack.
Och detta har du aldrig stött på hos Canon/Nikon Minolta användare??
Försöker du lura oss att skratta eller???
Us

Jag tror att vissa, med hårdvarualias, har missat vad tråden handlar om.

Ursprungsfrågan är relevant och kan med all säkerhet besvaras, i a f i generella termer, men kanske inte av oss. Att den sedan är väldigt kul skadar ju inte.

Joker skrev:
Jag tror att vissa, med hårdvarualias, har missat vad tråden handlar om.

Ursprungsfrågan är relevant och kan med all säkerhet besvaras, i a f i generella termer, men kanske inte av oss. Att den sedan är väldigt kul skadar ju inte.
Då får väl jag med "hårdvarualias" säga så här:
Det föreligger säkert inga mätbara personlighetsskillnader mellan olika kameramärkesinnehavare. Oftast är det ganska slumpmässigt vad man handlar, det beror säkert mera på affärens policy eller säljaren - eller rent av tillfälligheter vad det blir för kamera.
Jag har förfäktat under de år jag varit medlem på sidan att det är totalt skit samma vilken kamera man använder. Det står jag för fortfarande. Liksom jag står för vad jag skrev att de värsta märkestjafsarna är unga killar med tämligen nyinhandlad kamera av valfritt märke.
Fortsätter de med foto lär de sig så småningom vilken oerhört liten betydelse ded instansade namnet på kameran har.
Us

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.