Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kulturama

Produkter
(logga in för att koppla)

spegla

Aktiv medlem
Läst genom lite gamla trådar runt Kulturama men har väl inte dirket hittat svar på det jag undrar.

Det är två år.. år 1 och år 2 ?
Man kan söka dom separat? alltså behöver man inte ha gått år 1 för att få söka till år 2.. har jag fattat det rätt?

Men det jag undrar mest över är om de flesta bara väljer att läsa ett av åren, eller går de bägge åren?

Dyrt dyrt dyrt :)
Men jag tror säkert det är värt det. Eller?

spegla skrev:
Läst genom lite gamla trådar runt Kulturama men har väl inte dirket hittat svar på det jag undrar.

Det är två år.. år 1 och år 2 ?
Man kan söka dom separat? alltså behöver man inte ha gått år 1 för att få söka till år 2.. har jag fattat det rätt?

Men det jag undrar mest över är om de flesta bara väljer att läsa ett av åren, eller går de bägge åren?

Dyrt dyrt dyrt :)
Men jag tror säkert det är värt det. Eller?

Ja, du söker till varje år separat. Det betyder att man är inte garanterad att få gå år 2 bara för att man har gått år 1. År 1 är grundläggande och år 2 är yrkesförberedande. Den årskull (14 st) som går år 2 nu, så har hälften av eleverna gått år 1 och hälften kommer " utifrån".

År 2 har nästan halverat sina avgift pga att de har statligt stöd fr o m 2007. Och i kursavgiften för år 2 så ingår en mac book.

Lycka till!
//
Nina

Det kanske är jag som är dum, men jag hittade inte några uppgifter på hur mycket det kostar, har nämligen nyss varit in och kikat och funderat själv på Kulturama.. Vad kostar det? Första året? ^^

fight skrev:
Det kanske är jag som är dum, men jag hittade inte några uppgifter på hur mycket det kostar, har nämligen nyss varit in och kikat och funderat själv på Kulturama.. Vad kostar det? Första året? ^^

40 000kr/termin...
det är i alla fall vad som står i deras katalog.

Fotolinien (år 1) 40 000 kr/termin. Studiomedelsberättigad.

Högre fotografisk utbildning (år 2) 27 500 kr/termin. Studiomedelsberättigad. Bärbara Macdatorer ingår i priset.

Observera att Kulturama har fått statsbidrag till linjeavgiften för Högre Fotografisk Utbildning. Detta medför att avgiften är lägre jämfört med våra andra utbildningar.

Har varit intresserad av att söka till Kulturama tidigare men har tyckt att terminsavgiften varit för hög..

Tänker däremot söka till yrkeslinjen i år men jag tycker hemsidan är lite otydlig.
Behöver man några speciella förkunskaper för att söka till yrkeslinjen? Krävs det någon utrustning?

MalinS skrev:
Tänker däremot söka till yrkeslinjen i år men jag tycker hemsidan är lite otydlig.
Behöver man några speciella förkunskaper för att söka till yrkeslinjen? Krävs det någon utrustning?

För att komma in på Högre Fotografisk Utbildning krävs inga speciella förkunskaper, men du måste givetvis ha en högre fotografisk kompetens. Du söker in på utbildningen genom att visa upp dina fotografisk kunskaper med 10 fotografier.

Det finns inget krav på egen utrustning, men det underlättar helt klart ifall du har en egen kamera. Det går att låna exempelvis Hasselblad och storformatskameror (4x5") på skolan.

bridell skrev:
För att komma in på Högre Fotografisk Utbildning krävs inga speciella förkunskaper, men du måste givetvis ha en högre fotografisk kompetens. Du söker in på utbildningen genom att visa upp dina fotografisk kunskaper med 10 fotografier.

Det finns inget krav på egen utrustning, men det underlättar helt klart ifall du har en egen kamera. Det går att låna exempelvis Hasselblad och storformatskameror (4x5") på skolan.

Ok, då vet jag.
Tack så mycket!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar