ANNONS
Annons

Databas över objektivkorrigeringsprofiler - Lensfun

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svar. Jag använder både zoom och fasta objektiv. Programmet jag använde är On1 photo raw 2021. Tack för erbjudandet och det stämmer precis att det är ganska enkelt att justera vinjetteringen, det har jag gjort både för mitt zoomobjektiv och mitt fasta objektiv som bägge saknas i On1. Jag skall prova att använda Adobe DNG converter för att se om det då går att skicka in filer då. Jag tänkte att jag ville bidra lite till de program som använder Lensfun så kommer det fler till gagn.
Använder ON1 Lensfun?

Hur som helst, om du har en fast glugg som inte finns med här https://github.com/lensfun/lensfun/blob/master/data/db/mil-canon.xml så kan jag generera datan, men behöver förstås dng-filer då.

Får inte uppladdningen att fungera, kanske filen är för stor. Den är 140Mb...
Är den 140 mb är den färginterpolerad (x3 så stor?) låter det som och inte en råfil, om inte CR3-filen är lika stor. Du har inte Adobe DNG converter att konvertera med?

Ladda upp via Google drive.

Nu blev jag osäker, skall filen mil-canon.xml finnas någonstans i On1 installationen på min dator?
Ja, det absolut snabbaste sättet. Att gå via Github kan ta månader.

För Windows brukar databasen ligga i ens programmapp om nu inte ON1 valt att baka in den så att man inte kommer åt den. Gör ett sök med Windows efter lensfun eller mil-canon.xml

Senast ändrad:
Jag kör Mac, men kan tyvärr inte hitta filen någonstans på datorn. Sökte lite på nätet också men ingen verkar ha frågat om On1 och mil-canon.xml. Kan kanske vara som du föreslog att informationen är inbakad någonstans i On1. Det går att göra justeringar av vinjettering direkt i On1, jag får nöja mig med det så länge. Tack för dina ansträngningar

Jag kör Mac, men kan tyvärr inte hitta filen någonstans på datorn. Sökte lite på nätet också men ingen verkar ha frågat om On1 och mil-canon.xml. Kan kanske vara som du föreslog att informationen är inbakad någonstans i On1. Det går att göra justeringar av vinjettering direkt i On1, jag får nöja mig med det så länge. Tack för dina ansträngningar
Hör med On1 eller eller om det finns ett användarforum att fråga.

Jag gjorde om processen för att korrigera distorsion då jag inte riktigt tog en tredjedel ned på förra omgången.

Det ser bra ut om jag jämför mot fil exporterad från Canon Digital Photo Professional.
a=-0.00549551
b=0.0198334
c=-0.00860226

Dessa siffror kan jag med gott samvete skicka in till Github. Du vill inte fixa de övriga delarna nu när du ändå kommit så här långt?

För TCA-korrektion, fota ett större fönsterparti. Inga andra starka färger tack.
Jag tror att ett grenverk med molnig bakgrund också fungerar. f/8. Klipp ej högdager då det leder till andra färgfel som felaktigt riskerar korrigeras.
En bild är tillräcklig, men tag gärna fem sex st.

För vinjettering, släng på en plexiglasskiva á la 70 kr Biltema under en molning dag. Snabbt resultat:
Fokus oändlighet med bländare
f/2
f/2.8
f/4
f/5.6
f/29

Långsamt resultat, gör om det med fokus inställt mot
0,35 m
0,7 m
2,1 m
oändlighet

Bilagor

• DPP4.JPG
    DPP4.JPG
    126.2 KB · Visningar: 8
  • Lensfun-correction.jpg
    Lensfun-correction.jpg
    174.4 KB · Visningar: 8
  • Lensfun-no-correction.jpg
    Lensfun-no-correction.jpg
    105.8 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:
Jag installerade för övrigt 14-dagarsversionen av On1 i Windows. Fann Lensfun.
Fann också att man använder Rawspeed vilket bäddar för att man själv kan lägga till kameror som inte On1 hunnit ge support för.

Du bör ha liknande mappnamn i OS X. Bifogat är mil-canon.xml som du packar upp och ersätter den du har. Tag en kopiera av den som ska ersättas först så du ser att allt fungerar innan den raderas.

Bilagor

• Skärmbild från 2021-10-05 11-10-14.png
    Skärmbild från 2021-10-05 11-10-14.png
    84.2 KB · Visningar: 12
  • mil-canon.zip
    5.8 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Jag skall börja med att försöka hitta vart filen gömmer sig i OS X. Det går inte att bläddra i filhanteraren i alla kataloger utan en del kataloger göms för användaren... Men de går att hitta via terminalen även om det tar lite mer tid. Såg att plexiglasskiva är restnoterad på mitt Biltema just nu men den kommer nog in lite senare. Jag återkommer i frågan även om det kan ta ett tag innan jag har alla filer på klara. Än en gång tack för ditt engangemang :)

Vad tycker ni att ni vinner med detta som ni inte kan få i Topaz eller DxO Photolab och Deep Prime eller någon annan denoise man gillar?

Något måste det väl vara som motiverar detta rätt stora engagemang och intresse. Jag har nog missat poängen trots att jag läst igenom hela tråden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar