Calle S skrev:
Ulf, jag håller med dig, och jag tror du vet att jag gör det. Men den här tråden var medvetet nördig. Kan inte något få vara det? Allt behöver inte vara så allvarligt
Joodå Calle, det får vara hur nördigt som helst - men när en dumhet upprepats tilräckligt många gånger börjar den antas som en sanning.
Och det finns inga sanningar om "vilken kamera som är bäst". Allra minst på en digital fotosida där i stort sett alla bilder har samma tekniska kvalité - oberoende av vad för kamera de är tagna med.
Själv har jag av underliga anledningar haft väldigt många kameror under årens lopp - i stort sett alla märken utom Pentax i 135-format. Detta är inget medvetet bortval av Pentax som är utmärkta saker, det har bara slumpat sig så.
Nä, det var så sant, någon Horseman har jag inte heller haft....
När jag nu sitter och bläddrar i mina negativ, kan jag då säga vilken kamera jag använt när och till vad? Nää, bara undantagsvis, genom negativ/diastorleken såklart och givetvis om jag speciellt minns fototillfället.
Kan jag skilja mina Canonbilder från mina Nikonbilder (för att återknyta till tråden)??
Nää!
Sedan talar någon om bladare och respekt, Hasselblad är en bra kamera som jag trivs med, that's it. De andra var också bra ...(med undantag för en Bronica S2 som krånglade en hel del). I övrigt är den en kamera som de andra mellanformatarna jag haft. Ett verktyg som de andra, inget kramdjur. Jag har en hammare när jag snickrar hemma, en Hultafors. Förut hade jag en Stanley men den försvann...kan inte säga vad jag snickrat med vilken hammare.... Bladarna är mindre och behändigare än Mamiya RB-67, passar mig bättre än Pentax 67, mera lättjobbad än Linhof.
Men trots allt - en kamera bland andra kameror.
Det är ju trots allt bara en sak som har någon som helst betydelse för fotograferingen.
Bilden.
Hur jag lyckats där? Tja, ömsom vin, ömsom vatten.
Det blir en djäkla massa vatten genom åren....;-)).
Us