Annons

Kritiktorka?!

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Ja, vad händer. är alla ute och julshoppar? Jag lägger upp den del bilder då och då men det dröjer ju en evighet innan man får kritik. Så här var det inte "förr"...det var bättre förr helt enkelt. :)
Jag ger en kommentar lite då och då och man tycker ju att det kan komma något tillbaka, men icke. Är bilderna svåra att ge kritik på eller är de kanske helt ointressanta att titta på? Jag vet inte, vad tror du?
Lägger upp samma bilder på en del andra "fotosidor" och där kommer kritik inom en timme och sedan en drös seriös kritik. Ofta med diskussion.

Jag tycker att det är brist på intressanta bilder helt enkelt. Är det nån bild som faller mig i smaken brukar jag kommentera.

psykbryt skrev:
Jag tycker att det är brist på intressanta bilder helt enkelt. Är det nån bild som faller mig i smaken brukar jag kommentera.

Hmmm, hur ska jag tolka det? Är det mina bilder eller mer generellt allmänt ointressanta bilder på FS?

Jag menade rent generellt.
Vad jag kunde se i din profil har du mest modell/porträttbilder vilket inte är så intressant för min del. Därför kommenterar jag heller inte såna bilder.

Har själv gått från ganska frekvent kommenterare till helt obefintlig. Mitt skäl är att jag tycker merparten av bilderna håller på tok för låg kvalitet och jag orkar därför inte skriva hjälpande kommentarer längre. Sedan blir jag bara mer och mer undrande till Fotosidans målgrupp vilket gör att man helt tappat lusten. Inte heller har dom velat svara trots flera frågor i olika trådar.

Självklart finns det bra bilder, men vem orkar leta efter kantareller i december?
Tycker på något sätt att Fotosidan tappat sin charm.
Hänger mest i forumet, men även här kan man slita sig i håret bådde en och två gånger när man läser trådarna

Och det är december - kommentarsmängden går alltid ner i december; folk sysselsätter sig tydligen med oväsentligheter som att julpynta och vara med familjen :)

Det märkliga är att bildflödet verkar extremt stort. Jag la in en bild för första gången på mycket länge igår natt, och så fort det gått ett par timmar på morgonen så hade den trillat flera sidor bakåt i kritikpoolen. Nu har jag visserligen fått kommentarer på den, men den gick väldigt fort för den att bli "osynlig". Skumt om folk har tid att fota och lägga in bilder, men inte kommentera. Jag tror inte att det har alls med det att göra. Man har väl helt enkelt tröttnat på att kommentera eftersom det inte ger något.

Extremt vet jag inte, men stort är det ju och det är en liten nedgång i kommentarer via Bildkritik.

Inflödet i Bildkritik senaste tre åren:

Bilagor

• ctimegraph.php.png
    ctimegraph.php.png
    16.5 KB · Visningar: 470
Kommenterandet generellt visar en liten uppgång senaste månaderna. Men antalet bilder samma period har ju ökat också förståss.

Bilagor

• ctimegraph3.php.png
    ctimegraph3.php.png
    16.5 KB · Visningar: 462
På bilder där fotografen faktiskt önskar kritik, vore det inte orimligt att begära att fotografen berättade VARFÖR bilden tagits.

Då är det lättare för mig som bedömare att ge konstruktiv kritik.

På alltför många bilder ställer jag mig frågan "VARFÖR har denna bild tagits?".

Som fotografer måste vi fundera VARFÖR vi tar en viss bild.

jas39 skrev:
På bilder där fotografen faktiskt önskar kritik, vore det inte orimligt att begära att fotografen berättade VARFÖR bilden tagits.

Som fotograf som aldrig skriver varför jag tar en bil kan jag svara. För att jag inte har en aning om varför. Jag gillar bilder helt enkelt, och jag förstår inte varför man måste förklara för betraktaren. Om betraktaren inte förstår bilden så är det något fel, och det kan man då påpeka. Jag menar, brukar du vilja ha en förklaring till varför ett band har spelat in en platta? ;-)

jas39 skrev:
Varför då? Visst kan det vara bra ibland men oftast tar jag bilder på impuls. Gissar att det gäller många andra också. Däremot kan man på allvar fundera på varför betraktaren inte kan tolka en bild utan en förklaring... Är det bildseendet som saknas, eller är det fantasin? Eller både ock;)
U

jas39 skrev:

Håller absolut med, lägger man in en bild i en kritikpool tycker jag det är bra om man lägger in lite info om bilden, hur man tänkt osv och fråga om tanken gått fram
Det både underlättar kommenterandet och lockar till att skriva en kommentar

jas39 skrev:

Jag instämmer i stora drag. Jag önskar själv att fotografen dessutom indikerar vilken typ av kritik som önskas - på teknik, ljussättning, komposition el dyl.

Idag verkar det som om bilder läggs i bildkritikpoolen mer för att visas upp än för att få kritik.

suf skrev:
Jag instämmer i stora drag. Jag önskar själv att fotografen dessutom indikerar vilken typ av kritik som önskas - på teknik, ljussättning, komposition el dyl.

Idag verkar det som om bilder läggs i bildkritikpoolen mer för att visas upp än för att få kritik.

Jag får lov att instämma. "Bildkritik" är snarare en utställningspool än en kritik- och bedömningspool.

suf skrev:

-och inte bara det,jag saknar för det mesta uppgift på vilken typ av objektiv och brännvidd som bilden tagits med.Men det är tydligen så att det finns digitala kameror hos medlemmar här,som efter 3 månader genomgått 5000 exponeringar och mer än så.Är det dom som sedan begagnat hamnar på annons sidan, undrar man.I vilket fall som helst så handlar det troligen mycket om "flipperi" och knappast genomtänkta tagningar.Intressanta bilder drunknar i bildfloran av övriga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar