jimh skrev:
Båda exemplen förutsätter att man har bländaren på största öppning på objektivet.
Varför är det en förutsättning?
Att bländartalet fördubblas med en 2x konverter bakom objektivet är jag med på eftersom öppningen är lika stor, men bränvidden den dubbla, men hur kan det påverka om man istället bländar ner ett par snäpp. Hur blir resultatet då?
Anders:
"Detta ökar skärpedjupet vid samma bländare mer än den större förstoringsgraden(/mindre CoC) minskar detsamma."
Pratar du om förstoringsgraden på utskriften då eller?
Vid samma brännvidd är ju förstoringsgraden/avbildningsskalan alltid samma.
Vad du menar är alltså att om man tar en fullsensorbild och förstorar den till 20x30cm och så tar man och förstorar bilden från en 1.5-cropsensor till 20x30cm så blir skärpedjupet kortare om den sistnämnda är tagen med samma avbildningsskala (samma bränvidd och avstånd) som fullsensorbilden.
Samma sak som om man skulle förstora samma utsnitt ur fullsensorbilden till 20x30cm.
Jag har inte testat, men det borde rimligen kunna vara så.
Förutsätter man samma utsnitt i de båda bilderna från början, så är ju dock skärpedjupet längre med en mindre sensor.
KG:
Dendär bakgrunden är ju ändå tämligen "orolig".
Detta, tillsammans med sökaren, är det största gisslet med kompakterna. (Jag vet att du inte håller med om sökaren