Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kulled vs trevägshuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
Hej!
Ska köpa mitt första stativ. Lutar åt Manfrotto 055 XPROB. Ska bara bestämma huvud. Vid vilka situationer är det en fördel med kulled och vid vilka är det med trevägs?

Andra funderingar?

Johan

Jag har både en bra kulled och ett trevägshuvud och tycker mej erfara följande. Med trevägshuvudet får du en noggrannare inställning men det tar lite längre tid. Med kulled går det snbbare men det är svårare att få en noggran inställning. En bra kulled ärdessutom rätt dyr.

Den första frihetsgraden jag låser med ett trevägshuvud är kameralutningen. Har jag en horisont så ser jag till att den blir rak. Sen kan jag glömma den. Nästa inställning är sidled som kan göras mycket noggrant. Och sist höjdled. Vid panoreringar kan du låsa en frihetsgrad och ha de andra två olåsta så att du alltid är säker på att få en rak horisont.

Med kulled måste du koncentrera dej på att ställa in alla frihetsgrader samtidigt och sedan låsa alla med en ratt. Vad som brukar hända mej är att när jag komponerat bilden ser jag tex att horisonten är lite sned - lossa och justera om. Får man då horisonten rak så kan man ge sig den på att då har någon annan del av motivet hamnat fel. Ja brukar få justera om flera gånger och sedan åker jag ändå på att göra vissa justeringar i datorn efteråt.

Trots min fina kulled så använder jag mer och mer mitt trevägshuvud.

Jag funderade i precis samma banor när jag slog till och köpte ett stativ förra året. Eftersom jag fotar mycket i naturen och på stillastående motiv så lutade det först åt att jag skulle köpa ett 3-vägs huvud, det kändes mer rätt i tanken att ställa in planen ett åt gången. Sen så var det lite billigare med ett 3-vägs än en kulled tyckte jag också.

Som jag förstod det så var det vanligt för framförallt landskapsfotografer att köra 3-vägs så det är enkelt att finlira med inställningarna.

En nackdel som jag såg det var att stativet blir väldigt spretigt när det sitter på väskan och är ihopfällt, handtag som pekar ut åt alla håll och kan haka tag i saker.

För mig slutade det dock med att jag fick tag på en riktigt fin kulled begagnad, en Gitzo G1378M som var alldeles för dyr ny(ca 3500) men begagnad blev den överkomlig. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med valet. Det sitter kompakt på väskan och den fungerar riktigt bra. Jag har dock inte själv provat någon av Manfrottos dyrare kulleder så jag kan inte säga vad som är bättre eller sämre.

Stativet som jag kör med är samma som du funderar på, 055XPROB. Det är riktigt fint och har aldrig strulat för mig. Visst hade ett Gitzo kolfiberstativ varit att föredra för viktens skull men prislappen avskräcker ju de flesta inkl mig.

Är kameran riktigt tung tror jag trevägshuvud är att föredra. Är den lite lättare fungerar kulled bra. Är precis hemkommen från Photax i Nybro där jag köpt ett Wista Pro Pan trevägshuvud som verkar mycket stabilt och gediget. Min kraftiga Gitzo kulled räckte inte för Pentax 67 som väger flera kilo med optik, och där även slutaren avger små vibrationer. Trots spegeluppfällning fick jag microskopisk oskärpa på kritiska tider. Jag har visserligen ett gammalt och mycket kraftigt tvåvägshuvud med inbyggt vattenpass som stoppar vibrationerna, men det är lite väl långsamt att arbeta med då horisonten får ställas genom att reglera stativbenens inställning. Har nu också upptäckt ett litet glapp i panoramafunktionen som inte märks med lättare kameror, så jag bestämde mig för att skaffa något annat. Hörde med Photax i Nybro och de rekommenderade Wista Pro Pan Head. Förutom den höga precisionen i skruvar och fästen, kan man med Wista-huvudet justera och låsa panorering i sidled samt ställa lutningen framåt/bakåt med ett skruvhandtag. Det andra låser och justerar lutningen i sidled (horisonten). Det här sättet blir lättare med en tung kamera än om man ska göra allt i samma grepp som med kulleder. Att vrida en tung kamera till höjdformat blir också smidigare och lättare med Wista-huvudet. Tror heller inte att någon kulled på marknaden kan matcha ett bra trevägshuvud när tunga kameror hänger på sidan i höjdformat. Så kulleder ser jag nog mera som anpassade för normaltunga eller lätta utrustningar, eller kameror med enbart kvadratiskt bildformat som inte behöver vridas till vertikalläge.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto