Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kromatisk aberration eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lawson

Aktiv medlem
Har försökt att ta bort de blålila kanterna med diverse program som skall kunna avlägsna kromatisk aberration utan att lyckas (PTLens och Raw Therapee).
Gör jag något fel? Är det för kraftig kromatisk aberration? Eller är det inte kromatisk aberration som jag försöker avlägsna?

Micke.

Bilagor

• _G200591_redigerad-1.jpg
    _G200591_redigerad-1.jpg
    52.3 KB · Visningar: 1,288
Har försökt att ta bort de blålila kanterna med diverse program som skall kunna avlägsna kromatisk aberration utan att lyckas (PTLens och Raw Therapee).
Gör jag något fel? Är det för kraftig kromatisk aberration? Eller är det inte kromatisk aberration som jag försöker avlägsna?

Micke.

Ingen som har en idè?

Det är en typ av kromatisk aberration, men inte en som PTL eller RT kan ta hand om. De korrigerar bara lateral CA (storleksfel mellan R-, G- och B-kanalerna), detta är en typ av longitudinell CA som beror på brännviddsförändring vid väldigt korta och väldigt långa våglängder på ljuset.

Det finns ett par saker man kan göra, men alla kräver en del manuellt arbete.

MVH

Detta är det absolut enklaste förslaget:

Exempel först:

Bilagor

• 1-uncorrected.jpg
    1-uncorrected.jpg
    54.9 KB · Visningar: 836
  • 2-Corrected.jpg
    2-Corrected.jpg
    65.2 KB · Visningar: 884
Det enda jag gjort är att arbeta på enbart den blå kanalen. Först - minska "output levels" på levels i PS till 5 och 245, sedan kör jag en unsharp mask (också på enbart blå kanal) med värdena strength 150 radius 4.

Anledningen till detta är att objektivet inte fokuserar blått på gränsen till ultraviolett på samma plan som övriga färger, utan oftast en bra bit framför.... Se på färgkanalerna var för sig: [rött först, sedan grönt, sist blått]

All "dimmighet" ligger i blått, vilket iofs inte är så konstigt i strålande dagsljus

Bilagor

• red.jpg
    red.jpg
    48.3 KB · Visningar: 796
  • Green.jpg
    Green.jpg
    48.5 KB · Visningar: 769
  • Blue.jpg
    Blue.jpg
    48.1 KB · Visningar: 818
Nästa sak man kan göra är att ersätta alla frekvenser under 3-4 pixlar i den blå kanalen med en blandning av grönt och rött, och då blir resultatet såhär ungefär...

Bilagor

• 3-frequency-corrected.jpg
    3-frequency-corrected.jpg
    74.8 KB · Visningar: 789
Ok! Tack Joakim.

Skall testa direkt.
Bara att veta varför det inte fungerade gör att jag kan dra ner på dosen valium ikväll.

Micke.

Joakim har hjälpt mig att hitta en metod för att få bort longitudinell CA som fungerar bra.

Därför skulle jag vilja dela med mig av den kunskapen.
Det finns kanske fler som använder gamla billiga telen.

LongCA

Öppna bilden, välj:

1) Blå kanalen output 5/245
2) Blå kanalen skärp 150/4/0
3) Se till att ha bilden i ett lager i botten, som enda lager.
4) Kopiera lagret (ctrl-J fungerar, eller via menyn
[layer/duplicate layer]

5) Gaussian blur 3-4 pixlar på kopian
6) Kopiera en gång till (sammanlagt tre lager nu, två blurrade)
7) Sen kommer vi till det roliga:

Med översta lagret valt, välj meny [image/apply image]
En ruta dyker upp.... I den ska du välja:

Source : din bild, namnet. Behövs inte ändras
Layer : Background
Channel : RGB - kryssa i "invert" !
Blending : normal
Opacity 50%

"OK"

8) Sätt lagret (blandningen) till "linear light"
9) Invertera [ctrl-I] "layer 1 copy"
Nu ska det du ser på skärmen se ut som orginalet!

10) Välj blå kanal i översta lagret
11) [apply image] igen, men lite andra val.

Layer : Layer 1 Copy (lagret du är på)
Channel : red
Blending : normal
Opacity 66%
12) [apply image] igen, samma som förra, men med "channel : green" i stället.
13) meny [layer/merge down] eller ctrl-E

Nu ska du ha två lager - ett korrigerat och bottenlagret (orginalet)

Om du vill nu så kan du lägga en lagermask på det korrigerade lagret, och bara fylla i masken där du tycker att korrigeringen behövs. Eller så tycker du att resultatet är bra och trycker ctrl-E igen för att slå ihop bilden med det korrigerade lagret som bakgrund

Vill man öka effekten så öka skärpningen till 150/6/0 och senare gauss-radien till 4, kanske 5 så får man lite mer effekt...

Mina bilder såg rätt hemska ut så jag har fått öka på värdena ganska rejält.

Som avslutning vill jag tacka Joakim för hans tålamod och den tid han lagt ner på att få det här att fungera för mig.

Micke.

Det är lugnt... :)

Man får som sagt prova att ändra radierna och styrkorna lite om korrigeringen är för stor eller för liten, för svag eller för stark.

På unsharp mask kan man gå upp mot 12/150/0, och på Gaussian blur kan man gå upp mot 8 - men då tar man i. Procentsatserna när man mixar den blå kanalen i de sista två "apply channel" kan man minska till 50% och slippa lite färgförlust om man vill.

Korrigeringen kan rädda ganska många motljusbilder, men som med alla PS-korrigeringar ska man inte ta i för mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar