ANNONS
Annons

Kulturell skillnad Canonister/Nikonister?

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
Skön bild!!
Men något är liksom lite fel i den, jag vet inte riktigt vad..
svårt att sätta fingret på..
=)
hmm.. kan det vara att jag kapar öronen lite?

Johan Okker skrev:
Men då bevaras inte dessa viktiga rader till eftervärlden så att de flesta normala som faktiskt sover såhär dags har någon timmes läsning när de plöjer genom tråden.. =)
sant... ;o)
*fast jag försöker locka till mig lite kul folk in till chatten ändå*

Calle S skrev:
Va? Jag fattar fortfarande inte?

Ingen fara på taket Calle... det jag bara tyckte lät lite elakt var "Men jag beställde den på nätet så jag behövde inte skämmas bland folk"..

Men timmen är sen och det jag menade var alltså att det var elakt på ett lite skämtsamt sätt om du förstår vad jag menar..

Johan Okker skrev:
Ingen fara på taket Calle... det jag bara tyckte lät lite elakt var "Men jag beställde den på nätet så jag behövde inte skämmas bland folk"..

Men timmen är sen och det jag menade var alltså att det var elakt på ett lite skämtsamt sätt om du förstår vad jag menar..
Vadå elakt...?

....det är klart jag fattar, Johan. Från första början. Jag tänkte bara spinna på att det inte var elakt utan ett rent faktum:)

Dethär var roligaste tråden på länge!

OK, mina attribut:
Nikon (och en liten digiminolta)
Radhus (statarlänga från 1905)
Mercedes (diesel från -83)
Linux och OS X (N st. PC och 1 st. Mac hemma)
Skulle jag ha husdjur vore det katt
Segelbåt (gammal, 26 fot, glasfiber)
Trumpet (Selmer Bach ML / guldfärgad)
Systemadmininstrator (*nix)

Eftersom det finns så många som har Canonsystem och verkligen är bra på att göra reklam för "sitt" system (vinkar åt Kim) har jag funderat på att switcha många gånger. Varje gång jag testat Canon har känslan blivit fel, bilderna (digitala) sett fel ut på något obestämt sätt (inte som jag vill ha dem) och kameran har fysiskt känts fel. Kan bara vara vanesak förstås. Dessutom verkar vara så mycket 'market speech' runt hela företaget, jag tycker inte om sådant. Inte kommer jag överens med Canons printrar på jobbet heller. Orsaken är onödig att vika ut sig om här, men den gäller proprietära system i nätverksdelen som gör att det inte går att göra som jag vill. HP kommer jag bra överens med. ;)

barba skrev:
Dethär var roligaste tråden på länge!

Varje gång jag testat Canon har känslan blivit fel, bilderna (digitala) sett fel ut på något obestämt sätt (inte som jag vill ha dem) och kameran har fysiskt känts fel.

Välkommen Kenneth..

Om jag försöker syntetisera något innebär att Kenneth som tidigare Nikonister poängterar det diffusa begreppet känsla. Torde inte detta kunna leda oss till slutsatsen att Nikonister är mera av typen finsmakare?

Vilket ju faller väl ut med övriga tidgare nämnda attribut.

Hur ser då den arketypiske Nikonisten ut??
Någon som vill försöka?

nu gick "john blund" igång i iTunes (helt sant) så jag får väl ta det som ett tecken på att jag borde gå till sängen och sussa kudden.

g'natt everyhopa!

Har genom åren här kunnat konstatera att de som mest tjafsar om sitt kameramärkes fördelar/totala överlägsenhet är unga killar med en kameramodell av respektive märke i den nedre delen av consumerutbudet. Till detta hus har han i regel ett originalobjektiv och övriga linser är piratgluggar i den billigare klassen.
Oftast har han inga eller ytterst få bilder upplagda här. När de finns är de nästan undantagslöst väldigt slätstrukna eller totalt ointressanta.
Vi flera tillfällen har jag noterat att han dillar mycket om fps och hans bilder är naturbilder av typen "solnedgång över svensk insjö".
Följ med i kameradebatten får ni se.
De som har bra bilder tjafsar inte så mycket, de fotograferar med det de har.
Us

Japp! Har också uppmärksammat detta då jag har lite mejlkontakt med utländska fotografer som kanske inte är helproffs, men som säljer för en hacka. De flesta sitter på en ganska enkel utrustning och som inte heller är speciell dyr, men de producerar bilder som heter duga. Vet en tjej som nästan bara använder en Holga. Hon säljer licenser av sina bilder för omkring 10000kr styck.

Jag har även en gammal trogen Zenit hemma, lyssnar på allt möjligt utom t e x hårdrock, metall och trance.

Har en katt kan dock tänka mig att ha hund också och ett gäng gerbiler i ett stort akvarium/bur.

Har en egen avslappnad klädstil. jeans, pikétröja, pumaskor (ja, jag har bara pumaskor på mig), tröjor av olika slag.
Ja, svårt att beskriva, jag har en egen klädstil.

Bara för att ge er ett exempel på vad jag lyssnar på utan att behöva dra upp allt så drar jag bara upp låtlistan för skivan jag har för närvarande i min cd-walkman/bilstereon.

Eric Prydz - Slammin
Stonebridge ft. Therese - Put 'em high
Christina Aguiler - Falsas Esperanzas
Shapeshifters - Lola's Theme
Shakedown - At Night
Alanis Morisette - Everything
Kraftwerk - Aerodynamik
The Postal Service - Such Great Heights
Frou Frou - Breathe In
Travis - Love will come through
Chambao - Ahí estás tu
Tomoyashu Hotei - Battle without honor or humanity
Ennio Morricone - Il Tramanto

ett exempel där
för övrigt när vi pratar om synth
så borde ju någon här lyssnat på låten DAS MODEL med Kraftwerk med ett smått leende på läpparna ;)

Och kör jag gärna Volkswagen/Audi.
Just nu är det en VW Passat Variant Highline 2004.5

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.