Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kula till ett manfrotto 055

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Vad ligger utanför huset?
Jag har D2X

Att du har D2X har nog inte undgått någon. :) Om RC4 inte sticker utanför kanterna på ditt hus då har du ett jäkla brett sådant (har inte hållit D2X i handen själv). Men nu är det så att Anders har D70 som är bara hälften av denna bredd. Därav var min fråga, varför säger Jeppe att "RC4 ska det va...". Jag säger inte att det inte finns någon vits med den men jag har kanske missat något (har själv RC4 för övrigt). Visst om man har en stor kamera (som D2X jag antar är) ska man ha platta därefter. För en mellanformatare behöver man en ännu större platta… Men ditt svar var inte särskilt övertygande då jag har svårt att se hur plattan bidrar till stabiliteten om den är bredare än huset(alt. stativfästet på objektivet).

Lars
Vilka objektiv har stativfästen som är lika bredda som RC4? Obs! Ingen ironi, undrar bara!

timofej skrev:
Att du har D2X har nog inte undgått någon. :) Om RC4 inte sticker utanför kanterna på ditt hus då har du ett jäkla brett sådant (har inte hållit D2X i handen själv).

D2X har ju inbyggt vertikalgrepp som gör att den är ganska bred i botten.
Oavsett vilken kamera man har är ju en platta som är skräddarsydd för den aktuella kameran givetvis det bästa.

Mitt hus är lika brett som plattan.
Och stativfästet på mitt 300/2,8 är kanske 6-7 mm mindre på varje sida än plattan. Så jag skulle tro att 400/2,8 500/4 600/ är minst lika stora som plattan
Och jag skrev tidigare att jag hade RCO

Ojdå, nu börjar det hetta till, haha :) Huruvida plattan är för stor, för liten, eller alldeles lagom har jag ingen aning om. För min del kan jag säga att jag i dagsläget bara har 18-70 gluggen samt en 50a, men på inköpslistan ligger ett 70-200 2,8 inom kort. Men ett sånt objektiv ska den väl orka med? Det är ju ändå inte överdrivet stort och tungt. Maxvikten kommer ju landa nånstans på ca 2kg (D70 plus 70-200 objketiv) så jag behöver ju inga enorma saker som klarar +10kg

En fråga till, måste man köpa en platta utöver den som följer med 488rco? isåfall vad och varför?

starnut skrev:
Ojdå, nu börjar det hetta till, haha :) Huruvida plattan är för stor, för liten, eller alldeles lagom har jag ingen aning om. För min del kan jag säga att jag i dagsläget bara har 18-70 gluggen samt en 50a, men på inköpslistan ligger ett 70-200 2,8 inom kort. Men ett sånt objektiv ska den väl orka med? Det är ju ändå inte överdrivet stort och tungt. Maxvikten kommer ju landa nånstans på ca 2kg (D70 plus 70-200 objketiv) så jag behöver ju inga enorma saker som klarar +10kg

En fråga till, måste man köpa en platta utöver den som följer med 488rco? isåfall vad och varför?

Ska du inte ha fler objektiv så tror jag det räcker med den plattan du får till. Många som har flera tele-objektiv har en platta på varje och kan då snabbt byta objektivet på stativet

Jag har RCO men jag tror RC2 är bättre

Nej, har i dagsläget inte några planer för längre telen än så, att ligga i buskarna är trots allt inte prioritet nummer ett för min del, men jag behöver ett stativ ändå för att kunna fota med lite längre tider på kvällarna samt experimentera lite framför kameran själv.

Jag valde en Manfrotto 468 MGRC2

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8441

http://www.manfrotto.com/product/itemlist.php3?manufid=1&sectionid=311

I denna kulled är det hydraulik som låser kulan. Iövrigt är den gjord av magnesium.
Den är grym, rör sig inte en µm med min EOS350D och mitt EF 300mm f/4L USM vid låsning.
Finjusteringen av låsningen är mycket smidig. Lätt att hitta rätt motstånd och riktig känsla i leden.
Kvalitets känslan är på topp.

Minus är väll priset kanske. Men den är värd varje slant.

Den där joystick-kulleden i första inlägget (Manfrotto 222) är lite vek, och när man har den på höjden blir den lätt lite ranglig.

Jag har en lite större Manfrotto 322RC2 på mitt 055-stativ, och det funkar utmärkt. Man kan montera det som en joystick på höjden, men jag har greppet åt sidan. Stabilt och bra, och mycket lättare att hantera än en vanlig kulled. Det största jag hänger på den är ett Tokina 100-300/4 (23cm, 1.5kg) och det funkar utmärkt.

En fästplatta som är större än kamerahuset (eller objektivets stativfäste) kan göra nytta om fästet i stativhuvudet (eller själva snabbplattan) är lite vek. Större platta ger mindre vridmoment och lägre belastning. Just i Manfrottos fall tror jag inte det behövs, då alltihop sitter som gjutet ändå med "lilla" RC2.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar