cmyk
Aktiv medlem
Pupillen skrev:
Jag har visserligen inte 24:an men av den här genomskärningsbilden att döma verkar den ha en fördömligt ”rak” strålgång. Mellan tummen och pekfingret skull jag gissa att ljusstrålarna allra längst ut i hörnen inte kan avvika med mer än runt 10 grader från sensorns normal (med sensorer i APS-C-storlek). Pentax ”värsting” 28/2,8 AL ligger som jämförelse på ca 17 grader och borde således ge mycket större problem. Jag tvivlar därför på att det är sensorernas ”vinkelkänslighet” som är problemets huvudorsak i detta fall.
Det finns två olika sorters kromatisk aberration i objektiv, axiell och lateral. Axiell ser inte ut så här så den kan vi nog glömma. Den laterala är dock misstänkt (inte minst för att det finns en tunnare grön linje på andra sidan om av de ljusa partierna). Om det ENBART skulle handla om lateral KA utan några andra inslag så skulle problemet vara obefintligt i bildens mitt, växa utåt hörnen samt vara oberoende av bländaren. På så sätt kan du kanske se om det finns andra faktorer som är inblandade.
Om det nu är lateral kromatisk aberration som spökar kan man fråga sig varför detta problem visar sig med ett dokumenterat bra objektiv vid användning med sensorer och inte (så tydligt) med film (delförstoringen räcker inte som förklaring eftersom problemområdet är i storleksordningen 10 pixlar, d v s runt 0,06 mm och skulle vara tydligt synbart även med småbild)? Min gissning är att det beror just på att det är ett BRA objektiv med lågt ströljus samt att sensorn något överraskande (i alla fall för mig) har mindre problem med olika överstrålningsfenomen än vanlig färgfilm. Helt klart är ju att med ett dåligt objektiv med massor av ströljus och ett ”sensormaterial” med mer överstrålning skulle det blå ha blivit ”utspätt” och därför inte framträtt lika distinkt.
riktigt vad du vill säga förstår jag inte, menar du att optiken inte har nån betydelse?
huruvida så är fallet tvistar de lärde:
http://www.vanwalree.com/optics/chromatic.html