Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kort skärpedjup med Canon 700D

Produkter
(logga in för att koppla)
Du skrev i trådstarten att du har en Lumix. Jag undrar vilken.

Det är lite pinsamt att säga att jag inte är 100 % säker, då jag fick den för ca 8 år sedan. I morgon är jag hemma och kam ge rätt svar på frågan. Men det är en dmc-fz och det kanske hjälper att säga att dzen är just 8 år gammal?
Jag tycker att den inte klarar av mörker så bra..
 
Helt uppenbart du inte är så hemma i detta. Vill du fotorgregera små saker på kort avstånd är kort skärpedjup ett problem inte och inte något man eftersträvar. Tvärtom. Man vill ha så mycket man kan få.
Börjar man närma sig 1:1 i makro foto är skärpedjupet knappt någon mm.
Det räcker inte till för att få en hel geting i skärpa.
Så jag tror du skall läsa på lite om den typ av fotografering du vill syssla med och sedan fundera på utrustningen.
 
Helt uppenbart du inte är så hemma i detta. Vill du fotorgregera små saker på kort avstås är kort skärpedjup ett problem inte och inte något man eftersträvar. Tvärtom. Man vill ha så mycket man kan få.
Börjar man näran asin 1:1 i makro foto är skärpedjupet knappt någon mm.
Det räcker inte till för att få en hel geting i skärpa.
Så jag tror du skall läsa på lite om den typ av fotografering du vill syssla med och sedan fundera på utrustningen.

Jag tänkte alltså inte göra allt på samma gång?
 
Jag tänkte alltså inte göra allt på samma gång?

Jag menar att jag vill fota olika motiv vid olika tillfällen och behöver olika objektiv MEN att om det finns något bättre eller sämre alternativ för de olika ändamålen. Jag vet att jag vill ha med mkt när jag fotar macro. Jag har nog bara förklarat otydligt. Jag är inte så jätte-hemma i termerna länge men att läsa på är ngt jag absolut ska göra. Därför är jag ute efter något bra att starta med så att jag lätt kan byta när jag lärt mig mer.
 
Nej, skärpedjupet beror på bländaren och förstoringsfaktorn (som i sin tur bestäms av sensorstorleken, brännvidden och avståndet till motivet), se t.ex. Wikipedia. Så för att få ett kortare skärpedjup kan man göra något av följande:
* Öka motivets storlek relativt sensorn, t.ex. genom att gå närmre eller öka brännvidden.
* Öka sensorns storlek.
* Öka storleken på bländaren.

Man kan även öka bakgrundsoskärpan (vilket är vad många menar med kort skärpedjup) genom att öka brännvidden och flytta kameran bakåt för att få samma utsnitt. På så sätt får man med mindre av bakgrunden, så att den ser suddigare ur. Så ett 100mm objektiv på t.ex. 1m avstånd kommer att ha samma skärpedjup som ett 50mm objektiv på 0.5m givet samma bländare, men bakgrunden kommer att bli suddigare med 100mm.

Förstoringen är densamma oavsett sensorstorlek.

Skärpedjupet beror av avbildningskala och bländare. Ju större förstoring ju kortare skärpedjup vid varje given bländare, och ju mindre bländaröppning desto större skärpedjup.

Men på en liten sensor behöver inte avbildningsskalan vara så stor för att motivet ska fylla sensorn. Därav får bilder tagna med liten sensor större skärpedjup.
 
Jag har dock blivit osäker på om jag ska fullborda mitt köp av 700D. En försäljare sa till mig idag att tex Nikon D5300 alt Eos 750d
Skulle vara mer kamera för pengarna. Vidare sa han att canon är dyrare och inte lika "beroende" av att utveckla sina produkter medan nikon gör det. Jag frågade även om objektiv för mina ändamål och då var det billigare och bättre med nikons 50mm(tror jag han sa?) då detta var mer allsidigt än canons macro.

EOS 700D är en relativ gammal modell och EOS 750D är omgjord på många punkter med bland annat ny sensor, bättre autofokus och inbyggd wifi. Så det finns all anledning att kolla pris på båda.

Jag tycker att din säljare yrar en del. 750D är ju helt nyutvecklad med mycket ny teknik. Men Nikon D5300 och D5500 är absolut intressanta alternativ. Ingen av dem är bäst på allt, men Nikon ger aningen högre bildkvalitet. Canon ger snabbare autofokus i live view-läge och så vidare.

Både Canon och Nikon har flera makroobjektiv. Canons EF 50 mm f/2,5 är gammalt och har lite långsam autofokus, men det är fantastiskt bra optiskt och billigt. Canon EF-S 60 mm f/2,8 USM är anpassat för den sensorstorleken som 700D/750D har. Nikon har också flera att välja mellan som passar D5300/D5500. Det finns även bra och prisvärda makroobjektiv från Tamron. Det finns inga dåliga makroobjektiv (undantag för zoomar med makro-beteckning), det är mer autofokushastighet och om objektivet har bildstabilisering som skiljer.

Sen har både Canon och Nikon prisvärda och bra ljusstarka 50 mm f/1,8-objektiv som kostar dryga tusenlappen. Canons nya heter STM.
 
Stämmer det att man med nikon har större möjlighet att byta objektiv med äldre hus än canon?
Ja, om du vill använda riktigt gamla kamerahus som inte har autofokus så går det med Nikons AF-objektiv men inte med Canons. Det går dock inte att använda de senaste AF-objektiven från Nikon ("G"-objektiv) på de gamla manuella Nikon-kamerorna.

För Canon är det enkelt. Alla objektiv som Canon har gjort sen 1987 går att använda på alla kameror som Canon har gjort sen 1987 (gäller autofokusobjektiv och autofokuskameror och med vissa undantag för s.k. EF-S-objektiv som bara passar på kameror med "liten" bildsensor, s.k. APS-C).
 
För Canon är det enkelt. Alla objektiv som Canon har gjort sen 1987 går att använda på alla kameror som Canon har gjort sen 1987 (gäller autofokusobjektiv och autofokuskameror och med vissa undantag för s.k. EF-S-objektiv som bara passar på kameror med "liten" bildsensor, s.k. APS-C).

Vilket alltså innebär att en APS-C kamera såsom 700D/750D/760D i princip kan använda alla Canons objektiv.

Man behöver för övrigt inte ha ett Macro-objektiv för att ta bilder av småsaker med kort skärpedjup. Med dagens högupplösta sensorer går det utmärkt att beskära bilderna för att uppnå önskat resultat.

Jag har använt både EF 50 f/1.8 och EF 50 f/1.4 under många år med bra resultat. Att det dessutom är suveränt för porträtt gör inte saken sämre. Enda nackdelen är att det bildvinkeln är lite för snäv för att ta gruppfotografier inomhus - rummen kan vara för små, så man kan inte backa tillräckligt långt.
 

Bilagor

  • B53685_26A.jpg
    B53685_26A.jpg
    33 KB · Visningar: 21
  • IMG_3374.jpg
    IMG_3374.jpg
    20.9 KB · Visningar: 19
Vilket alltså innebär att en APS-C kamera såsom 700D/750D/760D i princip kan använda alla Canons objektiv.

Man behöver för övrigt inte ha ett Macro-objektiv för att ta bilder av småsaker med kort skärpedjup. Med dagens högupplösta sensorer går det utmärkt att beskära bilderna för att uppnå önskat resultat.

Jag har använt både EF 50 f/1.8 och EF 50 f/1.4 under många år med bra resultat. Att det dessutom är suveränt för porträtt gör inte saken sämre. Enda nackdelen är att det bildvinkeln är lite för snäv för att ta gruppfotografier inomhus - rummen kan vara för små, så man kan inte backa tillräckligt långt.

Väldigt bra bilder tycker jag. Precis så jag vill ha det. Försäljaren tipsade om ett Nikon F (dx) 40 mm f/2,8. Vad säger ni om det? Tänkte att jag slår till på en D5300.
 
Precis så jag vill ha det.

Jag kom att tänka på att den övre bilden är tagen med en filmkamera, endast den undre är tagen med en 6 Mpixel digitalkamera (EOS 350D). Här är en annan (från samma digitalkamera, tagen inomhus i befintligt lampljus utan blixt, ISO 1600) som verkligen visar hur nära man kan komma och vilket obefintligt skärpedjup det blir:
 

Bilagor

  • IMG_4537.jpg
    IMG_4537.jpg
    41 KB · Visningar: 30
För Canon är det enkelt. Alla objektiv som Canon har gjort sen 1987 går att använda på alla kameror som Canon har gjort sen 1987 ...

Inte riktigt så enkelt. T ex kom 180/1,8 med den gamla FD-fattningen 1990, precis som kamerahuset T60.

Men i praktiken har detta nog ingen betydelse.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.