Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

doohan

Medlem
Har ett stativ men saknar kulled. Kikat lite grand bara och är rätt kass. Jag har inte obegränsat med pengar till att köpa kulled så jag hittade den här sidan

http://www.kamda.se/kulled-med-snabbfaste-6-0kg-6693ah

Priset är ju lågt men är det någon här som vet om dom är ok? Alltså att dom inte sjunker eller kärvar o vad annat som är viktigt

Föreslå gärna en bra kulled till vettig peng.

Har ett stativ men saknar kulled. Kikat lite grand bara och är rätt kass. Jag har inte obegränsat med pengar till att köpa kulled så jag hittade den här sidan

Priset är ju lågt men är det någon här som vet om dom är ok? Alltså att dom inte sjunker eller kärvar o vad annat som är viktigt

Vad ska du hänga på kulleden? Jag skulle inte köpa något som är billigare/klenare än det som finns t.ex. här: http://www.sunwayfoto.se/sv/

Ska det vara till en kompaktkamera eller så duger nog en enklare dock :)

Den

ser intressant ut! Har en D90 där jag tänkt använda mitt 80-200 och ev mitt 10-20mm. Batteripack brukar sitta monterat då jag gillar tyngden och batteritiden. Lätt att ta med extra batterier men jag gillar batterigreppet så det brukar alltid sitta på. Vet inte vad vikten blir med detta då jag inte vägt det. Men kanske 2-3kg,,

Tack för era råd o tips

Titta på t ex Triopo, som säljs av bl a Cyberphoto. Kostar nån hundring mer än den modell du länkade till. Både stativ o kulleder tycks vara mycket prisvärda.

Det är förmodligen på tok för mycket pengar, så lite offtopic kanske. Har ingen erfarenhet av de andra men Manfrotto 498RC2 som jag kör med kan jag i alla fall verkligen rekommendera. Det är jävligt bra helt enkelt. Kostar dock från 890 inklusive frakt...

Just en sån där (eller i alla fall en väldigt lik) har jag precis gjort mig av med. Den är inte dålig, men jag ville ha ett huvud som kan panorera och det kan inte det där. Det är samma skruv som låser huvudet i alla ledder. Dessutom så tycker jag att snabbfäste med klämskruv inte gör skäl för prefixet "snabb".

Just en sån där (eller i alla fall en väldigt lik) har jag precis gjort mig av med. Den är inte dålig, men jag ville ha ett huvud som kan panorera och det kan inte det där. Det är samma skruv som låser huvudet i alla ledder. Dessutom så tycker jag att snabbfäste med klämskruv inte gör skäl för prefixet "snabb".

Du måste ha oerhört bråttom om du inte hinner lossa ett halvt varv på en klämskruv medan du skulle hinna trycka in en spärr och vrida ut en spak ;-)

Dock håller jag med helt om att det ska vara separata rattar till panoreringen och kullåsningen.

Över huvud taget tycker jag att kulleden ska vara minst lika bra som stativet det sitter på, det spelar större roll än man tror och ett bra huvud gör stor skillnad i hur lättjobbat ett system är! Snåla inte på det i onödan.

Du måste ha oerhört bråttom om du inte hinner lossa ett halvt varv på en klämskruv medan du skulle hinna trycka in en spärr och vrida ut en spak ;-)
Det var snarare två varv på skruven som krävdes för att kunna lossa plattan. Det betyder att jag måste ta ett nytt grepp om skruven tre gånger. Det är inte lika snabbt som att bara klämma till en spak med tummen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar