Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kromatisk Aberration

Produkter
(logga in för att koppla)
Pupillen skrev:
Jag har visserligen inte 24:an men av den här genomskärningsbilden att döma verkar den ha en fördömligt ”rak” strålgång. Mellan tummen och pekfingret skull jag gissa att ljusstrålarna allra längst ut i hörnen inte kan avvika med mer än runt 10 grader från sensorns normal (med sensorer i APS-C-storlek). Pentax ”värsting” 28/2,8 AL ligger som jämförelse på ca 17 grader och borde således ge mycket större problem. Jag tvivlar därför på att det är sensorernas ”vinkelkänslighet” som är problemets huvudorsak i detta fall.

Det finns två olika sorters kromatisk aberration i objektiv, axiell och lateral. Axiell ser inte ut så här så den kan vi nog glömma. Den laterala är dock misstänkt (inte minst för att det finns en tunnare grön linje på andra sidan om av de ljusa partierna). Om det ENBART skulle handla om lateral KA utan några andra inslag så skulle problemet vara obefintligt i bildens mitt, växa utåt hörnen samt vara oberoende av bländaren. På så sätt kan du kanske se om det finns andra faktorer som är inblandade.

Om det nu är lateral kromatisk aberration som spökar kan man fråga sig varför detta problem visar sig med ett dokumenterat bra objektiv vid användning med sensorer och inte (så tydligt) med film (delförstoringen räcker inte som förklaring eftersom problemområdet är i storleksordningen 10 pixlar, d v s runt 0,06 mm och skulle vara tydligt synbart även med småbild)? Min gissning är att det beror just på att det är ett BRA objektiv med lågt ströljus samt att sensorn något överraskande (i alla fall för mig) har mindre problem med olika överstrålningsfenomen än vanlig färgfilm. Helt klart är ju att med ett dåligt objektiv med massor av ströljus och ett ”sensormaterial” med mer överstrålning skulle det blå ha blivit ”utspätt” och därför inte framträtt lika distinkt.

riktigt vad du vill säga förstår jag inte, menar du att optiken inte har nån betydelse?
;)


huruvida så är fallet tvistar de lärde:

http://www.vanwalree.com/optics/chromatic.html
 
cmyk skrev:
riktigt vad du vill säga förstår jag inte, menar du att optiken inte har nån betydelse?
;)
Tvärtom, det är ju lateral kromatisk aberration i objektivet som jag har som huvudmisstänkt :)

Däremot tror jag inte att infallsvinklarna mot sensorn spelar någon roll i det här sammanhanget.

För säkerhets skull är det också bäst att tillägga att jag absolut inte förespråkar att man ska byta ut motljusskyddet mot ett dammigt UV-filter för att öka ströljuset :) Bort med sådana hemska tankar, då är det bättre med lite "färgprakt", det går i alla fall att göra något åt.
 
Pupillen skrev:
Tvärtom, det är ju lateral kromatisk aberration i objektivet som jag har som huvudmisstänkt :)

Däremot tror jag inte att infallsvinklarna mot sensorn spelar någon roll i det här sammanhanget.


jo det ser ju faktiskt ut så, grönt+violett, men det assymetriska fördelningen är ju kanhända lite atypisk, kanske är anrättningen kryddad med lite sensor-blooming och därtill en gnutta longitudinell CA som dekoration..

Pentax abberationsgrytor ser ju onekligen spännande och färgrika ut, men de kanske inte tilltalar alla
;)
 
Det kan kanske vara av intresse för debatten att trots att jag numera är en hård motståndare till filter på objektiv (efter en del dåliga upplevelser) sitter det faktiskt ett gammalt Hoya HMC 1B på detta objektivet. Jag bara funderar på om den lågt stående solen, tillsammans med det dubbla handblåsta glaset i fönstret på något vis skulle kunnat orsaka någon sort polarisation som sedan blivit till färg genom filter och objektiv. Jag tycker nämligen fortfarande att färgen påminner väldigt mycket om de effekter man kan få vid kusten vid lågt stående sol och ett par polariserande glasögon. Som ren säkerhetsåtgärd åker nu detta (mitt sista filter) av.

Skall ladda upp en helhetsbild samt ett utsnitt från mitten av bilden också för att utreda detta vidare.
 
I utsnitt från mitten av bilden finns inga synliga problem.
 

Bilagor

  • _igp2233_caa_center.jpg
    _igp2233_caa_center.jpg
    53 KB · Visningar: 287
Till vänster finns problem, men inte lika tydlige som uppe i vänstra hörnet.
 

Bilagor

  • _igp2233_caa_left.jpg
    _igp2233_caa_left.jpg
    72.2 KB · Visningar: 288
Andra delförstoringen, är inte det remfladder-distortion?
Lite extremt ljus i exempelet, skulle oxå kunna vara sensorrelaterat.
 
Senast ändrad:
En del av det kan nog kallas för det :))) Den rosalila färgen kan kanske förklaras av att remmen fladdrar med en frekvens som närmar sig ljusets (rödförskjutning) ;-)
 
Ja eller åtminstone slutartiden. Om du tittar på västen vid lampan så ser man tydligt överstrålning(gulaktigt som lampans färg) och vid fönsteret som i dina delförstoringar blått som i dagsljus. Du verkar använt solljustemperatur på kameran eller vid närmare titt kanske lite varmare färg? Jag tycker inte det ser så farligt ut med tanke på kontrasten. I framtiden med fler megapixlar kan man förstora bilderna ännu mera(om skärpan håller) och då blir naurligtvis problemet större.
 
Jo absolut. När jag gick från 6x7 till ynka 6MP, då funkade allt. Man märkte när man bytte till 10MP att man börjat slarva, 10MP är inte lika förlåtande.

Jag skall fota ett bröllop om några veckor, och inte en chans att jag vågar fota film, otränad och ovan som man är nu. Men jag ser fram mot utmaningen med 30 Mp om Pentax (eller någon annan) får till en digital mellanformatare till vettigt pris. Men det kan bli många pixlar i bredd med CA om man inte är försiktig.

Någon som har något bra förslag på testuppställning om jag vill upprepa föröket under kontrollerade former. Jag misstänker att man i princip måste använda soljus för att få med alla färger samt att på parallellt ljus?
 
Pentax 645D kommer antagligen i år och om priset på 70.000 som det har "pratats om" håller lär det bli kö ...
 
Bofoto2 skrev:
Pentax 645D kommer antagligen i år och om priset på 70.000 som det har "pratats om" håller lär det bli kö ...

Pentax visade en fullt fungerande modell av 645D i Japan för en tid sedan, september tror en del.
 
Senast ändrad:
Mmmmm, jag lär tyvärr inte stå i kö för 70. Tyckte det pratades om 20-30, men ok, jag behöver objektiv också....
 
Precis som 645N inriktades på EOS 1, så inriktas 645D på EOS 1DS - och den ligger på en 68 000 sek hos Cyberphoto. Så jag förväntar mig ett pris som ligger i trakten av Canon.

Hälsar
R
 
Hallå hallå :) Måste återuppliva denna tråden :)

Om man har en bild på en björk utan löv som är helt täckt av lila CA runt varenda liten kvist, hur gör man då?

Jag kanske är slö, men jag orkar inte sitta o markera varenda kvist i tre dagar.. det måste ju finnas ett snabbare sätt.. Har prövat att försöka isolera den blå-lila färgen med hue/saturation och sedan dra bort den men det är omöjligt utan att himlens blå färg följer med..

Någon?
 
Bofoto2 skrev:
Ja eller åtminstone slutartiden. Om du tittar på västen vid lampan så ser man tydligt överstrålning(gulaktigt som lampans färg) och vid fönsteret som i dina delförstoringar blått som i dagsljus. Du verkar använt solljustemperatur på kameran eller vid närmare titt kanske lite varmare färg? Jag tycker inte det ser så farligt ut med tanke på kontrasten. I framtiden med fler megapixlar kan man förstora bilderna ännu mera(om skärpan håller) och då blir naurligtvis problemet större.

Kan du inte markera himlen med magnetlassot eller magic wand och sedan invertera markeringen så har du talat om vilket område som INTE ska ändras när du drar i färgspakarna?
 
Daniel, har du provat komandot ersätt färg/repalce color i PS? Jag tycker ofta det fungerar bra men ibland måste man göra det i flera omgångar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.