Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kort skärpedjup med två personer i bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Säg om jag jag ska ta ett porträtt där två personer står bredvid varandra och vill ha kort skärpedjup, exempelvis använda en bländare på 2,8 eller 2. Skärpan kommer ju då bara att vara på ena personens öga...

Är enda sättet att försöka placera personerna så långt ifrån bakgrunden som möjligt?

Japp, det enda sättet är flytta personerna eller dig själv så båda personerna är skarpa eller att blända ner så skärpedjupet räcker till för båda.

Okej.
Känns som under en bländare på 4 inte räcker till för ett porträtt på två personer rakt framifrån på ca 1m avstånd på en 35mm glugg. Vad brukar ni köra med för inställningar?

Säg om jag jag ska ta ett porträtt där två personer står bredvid varandra och vill ha kort skärpedjup, exempelvis använda en bländare på 2,8 eller 2. Skärpan kommer ju då bara att vara på ena personens öga...

Är enda sättet att försöka placera personerna så långt ifrån bakgrunden som möjligt?

Om avståndet från din kamera till respektive persons ögon är lika långt, kommer bådas ögon bli lika skarpa, även om de står flera meter ifrån varandra. Oavsett om det 1m eller 1000m till "bakgrunden".

Okej.
Känns som under en bländare på 4 inte räcker till för ett porträtt på två personer rakt framifrån på ca 1m avstånd på en 35mm glugg. Vad brukar ni köra med för inställningar?

Det är INGEN skillnad om det är 1 eller 2 pers på bilden, det avståndet mellan kamera och motiv som är viktigt. Du kan köra bländare f/1 om du vill och få bådas ögon lika skarpa även om de står 1 meter i SIDLED från varandra.

Vill du ha kort skärpedjup eller oskarp bakgrund? Det är inte nödvändigtvis samma sak, även om det är två sidor av samma mynt.

Det är dock för det mesta inte avståndet från kamera till motiv som avgör. Motiv i bildens kant behöver vara längre bort än motiv i centrum. Detta eftersom skärpeplanet är just ett plan, och inte en sfär.

Exempel: Fotografera en allé på långt håll, och helt vinkelrätt mot kameran. Förutsatt att allén är hyffsat spikrak och att kameran hålls vinkelrätt mot allén, alltså så skärpeplanet löper i samma riktning som allén, så kommer träden i bildens kant att vara längre från kameran än träd i mitten.

Det är dock för det mesta inte avståndet från kamera till motiv som avgör. Motiv i bildens kant behöver vara längre bort än motiv i centrum. Detta eftersom skärpeplanet är just ett plan, och inte en sfär.

Exempel: Fotografera en allé på långt håll, och helt vinkelrätt mot kameran. Förutsatt att allén är hyffsat spikrak och att kameran hålls vinkelrätt mot allén, alltså så skärpeplanet löper i samma riktning som allén, så kommer träden i bildens kant att vara längre från kameran än träd i mitten.

Du har förstås rätt, men jag försökte "förenkla" för trådskaparen som verkade vara ute på hal is. Jag läster det som att han eventuellt trodde att skärpedjupet även var begränsat i sidled. Eller pratade han över huvud taget om skärpedjup, eller var det suddig bakgrund han menader ??? jag vet fortfarande inte...

Jag tänkte såhär: Porträtt med två pers. Ingen av dem är i mitten. Båda är lika långt åt höger respektive vänster i bilden. Avståndet öga-kamera samma för båda. Båda skarpa, oavsett bländare, avstånd till bakgrund, brännvidd, fotoavstånd.

Japp, det enda sättet är flytta personerna eller dig själv så båda personerna är skarpa eller att blända ner så skärpedjupet räcker till för båda.
Detta är inte de enda metoderna.

Man kan vinkla skärpeplanet så att alla personerna står i skärpeplanet. Kräver dock en kamera där film/sensorplan och objektiv kan vinklas olika.

Man kan ta flera bilder med olika skärpeplan och kombinera bilderna i en dator (focus stacking).

Jag tänkte såhär: Porträtt med två pers. Ingen av dem är i mitten. Båda är lika långt åt höger respektive vänster i bilden. Avståndet öga-kamera samma för båda. Båda skarpa, oavsett bländare, avstånd till bakgrund, brännvidd, fotoavstånd.
Fast rent praktiskt är det inte helt lätt att placera två personer så att avståndet öga-kamera är exakt lika. Alltså behöver man lite större skärpedjup än om det bara var en person.

Fast rent praktiskt är det inte helt lätt att placera två personer så att avståndet öga-kamera är exakt lika. Alltså behöver man lite större skärpedjup än om det bara var en person.

Det stämmer.

Men jag läste inte trådskaparens fundering på det sättet, snarare som om att han felaktigt trodde att skärpa BARA fanns mitt i bilden, eller snarare centrerad runt aktuell fokuspunkt, att skärpan sedan avtog sfäriskt och inte bara i djupled.

(delvis stämmer det med, då objektiv på full öppning ofta är skarpare i mitten, men det var inte det trådskaparen tänkte på).

Trådskaparens fundering var: Måste jag köra f/4 istället för f/2-2.8 med ett 35mm objektiv för att två pers som står BREDVID varandra skall bli skarpa i ett porträtt. Svaret är nej, se till att verkligen ställa dem bredvid barandra med samma avstånd till kameran så kommer båda att bli skarpa på f/2 och bakgrunden kommer att bli snyggt suddig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar