Annons

kritikpooler:lämna kritik!!

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Tycker det är mer sällan jag får kritik på mina bilder som jag lägger i någon av kritikpoolerna.

Varför fotografen lägger bilderna där är just för att få andras åsikter om bilden för att få mer erfarenhet och synpunkter på vad som kan förbättras, eller vad som är bra

På mina senaste bilder som jag lagt in i kritikpoolerna har jag haft ca 300 visningar, och bara två stycken som lämnat kritik.

Min hoppfulla uppmaning till alla på fotosidan:
Tittar du på kritikbilder, lämna ett betyg eller en rad på vad du tycker!

Gärna tankar och åsikter på det jag skrivit ovanför!
 
henrikgbg skrev:
Gärna tankar och åsikter på det jag skrivit ovanför!

Well ... jag kollar alltmer sällan på bilder då jag tycker kvaliteten är på ett sluttande plan. Men när jag kommenterar gör jag det när jag har lust och känner mig inspirerad.

Har man, som du, varit medlem i lite drygt 2,5 år och bara givit 19 kommentarer själv så skall man nog inte klaga så högljutt.

/Johan
 
Ge många kommentarer och du får många tillbaka!
Eller ta riktigt bra bilder:)
 
Hej
jag har varken gett kritik eller lagt upp bilder i poolerna, så om ni anser att mina åsikter i ämnet väger lätt förstår jag er. Jag brukar ändå kolla poolerna rätt ofta för att få inspiration och att lära av andra. (har gjort så längre än jag har varit medlem om någon tycker det har betydelse).

Man kan konstatera följande: Riktigt ”Bra” bilder får alltid kritik och då uteslutande beröm, möjligen med komentar om någon mindre detalj.

Bilder med lite mer förbättringspotetial får sällan någon kritik över huvud taget.

Om kritikpoolen skall vara en sida att utvecklas på och inte en klubb för inbördes beundran borde det väl vara tvärtom. Eller?

/ Siste
 
Siste skrev:


Om kritikpoolen skall vara en sida att utvecklas på och inte en klubb för inbördes beundran borde det väl vara tvärtom. Eller?

/ Siste

instämmer med Sivert.

Dom bilder jag lägger i kritikpoolerna vill jag ha också ha kritik på, gärna vad som kan göras bättre, eller om jag är helt ute och cyklar.

Mångfalden i kritiken är också viktig, vad en person tycker är bra, tycker säkert en annan är kasst och båda personernas åsikter är viktiga. Det är också viktigt att veta att allas åsikter är lika mycket värda, amatör som proffs!

Min kritik till att det känns som det lämnas för lite kritik är inte bara kritik till andra, det är också kritik till mig själv som vart dålig på att ge synpunkter på bilder, men det jag tycker är bra är om man lämnar ett betyg och/eller en rad eller två vad man tyckte.
(tror ni jag kan få in ordet kritik på ett par ställen till i samma mening? ;)
 
KFIB IGEN!!

Siste skrev:
Hej

Man kan konstatera följande: Riktigt ”Bra” bilder får alltid kritik och då uteslutande beröm, möjligen med komentar om någon mindre detalj.

Bilder med lite mer förbättringspotetial får sällan någon kritik över huvud taget.

Om kritikpoolen skall vara en sida att utvecklas på och inte en klubb för inbördes beundran borde det väl vara tvärtom. Eller?

/ Siste

Jag håller helt med Sivert, och KFIB har vi redan flera stycken (läs: Konstfoto m.fl.) som bara är öppna för vissa utvalda. Självklart vill en duktig fotograf ha beröm för sina bilder, men kritikpolerna är ändå i första hand till för att vi ska kunna hjälpa varandra att utvecklas i vårt fotograferande.

Jag brukar gå in på länken "okommenterade kritikbilder". Jag tycker att alla är förtjänta av att få en kommentar på den bild man lagt i pool, oavsett fotografisk skicklighet. Därför lägger jag mina kommentarer på okommenterade bilder istället för att öka på kommentarerna på bilder som redan har fått en hel räcka med enbart berömmande kommentarer.

/Annika
 
vill väcka liv i denna tråden,
'

för jag håller med. Jag har inte så många bilder än, men ser att många har kollat utan att ens ge en kommentar. ag har gett 30-40 kommentarer och tycker det är kul, men mindre kul när man inte får någon respons eller uppmärksamhet, även om ni tycker mina bilder är mediokra eller rent av kassa.

Men hur ska man utvecklas som fotograf när man inte ens får respons? Min familjs respons vill jag inte ha för den är inte konstruktiv eller objektiv, de älskar allt jag gör för att uppmuntra mig. Har inga andra fotointresserade i min omgivning som kan ge mig den kritiken, därav mitt medlemskap här.

Visst håller jag med om att folk oftast kommenterar bilder som är riktigt bra, det gör ofta jag också, men ser jag att en bild har 135 woooow kommentarer då behöver fotografen inte höra det igen så jag hoppar till nästa bild.

Hur ska man få upp aktiviteten i detta?
 
Zzzz skrev:
vill väcka liv i denna tråden,
'

för jag håller med. ......Hur ska man få upp aktiviteten i detta?

Ja, detta är ett mycket diskuterat ämne. För några dagar sedan togs det upp i en blogg och det blev många kommentarer på den

http://www.fotosidan.se/blogs/frojdh/17825.htm

Jag tror det är bra om vi fortsätter diskutera och det är tydligt att många känner sig missnöjda med hur poolerna fungerar nu. Kanske är det dags för en positiv förändring.
 
ja jag känner att jag bidrar på mitt sätt, genom att kommentera bilder.

tack för länken ska kolla den nu
 
Jag tycker FS skulle ta och minska uppladdnings frekvensen på bilder. Jag menar som det är nu så strömmar det in bilder i kritikpoolerna. Och en bild som laddades upp för en halvtimme sedan är nere på sidan 5-6 (om man kollar hela kritikpoolen då). Jag vet att många säkert inte håller med mig på den punkten.. Men jag tror att
om man minskar antalet bilder man får ladda upp så kommer nog antalet kommentarer öka.

Sedan tycker nog många tycker att det är svårt att kommentera bilder (mig själv inkluderad)
man kanske är rädd för att ge kritik och inte vill
"komma i stöt" med fotografen och då är det ju enklare att låta bli.
Fast å andra sidan borde ju den som lägger ut bilden i en kritik pool räkna med att få "dåliga" kommentarer. Kan man inte ta kritik så kanske man ska tänka sig för en gång extra innan man laddar upp bilden.

Själv så kommenterar jag runt 8 av 10 bilder jag tittar. Tycker inte det är så svårt att skriva ett par rader när man ändå är där och tittar..

Jag blir ju själv glad av att få kommentarer så jag tänker fortsätta med att kommentera andras bilder i förhoppning om att någon kanske kommenterar tillbaka på mina.
 
75jailbreak skrev:


Jag blir ju själv glad av att få kommentarer så jag tänker fortsätta med att kommentera andras bilder i förhoppning om att någon kanske kommenterar tillbaka på mina.

mmm precis, det är ju därför man lägger ut bilder, för att få respons på dem...
 
FILM) (ulltand skrev:
Låg kvalitet på bilderna och för mycket sura miner när jag sågar kassa bilder.

Men sen tycker jag nästan att mjukstartpoolen lider av lite schizofreni. Många lägger in bilder som de typ tagit och som ser ut som vilka bilder som helst, såna man lägger ut på fb eller på flickr. Medans andra har lagt ner väldigt mycket jobb på sina bilder.

En mycket udda pool tycker jag.
Och dålig kvalité är ett knepigt ord då det också är subjektivt, minns själv när jag sprang omkring med min kompaktkamera och tyckte alla bilder jag gjorde var såååå bra för jag hade upptäckt olika funktioner i kameran... Det tar tid och utvecklas och ser jag tillbaka på de bilderna jag gjorde då och de jag gör nu så har jag förbättrats, men jag är fortfarande inte jättebra. Behöver öva.

Därför kan kritikkommentarer vara bra anser jag.
 
FILM) (ulltand skrev:
Kolla de kommentarer jag givit. Kanske jag är lite väl hård ibland, men jag tycker det är bättre än att ljuga om att en dålig bild är bra.

men än en gång, det är ju subjektivt vad som är bra, du utgår ifrån dina ramar och så förklarar du inte närmare vad DU TYCKER fotogrfen gjorde fel. ENLIGT DIG inte enligt universiella lagar...

Men du precis som alla andra har du rätt till en åsikt. Så stå för den.
Och sen finns det ju vägledning i´hur man kommenterar så länge du följer fotosidans regler så ska ingen klaga. Egentligen.
Nu har jag inte läst alla kommentarerna du gett , men de jag såg tyckte jag att du var lite för kort i kommentaren. Om du är erfaren så vill jag veta i din kritik på MINA bilder vad du hade gjort annorlunda och vad som jag faktiskt gjort bra.
 
Nu är inte jag någon mästerfotograf men jag utgår nästan alltid i mina kommentarer med vad JAG skulle ha ändrat i bilden. Om jag nu tycker att någonting behövs ändras på med kommentarer i stil med:

"Mycket bra bild men JAG tror att den skulle
bli snäppet bättre om du beskar den lite i överkant.
Det hade jag gjort om det var min bild."

Då utgår man ju ifrån sig själv och vad man själv hade gjort om det var ens egen bild.

Sedan är det ju svårt, för vad som är fult enligt mig är kanonsnyggt enligt någon annanoch tvärtom. En himla tur är väl det annars skulle alla bilder se likadana ut.....
 
FILM) (ulltand skrev:
Kolla de kommentarer jag givit. Kanske jag är lite väl hård ibland, men jag tycker det är bättre än att ljuga om att en dålig bild är bra.

Självklart så ska man inte ljuga...
Jag ska ge dig lite kritik på dina kommentarer.
Nu har inte jag heller kollat igenom alla dina kommentarer men jag måste säga att du ger ingen vidare konstruktiv kritik direkt. Många kommentarer är jättekorta i stil "Bilden är sned" och "bilden är brusig". Jag vet inte men det är inte såna kommentarer som jag förknippar med konstruktiva kommentarer.

Lästips inför kvällen:
http://www.fotosidan.se/cldoc/4327.htm
 
75jailbreak skrev:
...Jag ska ge dig lite kritik på dina kommentarer...

Tar åt mig av din kritik. Dock anser jag att problemet inte är dåliga kommentarer utan dåliga bilder.

Lite mer självkritik skulle inte skada. Kvaliteten här på FS är numera löjligt låg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.