Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kraftiga färger vid exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

sofia_e

Aktiv medlem
Jag använder Nikon D3s och har märkt att vissa färger blir extremt starka, de slår över och ibland visas de felaktigt i bilden vid redigering. Orange kan bli mer rött än i verkligheten t.ex. De färger som de gäller är främst starkt cerise, starkt blått och orange.

Någon som vet om detta går att ändra med inställningar på kameran?

(Bilden visar hur det ser ut med en oredigerad bild.)

Mycket tacksam för svar!

/Sofia

Bilagor

• cerise.jpg
    cerise.jpg
    64.2 KB · Visningar: 434
Fotar du RAW? Vad är det ställt in för bildstil. Vivid eller landskap kan ge väldigt mättade färger.

Jag använder Nikon D3s och har märkt att vissa färger blir extremt starka, de slår över och ibland visas de felaktigt i bilden vid redigering. Orange kan bli mer rött än i verkligheten t.ex. De färger som de gäller är främst starkt cerise, starkt blått och orange.

Någon som vet om detta går att ändra med inställningar på kameran?

(Bilden visar hur det ser ut med en oredigerad bild.)

Mycket tacksam för svar!

/Sofia

Ser ut som om du använder en för snäv färgrymd. Om du fotograferar i råformat (hoppas) så konvertera den igen, men nu med Adobe RGB eller t o m Prophoto RGB. Om du har fotograferat i jpeg är det kört, men när du ska fotografera denna typ av bilder kan det vara bra att ställa om till Adobe RGB i kamerans inställningar. Välj också en bildstil som inte är så mättad.

Fotograferar i raw, standardinställningar med AdobeRGB.

Vad menar du med "Välj också en bildstil som inte är så mättad"?

Byt då till Prophoto RGB som arbetsfärgrymd. Kommentaren om bildstil gäller bara om du hade fotograferat i råformat.

Om du inte hade fotat i råformat antar jag att Stefan menar. Fotar man JPEG så ställer man in bildstilen i kameran. Fotar man RAW så ställer man in den i råkonverteraren.

Om du inte hade fotat i råformat antar jag att Stefan menar. Fotar man JPEG så ställer man in bildstilen i kameran. Fotar man RAW så ställer man in den i råkonverteraren.

Korrekt, vid JPEG är det bildstilen i kameran som bestämmer hur bilden ska konverteras. Tack för rättningen, så att det inte blev några missförstånd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar